/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Findes denne mulighed.
Fra : vedikkealt
Vist : 666 gange
500 point
Dato : 07-03-11 10:49

Jeg har gang i et socialt projekt, der går i den rigtige retning, og det går ud på, at hjælpe en over - på den anden side - af et alkohold misbrug.

Fyren har tidligere været under uddannelse til landmand, og har et modul indenfor Det grønne bevis, men det er jeg ikke meget inde i.

Han har de sidste flerer år - været sidste mand - i en entrepenør virksomhed - hvor han nærmest dagligt har stået i - vand til knæene - og med skovl gravet ned til vandsprængninger, så doven er han dælme ikke, og jeg har aldrig hørt ham beklage sig.

Men de drikker som "svin" i den virksomhed.

Så nu er mit spørgsmål...

Findes der et sted - en landmand, som for det første har brug for en medarbejder i besætningen, men som også - har lidt overskud til, at fyren ikke bare bliver "isoleret i druk" igen.

Bare indenfor Danmarks grænser, så er det ligemeget hvor det bliver.

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-11 11:00

Han skal da hurtigst muligt ud af grøfte drikkeriet og et helt andet sted hen...

Når han nu er begyndt på en landbrugs uddannelse, hvad med at fortsætte den?

Prøv af få ham til at gå på landbrugs skole igen, de er mådeholdne og fornuftige der...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-11 11:11

På landbrugsskolen spytter de nyuddannede landmænd ud hele tiden - til ledighed - i hvert tilfælde her på Sjælland

Så som Svend er inde på - er det ikke muligt for ham at fuldføre uddannelsen?? På et tidspunkt må der vel være behov for uddannede landmænd igen -- og når han først har den uddannelse, kan han læse videre - hvis han har mod på det

Måske du skulle tage kontakt til - anonyme alkoholikere - måske de har nogle gode ideer til dig/jer

http://www.anonyme-alkoholikere.dk/main/

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-03-11 11:31

Allerede den gang, hvor han var i landbruget, var det MEGA svært at skaffe praktik plads, og kom derfor ind i firmaet med grøftedrikkeriet.

Og når ikke man er den skarpeste kniv i skuffen med tal og bogstaver, så bliver mulighederne desværrer ofte begrænsede.

# Nordsted1

Vi er allerede i god kontakt med et afvænningscenter - dem du nævner er absolut også en mulighed - men nu prøvede jeg her - lige først...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-11 11:39

Har i også prøvet at tale med kommunen??

Han er jo ikke rask, så måske de kan hjælpe med uddannelsesmuligheder/flexjob osv???

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-03-11 11:56

Nordsted1

Alt er ikke bare lige...

Han har jo passet jobbet, er i fagforening, og vinterfyret, denne kombination er noget skidt - lige her...

For bliver fagforeningen vidende om, at manden er alkoholiker, så er der enten behandling eller kantanthjælp, for man kan ikke drikke og så samtidigt være til rådighed for arbejdsmarkedet, den mulighed eksisterer IKKE, så derfor SKAL der køres på en halv løgn, især i starten.

Afvænningen er igennem kommunen, dine nævnte muligheder står jo nok åbne, men kunne vi selv gører noget - for ikke at ende i ET eller andet system, er det jo nok bedst...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-11 12:02

Du får behandling til at lyde så negativ--- det kan jo være den der er med til at han redder livet

Hvis i ikke vil ende i et system, så prøv at kontakte dem i mit tidligere link.. der bliver han ikke sat i bås, havner på kontahjælp e.lign..

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-03-11 12:26

# Nordsted1

Det var ikke min hensigt, at få det til at lyde negativt.

Men når man står ved en skillevej - vil jeg drikke mig død / eller vil jeg gerne leve livet, så er det jo forbundet meget meget stor usikkerhed, OM det vil lykkes o.s.v.

Har du selv prøvet at ændre en vane...? så ved du sikkert det ikke er - bare lige ... når misbrugsdjævlen river en i sjælen.

Selv kan jeg godt forstå, at når man ikke er rask, er man ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, og derfor enten sygemeldt eller på kontanthjælp, og modarbejder man behandling, som her afvænning, ved at springe fra undervejs, har man modsat sig en anerkendt behandling, og klart - det skal man ikke belønnes for.

Og her ser systemerne ingen forskel på lidelserne, for ved at brække en arm, bliver du på samme arbejdsplads, beholder den samme bolig - de samme venner og dit eksisterende nætværk, når du er misbruger - uanset af hvad - skal disse også udskiftes....

Altså som misbruger SKAL man være parat til ... HELT FORFRA... og det skal man dælme - uanset hvad - værer stærk for at komme igennem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-11 12:32

Jeg forstår til fulde hvad du mener --- pøj pøj med en HOLDBAR løsning.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-03-11 13:17

# Nordsted1

Tak Nordsted1

Jeg har jo været det igennem EN gang før, med min datter, der nu er stof og røgfri på 3 år, så jeg ved hvor svært det er, men også at det kan lykkes...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-11 13:46

Også jeg vil anbefale AA, jeg kender et par stykker som var hårde alkoholigere, de er tørlagte på 5 år nu. Og ud over at man får hjælp til at stoppe, så får man samtidig et fantastisk netværk. Så det er værd at overveje.

Og så synes jeg at du gør et fantastisk arbejde sådan at hjælpe omkring dig.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-03-11 14:01

# granner01

AA var her ikke første mulighed.

Det hele skete en aften for 5 uger siden, hvor han var gået druk amok, og holdt hans mor og mormor som "gidsler" i hans manipulerende drukspil.

Så bøjede jeg begge ender sammen på ham, og smed ham ind i bilen, og under protest, og trusler mod mig om alverdens ulykker, og at han ville overpisse mine sæder, kørte jeg ham til en akut modtagelse for misbrugere, og gik ind og fortalte dem, at jeg havde en person med, som de gerne måtte tage varer på.

Og så fortalte jeg hans omtågede hjerne ... at nu var første skridt taget ... og det er så nu 5 uger siden, og han er der endnu, snakker med en som har forstand ud i den her problematik, og aller seneste er, at han også er gået på antabus, noget han flere gange tidligere, bare har drukket væk.

Men indtil det modsatte er bevist, lever mit håb....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-11 14:08

Ja undskyld,jeg trænger mig på,vedikkealt.
Har som sådan,ingen "gode råd". Fik bare en stille form for medfølelse.

Citat
Altså som misbruger SKAL man være parat til ... HELT FORFRA... og det skal man dælme - uanset hvad - værer stærk for at komme igennem.

Jeg har selv mistet mange af mine gode venner,i tidens løb.Til den grønne djævel.
Som desværre ikke kunne leve op til ovenstående citat.

Held og lykke,ønsker Mosebaek.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-03-11 14:31

# Mosebaek

Tak for dine medfølende ord...

Den der skal igennem skal være stærk.

Men den der støtter op om projektet, skal dælme heller ikke være lavet af sart porcelæn, for så går man hurtigt "i stykker" - så her skal findes en sund balance gang, og vide - INDEN man starter, at det kommer til at tage måneder.

For nærmest på samme tid skal man jo tage de alvorlige snakke - lytte når det er svært - holde fokus på målet - holde fast og holde ud, altsammen uden man mister respekten for hinanden, og det kræver - sin mand - fra begge sider.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-11 17:22

Citat
Men de drikker som "svin" i den virksomhed

Det burde være sagen totalt uvedkommende, om andre ansatte i en virksomhed drikker.
Det er fejlagtigt at tro omgivelserne er medansvarlige for en persons drikkeri.

Det er kun en undskyldning for alkoholikerens egen svaghed at bruge det som argument.

Et problem forsvinder ikke blot fordi det ikke findes tæt på.
Og problemet er her, at en person har gjort sig til misbruger.
Og misbruger (alkoholiker) vil personen være for resten af livet...blot kan det være så heldigt, at personen vælger at være tørlagt resten af livet.
Sådan er det nemlig med alkoholikere i forhold til narkomaner.
Narkomaner afvænnes og bliver forhenværende misbrugere...det gør alkoholikere ikke, de vil være alkoholikere altid.

En alkoholiker der skal tørlægges skal ønske det, ville det, bare ikke i ord, men i handling...om der så sidder 25 personer rundt omkring ham og søber en kasse bajere hver om dagen.
Og ikke før alkoholikeren er nået til det punkt, kan han hjælpes.

Citat
og aller seneste er, at han også er gået på antabus, noget han flere gange tidligere, bare har drukket væk

Ja, og vil gøre igen, medmindre personen får viljen til at stoppe, for den har ikke været til stede endnu.

Det er noget af et projekt du er gået i gang med.

Jeg håber personen er lige så indstillet på det som du..men vær forberedt på store skuffelser, men held og lykke med det..

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 07-03-11 18:04

Citat
Det burde være sagen totalt uvedkommende, om andre ansatte i en virksomhed drikker.

Det er det bestemt ikke - kender til to granvoksne mænd, der blev moppet fordi de ikke ville drikke - og det gør det bestemt ikke lette, hvis man så oveni købet er alkoholiker

Hvem bryder sig om at blive moppet.... godt det i langt de fleste virksomheder er forbudt at drikke -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-11 18:25

>Det burde være sagen totalt uvedkommende, om andre ansatte i en virksomhed drikker.

Det kan du da ikke mene, på enhver arbejdsplads er der da både en arbejds og en fyraftens praksis.

I mange år kørte jeg på arbejde bag efter ølvognen, så skiftede firmaet politik og der blev fri bane.

Da jeg som ung studrende var på praktik, havde firmaet en dygtig håndværker,
som dog ikke kunne svejse før han havde fået et par genstande, ellers rystede han på hånden,
han drak 12 om formiddagen, dem om eftermidagen talte han ikke...

Heldigvis er der nu alkohol forbud på de fleste arbejdspladser i industrien,
hvorfor ikke også, som her, i entrepenør virksomheder?

Kollegaers adfærd har i høj grad indflydelse på ens eget forbrug af alkohol...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-03-11 00:17

Citat
Det kan du da ikke mene, på enhver arbejdsplads er der da både en arbejds og en fyraftens praksis.

Jo, det mener jeg, ud fra den betragtning, at fordi visse arbejdere måske drikker i arbejdstiden er det jo ikke ensbetydende med, at alle skal gøre det.
At det er uhensigstmæssigt at drikke på arbejdspladser generelt, er en anden ting.

Citat
Det er det bestemt ikke - kender til to granvoksne mænd, der blev moppet fordi de ikke ville drikke - og det gør det bestemt ikke lette, hvis man så oveni købet er alkoholiker

Hvem bryder sig om at blive moppet.... godt det i langt de fleste virksomheder er forbudt at drikke -

Ja det er så sådan en udmelding, der kan få mig til at ryste på hovedet og tænke:
Pis og papir og dårlige undskyldninger, som alkoholikere er verdensmestre i.

"Hvorfor er du alkoholiker Hubert"

"Jam... det bliver jeg nødt til fordi de andre ellers driller mig"

Men selvfølgelig er det godt der er alkoholpolitik på de fleste arbejdspladser...blot sørgeligt, at så mange mennesker er nogen skvat uden rygrad, moral og ansvarsfølelese, der nødvendiggør den slags formynderi .

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 08-03-11 07:17

# dova

Jeg sidder og spekulerer på, hvor højt hævet du er over ET eller andet, som du enten ikke vil, eller kan forstå.

Citat
Men selvfølgelig er det godt der er alkoholpolitik på de fleste arbejdspladser...blot sørgeligt, at så mange mennesker er nogen skvat uden rygrad, moral og ansvarsfølelese, der nødvendiggør den slags formynderi .

Det er lige præcis sådan en udtalelse, der skubber mennesker med ET eller andet overforbrugsproblem endnu et skridt nærmere afgrunden.

For de ER dømt på forhånd...

Prøv selv at tælle HVOR mange nedværdigende ord du "slynger" i hovedet på mennesker, der i forvejen er kommet skidt afsted, og da du åbenbart ikke ved det, så kan jeg fortælle dig, at det IKKE er de ord der hverken trøster eller hjælper....

Så jeg kan da med egne øjne læse, at selv om du har din ryggrad, ansvarsfølelse og moral i orden... så forhindre det dig da på ingen måde i at sparke til og på et menneske, der er kommet mere skidt afsted i livet, end dig.

Også en måde at overleve på...

PS. Jeg tror du på ET eller andet tidspunkt i dit liv, har været i nærkontakt med en alkoholiker, og kender til deres konstante manipulerende løgne, ellers vil du næsten ikke kunne skrive som du gør.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-11 07:19

Dova, du kender vist ikke meget til hvad mopningens indflydelse kan gøre ved et arbejdsmiljø

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-03-11 08:57

Tak for svaret Nordsted1.

Dit svar bragte mig ikke videre i mit egentlige spørgsmål....

ET af de nye reaktionsmønstre der læres på et afvænnings kursus er at sige...

NEJ TAK ... jeg er alkoholiker ... derfor drikker jeg ikke.

Prøv selv at "smage" på den sætning.

Og tænk så den tanke, at den sætning skal siges overfor en 5 - 10 fordrukne kollegaer, der skiftes til at kører hinanden hjem, for det er jo bedre at køre på 15 end 30 bajere.

""""hører man en hånlig latter og diverse kommentarer fra ens fordrukne kollegaer""""

Bedste hilsner fra vedikkealt ... som fortsat tror på projektet, selv om jeg hver dag ikke får lige meget "foræret"...