/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
P reichardt: " I Danmark bliver du sp.."
Fra : klemme2006
Vist : 704 gange
500 point
Dato : 06-03-11 21:07

Husker et gammelt filmklip med Poul Reichardt hvor han siger noget i retning af" I Danmark bliver du spurgt om din mening - i Sovjetunionen bliver du udspurgt om den". Filmen handlede vist om konflikten mellem socilademokrater og kommunister, men hvilken film var det?

500 ponyt ekstra for klippet som fil ellr på youtube!

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 510 point
Dato : 06-03-11 21:31

Hej. Er det "Frihed Forpligter" du tænker på? Ved ikke om det er hele filmen man kan se her, men det tegner godt:

http://www.arbejdermuseet.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=91&Itemid=18

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 06-03-11 21:33

Det varer en lille time.

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 06-03-11 21:45

Tak for svaret IceCap. Det er lige der i 41.30.

Det var uhyggeligt godt fundet.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 06-03-11 21:46

"I et demokrati bliver man hørt om sin mening, i et folkedemokrati bliver man FORhørt [prrt]. Kan du stikke dén?"

Ca. 41 ½ minut inde i filmen.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 06-03-11 21:47

Jeps, tak selv. Vidste ikke lige hvordan jeg skulle skrive det fonetisk, hans mellemliggende lyd.