/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
påskeliljer
Fra : NannaFlip
Vist : 1844 gange
200 point
Dato : 06-03-11 15:48

hej !
vi har hørt man kan sætte påskeliljer i vand med frugtfarve også vil de skifte farve, har prøvet men der skete ikke noget, er der nogle tips ? TAK

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-03-11 15:53
Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 210 point
Dato : 06-03-11 16:16

Måske er det fordi du har kommet for meget vand ved.

Citat
BLOMSTER
kan absolut ikke lide træk. Afskårne blomster og grene holder længere, hvis man kommer sukker i vandet. Usædvanligt farvede blomster vil nok chokere...venner og bekendte kigger en ekstra gang ved synet af f.eks. en blå påskelilje! Man benytter frugtfarve. Kom farven i et højt glas eller høj dåse, tilsæt evt. lidt vand og sæt blomsterne ned i farven, hvor de skal stå natten over. Næste dag er farven steget op gennem stilken og ud i kronbladene. Så sættes blomsterne i rent vand; men en uigennemsigtig vase, for at fidusen ikke skal være gennemskuelig med det samme. Der vil nemlig altid sidde en del farve ved stilkens ende, også selv om den afskæres.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-03-11 17:15

Det virker bedst med hvide blomster - prøv at købe hvide tulipaner eller vintergækker

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 06-03-11 17:47

Jeg har "farvet påskelilje" flere gange.

Jeg har kun prøvet med den røde farve, men påskeliljerne bliver ikke rigtig røde - ihvertfald ikke mine!

Jeg har gjort nogenlunde som det smuller54 har beskrevet. Jeg har bare sat liljerne i ca 10 cm. vand - for så er farven mere koncentrereet, for det er jo kun kun det på den afskårne flade at der bliver suget vand op.

Når påskeliljerne har stået natten over har de fået nogle fine lyserøde striber. På mine kan man stadig se det gule, men det er da morsomt at have en buket påskelilje med lyserøde striber, det vækker altid undren når der kommer gæster, som ikke har set mine stribede påskelilje - særligt når jeg fortæller at det sandelig er nogen jeg har plukke i min egen have

Har du husket at klippe enderne af påskeliljerne inden du satte dem i vand? For købe lilje er som regel meget tørre i stænglerne den sidste cm. og så har de vanskeligt ved at suge vand op.

Jeg tror også der er forskel på de farvede blomster man køber, og så dem man selv farver. Gartnerne har sikkert noget speciel farve de bruger, som ikke indgår i den almindelige husholdning!!

Prøv igen. Det skal nok lykkedes. Du kan også farve andre blødstænglede blomster. Jeg har farver perlehyacinter, de fik en rød kant istedet for hvid - men det var nu mere sjældent end kønt.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-03-11 06:21

Kaliumpermanganat ( materialisten ) giver violet farvning

Godkendelse af svar
Fra : NannaFlip

Dato : 15-03-11 15:52

Tak for svaret smuller54.