/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bagt kartoffelmos
Fra : pifo
Vist : 5273 gange
50 point
Dato : 06-03-11 09:12

Jeg skal lave Beuf stroganoff til ca. 20 personer og dertil skal serveres kartoffelmos.
Da jeg også gerne vil have tid til selv at sidde med til bords, når forretten skal spises, overvejer jeg om jeg skal lave bagt kartoffelmos.
Kan jeg lave den klar allerede dagen i forvejen, eller et par timer i forvejen?
Bliver bagt kartoffelmos bedre af at blive lavet lige før serveringen eller er den lige så god, når den er tilberedt i forvejen og så blot bages færdig i sidste øjeblik?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-03-11 09:25

Bagt kartoffelmos (på æbletræ's brædt) er faktisk specialiteten nede hos Krebsehuset i Sorø. Dertil serverer man så så en plankebøf. Mosen får lige så meget meget at den skorper. Det smager bare viludt godt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-03-11 09:34

Du kan sagtens lave kartoffelmosen dagen før og hvis du så mener den er lidt tør, så rør den op med lide væde inden du sætter den i ovnen. Held og lykke med det.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 06-03-11 09:46

Det er en god ide at lave kartoffelmosen med æg, blommerne i når kartoflerne er mosede, stiftpisket æggehvide til sidst (altså før gæsterne kommer) så får du en luftig, lækker mos, når den er bagt.

Jeg har tit bagt rester af alm. kartoffelmos fra dagen før, det er helt fint!

God fornøjelse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-03-11 09:53

Citat
Jeg har tit bagt rester af alm. kartoffelmos fra dagen før

Jeg smider det på en glohed pande så det får 3. gradsforbrændinger.......mums

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-03-11 10:27

Kartoffelplageri

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 06-03-11 11:29

Tak for svaret vagnr.

Jeg vil forsøge med de stiftpiskede æggehvider, det lyder umiddelbart som en god idé

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-03-11 11:33

Selv tak, pifo.