/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Slidbane 1,6mm eller
Fra : Højris
Vist : 2773 gange
200 point
Dato : 05-03-11 17:04

Hej Kandutter !

Hvordan ser det ud med mindste, Slidbane 1,6mm eller ?
Jeg mener at der kom en revideret udgave af slidbane dybten.
Altså hvor de gummi dutter der er i dækket til at se efter min. mål ikke længere er gyldige. de 1,6 mm jeg fandt var på en side der sidst var opdateret en gang i 07.
Er der en Kandut der har de nye og saftige opdateringer på området.

Højris skinner og det er forhår.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-03-11 17:07

1,6 er lovligt.

Men også tegn på man er igang med de sidste lovlige kilometer på dækket...

vh ben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-03-11 17:20

Ja 1,6 mm som minimum, og jævnt fordelt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-11 17:29

Al fornuft siger: Skift noget før!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-03-11 18:08

Nej ikke jævnt fordelt.
De 1,6 mm er minimum.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-03-11 18:38

Har lige fået synet min bil uden anmærkninger, dog skulle jeg købe nye vinterdæk til næste sæson, mine dæk er nede på 'sladremærkerne' og som 3773 skriver - "al fornuft siger skift noget før", minimum 3mm til vinterkørsel, og så måske de sidste 1,4 til den første sommerkørsel.

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 05-03-11 18:41

1,6 mm den miderste 3/4 af dækket - dvs der må godt være mindre end 1,6 mm på skulderen af dækket. - vel og mærket hvis vi taler om personbil...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-03-11 18:56

Hvad blev der så af den med at sladremærkerne ikke var nok mere.
Var det osse endnu, en af de konfuse udmeldinger fra førebunkeren. ?

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 200 point
Dato : 05-03-11 20:08

Det er rigtigt, at der rent faktisk godt må forekomme nedslidning under 1,6mm på slidbanens ydersider.
Men sammenholdt med at resten af slidbanen måske kun lige netop vil overholde minimumskravet, vil formentlig give kassation eller i det mindste en anmærkning, da bilen i princippet er trafikfarlig inden for ganske kort tids kørsel.
Rent bortset fra at det er direkte dumt at køre med så ringe dæk.
Læg i øvrigt mærke til at detailforskriften også gælder personbilstrailere som falder ind under (2a).

Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr
Citat
8.02.002 Dæk
(1) Dæk
....

(2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h være mindst
a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg og
b) 1,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.

Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i slid-banens midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.

(3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være forsynet med slidindikatorer (TWI).
Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i hovedmønsteret er reduceret til 1,6 mm.
Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens hovedmønster.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-11 20:08

Når nu 1,6 mm er minimum,

hvis man slider én mm af dækket pr år, hvorfor så starte med 2,6 mm eller 3,6 mm dybe riller,
der så holder et, henholdsvis to år...

Hvad med at lave 8,8 mm dybe riller og dækket vil være lovligt i 7 år?

Alternativt, hvad med at vulkanisere lidt gummi på uden for rillerne,
så de kommer op over de 1,6 mm??

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-03-11 20:41

Hvis du vil undgå fare for aquaplaning og bøvl med ordensmagten, bør du nok overveje, at skifte ved 2,5 - 3 mm mønsterdybde. Hvis dine dæk er under de lovbefalede 1,6 mm er bøden 500 kr pr. dæk.
Er det så ikke bedre ( og i alles interesse ) at sætte en gang nye sutter på i tide ?
Der var en gang man kunne købe de såkaldte regummierede dæk - Her er en mand. Han er glad. Han har lige købt fire Viborgdæk osv. osv. men om man stadig kan det, eller det er blevet urentabelt, skal jeg lade være usagt. Der lå af og til slidbaner langs motorvejene, der havde forladt bilerne i utide.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-03-11 20:43

jamen du har da i grunden ret svend giversen.

Men det er nu engang ikke muligt på økonomisk forsvarlig måde at vulkanisere "lidt ekstra gummi" på ydersiderne af slidbanen.
Sådan gør man ikke i praksis, når der støbess en ny slidbane på dækket.
I stedet rasper man den gamle slidbane af ned til karkassen, og smelter - eller vulkaniserer - et nyt gummislidlag på med færdigstøbt mønster i en bageform.

I øvrigt er det heller ikke godt at dækkene bliver for gamle, da gummiet helt enkelt har begrænset holdbarhed.
Det får revnedannelser og hærder i skorper af solens UV-stråler.
Men holdbarheden forlænges markant, hvis dækkene plejes f.eks. med silikone og opbevares mørkt og køligt.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-03-11 21:05

Javelja !

Godt, nu er det ikke mit dækmønster dybte det handler om.
Det jeg skal bruge det minmål til er for at se lidt på hvor meget gummi der er tilbage på nogle dæk som jeg har fået tilbudt.
Mine nuværende sutter er M/S Michelin Alpine med knap 8mm gummi så de hænger godt fast lidt endnu
Højris

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 23-04-11 15:37

Tak for svaret Beestone.
Ja det var bare det jeg vile vide. fortsat god påske.