/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Gidsler i Somalia.
Fra : Mosebaek
Vist : 1128 gange
200 point
Dato : 05-03-11 15:14

Aldrig har jeg været så enig med en journalist:

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1513853.ece

Og så endda,een fra Ekstra-Bladet. Men Karen Thisted,er nok også een af de mere seriøse,af slagsen.

Kan i gå ind for hendes artikel ?? Jeg kan.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 05-03-11 15:44

Citat
Hvorfor tænker disse mennesker sig ikke om, inden de sætter deres og andres liv på spil for naivt at ville være eventyrer for enhver pris?

Fra dit link

Og jeg er helt enig.

De kendte risikoen og det er dybt uforsvarligt, at voksne mennesker har begivet sig på vej gennem det farvand med deres børn.

Og selv om det selvfølgelig er kedeligt, at hele besætningen nu sidder som gidsler, så er det altså ikke andres ansvar eller forpligtelse at få dem fri igen.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 05-03-11 15:50

Ja, jeg kan også.

Derfor synes jeg alligevel, det er synd for dem at komme i en så frygtelig situation.

Da vi var på jordomrejse, foregik det heldigvis med rutefly - selv om det egentligt heller ikke altid er sikkert qua de tidligere kapringer for efterhånden nogle år siden, men man kan aldrig vide, hvornår det begynder igen.

Intet er sikkert i denne verden, der er alt for mange grådige idioter.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-03-11 16:09

Hejsa mosebaek.
Kan ikke være mere enig.
Måske lidt kynisk herfra men jeg mener de ligger som de har redt.
De kendte alt til hvad de kunne risikere og alligevel tager de den tur.
Det er for dumt.
Og nej ...jeg vil IKKE deltage i en event. landsindsamling for at få dem befriet.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-03-11 17:15

Ja, Karen har gjort sig nogle tanker og det gør hun uafladeligt. Der er en slet skjult misundelse gennem hele artiklen der handler om at selv om du har penge til at udleve en drøm, skal du fandme ikke komme her og tro du er noget for den almindelige dansker kan godt gennemskue at du er et fucking dumt svin, der sikkert altid har skøjtet gennem livet på 1. klasse....men se nu bare hvad der kan ske med sådanne nogle overklasseløg.

Jeg tror, at deres familie har svært ved at genkende dette billede.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 05-03-11 17:51

Ja så, ziggy, men det kan jeg nu slet ikke få ud af at læse Karen Thisteds indlæg.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-11 18:22

Citat
Ja så, ziggy, men det kan jeg nu slet ikke få ud af at læse Karen Thisteds indlæg.

Det kan jeg heller ikke.Jeg synes det er en meget sober artikel.
Citat
Der er en slet skjult misundelse gennem hele artiklen

Der tror jeg du ta`r helt fejl.Tror ikke Karen Thisted,mangler noget.Kunne sikkert ta`på jordomrejse,hvis hun havde lyst til det.

Jeg ser hendes artikel,som et indslag af alm.sund fornuft.Og er sikker på at flertallet af DK`s befolkning,tænker i samme bane.

Det er da en forfærdelig situation,de er kommet i.Som nok vil præge dem resten af livet.
Men det ændrer ikke ved,at det er selvforskyldt.
Groft sagt,svarer det jo til at ta`på campingferie i Vietnam,under Vietnam krigen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 05-03-11 18:29

Jeg kan overhovedet ikke gå ind for hendes artikel!

Skulle vi ikke kunne passe på vores egne borgere der er taget ud i verden?

Og det der med at "de ligger som de har redt" siger mere om afsenderen end modtageren..

Det er da muligt at de ikke skulle være taget den vej

Det er også muligt, at hvis JEG var Diktator, så blev blev der sendt en Hercules med et hold af dem med
spidse klør...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-11 18:55

Ja Mosebaek - det virker noget hovmodigt, at sejle direkte ind i løvens bur.
Det svarer til at køre ind i et befærdet vejkryds med bind for øjnene.

Selvfølgelig skal vi hjælpe dem fri og jeg føler med dem...................men de fortjæner en endefuld når de kommer hjem.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-03-11 19:02

Du har ret Moesbaek - Karen mangler ikke noget, men det gør det Ekstrabladets læsere og det er den den Jantelov som hun dyrker og lever af.

Familien som nu er kapret er ikke bevist sejlet ind i den zone der er piraternes operationsområde, men kommet ud af kurs grundet vejrforhold eller andre navigationsproblemer. De var fuldstændig klar over hvilken risiko som var forbundet med sejlads i dette farvand.

Er der virkelig nogle der tror, at denne familie har sat deres børns og egne liv højere end lysten til at udforske verden og komme på forsiden?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-11 19:06

Jamen det er ganske forrygt, at de er sejlet den vej, ikke om jeg fatter at voksne mennesker ikke tænker sig bedre om, specielt når de har ansvaret for andre

Uden sammenligning med F1 låntagerne, men dog... begge parter regner med at samfundet træder hjælpende til når de har kvajet sig

http://epn.dk/privat/bolig/finans/article2358246.ece

Jeg ved ikke hvilken holdning jeg har til løsesum,.. den tager jeg først stilling til hvis/når det bliver nødvendigt.... men det ER forfærdeligt at de er taget som gisler..F1 låntagerne har jeg ikke medlidenhed med

Jeg må nok hellere fjerne fluebenet, med den holdning

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-11 19:19

Citat
Jeg kan overhovedet ikke gå ind for hendes artikel!

Jamen helt iorden michaelmoeslund.Meninger mødes/brydes.
Jeg stiller jo også spørgsmålet,for at få forskellige input.Ikke for at blive "strøget med håret".

Men denne her,mener jeg er malplaceret:
Citat
Skulle vi ikke kunne passe på vores egne borgere der er taget ud i verden?

Den danske stat,kan vel ikke holde enhver i hånden,der rejser rundt,ude i den store verden.Slet ikke hvis folk bare kaster sig ud i det store eventyr,uden en minimum af fornuft. Deres evne til at vurdere situationen i dette farvand,har ikke været overvældende.

Jeg går da ud fra,at de også har fulgt med på nettet,og andre nyhedsmedier.
Man kaster sig vel ikke ud i sådan en sejlads,udstyret med skyklapper og ørepropper.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-11 19:21

Citat
Familien som nu er kapret er ikke bevist sejlet ind i den zone der er piraternes operationsområde, men kommet ud af kurs grundet vejrforhold eller andre navigationsproblemer. De var fuldstændig klar over hvilken risiko som var forbundet med sejlads i dette farvand.

Den oplysning har jeg så ikke læst før.... det forklarer deres tåbelige handling og dog.... burde de ikke kunne navigerer bedre efter to år på havet.... godt de ikke har mine børn med ombord

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-03-11 19:22

Mosebaek
Jeg er helt enig med dig.

Citat
Jeg ser hendes artikel,som et indslag af alm.sund fornuft.Og er sikker på at flertallet af DK`s befolkning,tænker i samme bane.

For at komme dette uvæsen til livs har jeg denne holdning.
http://www.kandu.dk/spg154150.aspx
Højris

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-11 19:31

Citat
Jeg må nok hellere fjerne fluebenet, med den holdning

Endelig ikke, Nordsted1.Dine ord,er som talt ud af min mund.

Selv om det efterhånden,er en rendyrket socialist samfund vi lever i,hvor alt er statens ansvar:
Citat
Skulle vi ikke kunne passe på vores egne borgere der er taget ud i verden?

Så mener jeg dog,at vi stadigvæk har en vis ansvar,for egen gøren og laden.

Jeg kan godt lade sive ud,at jeg giver ikke en nikkel,til deres frigivelse.

Mod dumhed,kæmper selv guderne forgæves.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-03-11 19:43

Citat
Den danske stat,kan vel ikke holde enhver i hånden,der rejser rundt,ude i den store verden.Slet ikke hvis folk bare kaster sig ud i det store eventyr,uden en minimum af fornuft.

Lige præcis...og de var blevet gjort opmærksom på at 4 Amerikanere var blevet myrdet 14 dage inden de tog den vej...så der er ingen undskyldning.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-03-11 19:45

gribben...

Hvor fedt er det at rejse rundt om jorden med fly??

Man stiger ombord i flyet i København, flyver rundt om jorden og stiger ud i København igen?

(ironi kan være anvendt)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-11 20:23

Først nu ser jeg din tråd,Højris.Men er fuldstændig enig i indholdet.

Denne vatne politik vi fører nu,griner de deres røv i laser over.

Det er jo rent "Knold og Tot",som det kører nu.Her skal simpelthen "håndfaste" midler til,hvis vi vil dette uvæsen til livs.

Men igen,for at vende tilbage til denne "uheldige" familie:De følger da uden tvivl,med på internet og radio.Og må have hørt at selv store fragtskibe bliver kapret.Hvis de googler bare en enkelt gang,popper det op med kort,der viser hvor piraterne florerer.Bl.a. Aden-bugten,er livsfarlig at færdes i.I vor moderne tidsalder med en evig strøm af nyheder,burde det ikke komme bag på nogen.

Men de har vel brugt,den efterhånden velkendte danske indstilling:DET GÅR JO NOK.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-03-11 21:31

Til Nordsted1

Jeg ville gerne cykle fra københavn til det sydligste Spanien og opleve Europa, men tænk hvis jeg blev slået ned i Hamburg og folk så påstod, at jeg var en idiot og burde have kendt faren ved at bevæge uden for de vante omgivelser og fraveget de gængse cykelstier. Tænk hvis du havde en drøm og forfulgte den uanset hvor urationel den er på tegnebrættet.

Disse sejlere er jo ikke vanvittige, men verden er vanvittig og måske skulle vi bare låse døren og vente på at psykopaten kommer forbi så vi kan træffe vores forberedelser med et oversavet jagtgevær.

PS. Strøget i Kbh. er videoovervåget, men der er ingen garanti for at du ikke bliver slagtet, kun at det bliver filmet og din død bliver udødeliggjort på Station2

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=10233

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 05-03-11 21:55

[CITAT][gribben...

Hvor fedt er det at rejse rundt om jorden med fly??

Man stiger ombord i flyet i København, flyver rundt om jorden og stiger ud i København igen?

(ironi kan være anvendt/CITAT]

Nu var vores rejse over 3 måneder, såå vi var da af flyet nogele gange )-: vil du gerne have vores totale rejseplan, nå ikke - vi havde ellers en rigtig god oplevelse, og jeg har fattet ironien.

Men det hjælper jo ikke de stakkels mennesker, der er blevet fanger som gidsler, fordi de rejste med båd?
Hvad med de mennesker der har været fanget i rigtig lang tid i et fly i ørkenen uden noget som helst vand, mad o.l.?
Gav man store løsesummer? - hjalp det - nej de sprængte flyene i luften .
Heldigvis fik man da fat i de fleste forbrydere.

Den eneste løsning, i det pirateri fra Somalia, er - skyd båden i sænk med inhold, så kan de lære det kan de - og/eller lad dem svømme i land.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-11 21:59

Citat
Jeg ville gerne cykle fra københavn til det sydligste Spanien og opleve Europa, men tænk hvis jeg blev slået ned i Hamburg og folk så påstod, at jeg var en idiot og burde have kendt faren ved at bevæge uden for de vante omgivelser og fraveget de gængse cykelstier

Hvor mange advarsler har der været i medierne vedr denne tænkte situation??? - det er forskellen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-03-11 22:04

Jeg synes havene skal være trygge at sejle på. Piraterne er udskud som skal udryddes, de gør havene utrygge. Så den artikel er noget pladder.

Hvis et sejlskib skulle sejle rundt om Afrika i stedet for at tage suez, så ville det forlænge rejsen med næste 1 år.Så de havde ikke anden mulighed hvis de skulle hjem til en bestemt tid.

Problemet er ikke at de sejler i piratfyldt farvand. Problemet er da at piraterne laver noget kriminelt ved at være i det farvand og borde skibe.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-03-11 22:13

Nu er det ikke fordi at jeg skal svare på Nordsted1`s vegne.Det klarer hun fint selv.
Citat
Tænk hvis du havde en drøm og forfulgte den uanset hvor urationel den er på tegnebrættet.

Men jeg tillader mig alligevel lige at kommentere dette: Med "urationel" forstås der vel ufornuftig/letsindig omgang med vilkårene.For ringe forhånds-research.

Jamen det er da helt fint,man har eventyr blod i årene.Gerne vil ud at opleve det store sus.
Men man kan altså ikke forvente,at den danske stat,står klar med Hær,søværn,Luftvåben og skatteyderpenge,i million klassen for at man ikke har været i stand til at håndtere sin selv-bragte situation/fejlbedømmelse.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-11 12:55

Tak for svaret dova.Da du er først på "listen",med et meget fornuftig indlæg,bliver du "udtrukket" denne gang.Nu trækker forårs-solen,så jeg må forlade Kandu,for en stund.

Tak til alle.

VH. Mosebaek.