/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Varm mad til 40 personer
Fra : Nordsted1
Vist : 4970 gange
500 point
Dato : 04-03-11 23:40

Som overskriften siger... nogen der har en god idé??

Jeg har ET alm. komfur med ovn... maden skal transporteres i ca 30 min (har transportkasser), maden skal serveres udendørs og spises med engangsservice.

Jeg har overvejet at grille, men har droppet det igen, da det ikke er til at vide hvordan vejret ter sig

Accepteret svar
Fra : nord47

Modtaget 510 point
Dato : 05-03-11 00:12

glasseret skinke +oksefilet +lammekølle

Let at lave: køb kogt skinke ca 30-35 kr.kg skal kun glasseres (sennep + sukker lige dele af hver)

Oksefilet ca 80-100 kr steges 45 min.

Lammekølle ca.60 kr kg koges dagen før, skal have ca. 60 min.på dagen (brunes)

Alt lavet på et komfur: start med lamme kølle = oksefilet = skinke = ialt tid ca 2½ time pakkes 2 gange i staniol og i varmekasse kan holde 4-5 timer
ELLER nøjes med 1 slags kød du skal bruge 5-6 kg kød
Eller endnu festligere " grisefest" jeg har grillen du må låne

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-03-11 00:16

Uha, udendørs i denne kulde?
Så må det da være en grydefuld varm suppe, - gullaschsuppe, minestrone, hønsekødssuppe?

Eller varme hotdog - (måske for upassende i forhold til arrangementet)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-11 00:24

Ideen med skinke er nu ikke så tosset - men kæææft hvor der skal skrælles kartofler eller kan jeg serverer ris, evt med ærter og ananas i?? og en kold sovs a la creme fraice med carry??

Suppe er heller ikke nogen dum ide, men det havde vi tænkt os at de skulle ha om natten (men det kunne du jo ikke vide)

Jeg overvejer lige ideen med hotdogs....

Men bliv endelig ved med at komme med forslag

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 05-03-11 00:40

God aften Nordsted11

Lav buffet

Dressing + brød + smør

isbergsalat,ærter annanas,agurk,majs,tomat + bønneskud

Og hvad ellers an finde på af fyld, hvis det sommer vil salatbord koste 10-15 kr pr.kuvert

Have a nice party

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 05-03-11 00:42

God aften Nordsted1

Lav lidt extra og brug det til natmaden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-11 00:51

Citat
maden skal serveres udendørs og spises med engangsservice.

Det lyder helt bestemt som en stor gryde kartoffelmos og en lige så stor gryde med en god gryderet.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-03-11 06:53

Jeg har jo en del erfaring med at lave mad til op til 80-90 personer i forbindelse med vores Jazzklub.

Jeg vil i det her tilfælde uden tvivl i sindet foreslå:

Chili con carne

Jamie Olivers opskrift er suværen.

Kan serveres med ris, men egentlig er godt brød nok ... og en go creme fraiche.

Har opskriften, hvis det skulle behøves.

I er jo udendørs så evt effekter af bønnerne skulle ikke være et problem

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-03-11 09:45

Bakker helt op om Chilli con Carne med ris og brød. Super let og perfekt vintermad og der er ingen grænser for hvor mange man kan bespise.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-03-11 09:47

Et alternativ til con Carne'n kunne være at lave paprikakylling. Bliver faktisk bedst når det laves i forvejen. Skal så bare varmes. Flute og ris til ville være perfekt.

Sig til hvis du vil have opskriften!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-03-11 09:51

Her er indkøbs seddel til 40 mennesker

10   fed   Hvidløg ~30 g
10   stk.   Løg ~750 g
10   ds.   Majs på dåse ~2850 g
20   stk.   Rød peberfrugt ~2400 g
-   -   Havsalt
-   -   Sort peber
200   g   Frisk chilipeber
10   tsk.   Rapsolie ~45,5 g
7   Kg   Hakket oksekød 6-10%
10   spsk.   Rød balsamico ~150 g
10   ds.   Hakket tomater ~4000 g
10   tsk.   Spidskommen ~10 tsk.
40   stk.   Enebær ~40 stk.
10   ds.   Kidneybønner i chilisauce ~2400 g

Fremgangsmåde

Hak løg, hvidløg og peberfrugt. Chilipeberet flækkes og kernerne fjernes, herefter hakkes det (mængde efter smag). Mas enebærrene.

Brun oksekødet i en gryde med lidt olie. Kom de hakkede ingredienser, krydderier, balsamico og dåsetomaterne ved. Lad retten simre i 5 min.
Kom bønner og majs ved, og lad chili con carnen simre yderligere 10 min.

Smag retten til med mere chili, eller et andet stærkt krydderi f.eks. tabasco.

Pynt evt. chili con carnen med en dusk persille.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-03-11 09:52

Intet problem at den simrer længerere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-11 10:11

Ih hvor er i bare dejlige... sikke nogle gode ideer

Chili con carne er en super ide, og sikkert rigtig god til denne årstid..

Frida, er din opskrift ligesom Thomas's??

3773 jeg vil meget gerne have din opskrift på kylling... til en anden gang, hvor maden ikke skal transporteres, for jeg tror retten fylder meget.

nord47, jeg kan desværre ikke lave bufet... vi har ikke noget bord

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-03-11 10:14

Nope, finder den lige

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-03-11 10:26

Den opskrift jeg kom med var også bare den mest enkle jeg kunne finde.

Husk endelig massere af godt brød og også gerne ris

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-03-11 10:32

Den jeg selv laver:

Beregnet til fire personer, rigtig fin til at varme dagen efter og chokoladen er ikke en fejl

Ingredienser:
500    g.   oksekød hakket
1-2       løg
2    fed   hvidløg
2       peberfrugter

1    spsk.   chili stødt
1.5    tsk.   Spidskommen stødt
2       laurbærblade
1    tsk.   oregano tørret
2    tsk.   paprika edelsüss
2       bouillonterning

1       mørk øl
1    dl.   Mørk Balsamicoeddike
1    ds.   Hakkede tomater

1    ds.   Røde kidney bønner

2       friske chillipebre uden stilk udkernede og hakkede

25    g.   mørk chokolade
   salt
   peber

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-11 10:33

Jamen Thomas, der er intet i vejen med din opskrift - det er super at du ligefrem har lavet en huskeseddel til mig.... men jeg synes det kunne være spændende også at se hvordan Frida's opskrift er sat sammen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-03-11 10:37

Det oplevede jeg heller ikke du mente. Naturligvis vil du gerne have noget at vælge imellem.

Retten er også god fordi den er så let at gemme og spise på et senere tidspunkt hvis der ikke spises op

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 05-03-11 10:41

Jeg har selv før haft (synes jeg) superopskrifter, men denne overgår de andre.
Desuden er den "let" at lave i STOR protion.

Jamie Olivers Chili con Carne
4 personer (gang op efter hvor "sultne", "store", etc. de spisende er)
Husk, at evt. ris/brød også fylder)

2 mellemstore løg
1 fed hvidløg
olivenolie
2 tsk chilipulver
1 frisk rød chili, fint hakket (HUSK: vask hænder godt bagefter)
1 stor tsk stødt kommen
salt og peber
500 g god hakket oksekød
200 g soltørrede tomater i olie
2 ds (800 g i alt) flåede tomater
½ stang hel kanel
2 ds (800 g i alt) kidney beans (eller 1 ds kidney + 1 ds hvide bønner)

Blødgør de soltørrede tomater, hvis de er tørre.

Blend løgene, hvidløgen, chili'en og svits blandingen i en god olivenolie.
Bland chilipulveret og den stødte kommen i og "brænd" det af et øjeblik.
Så i med kødet, der brunes.
Imens blender du de soltørrede tomater med lidt af den olie de har ligget i.

I med de blendede tomater, dåsetomaterne, den halve kanelstang og salt og peber og evt. lidt vand.

Jo længere det simrer, des bedre. Faktisk er det en god idé at lave det dagen før.

Bønnerne er forkogte, så de skal bare i en halv times tid før servering.

Jeg har ofte serveret det til 50-80 personer. For at lette mit arbejde serverer jeg det almindeligvis "bare" med noget rigtig godt brød til og nogle store skåle "ren" grøn salat.

Og jeg havde næsten glemt:

En skål med en god, evt den græsk, youghurt og en skål med grofthakket persille.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-11 10:47

Hvor er det bare dejligt med den hjælp - mange tak skal i ha... jeg er sikker på gutter/gutinder vil synes det er perfekt med chili con carne på denne årstid - og jeg kan love jer for at de er godt sultne

Håber jeg også lige kan få en opskrift fra 3773, for det er ikke første eller sidste gang jeg skal lave mad til så mange, så er det dejligt med nogle ideer, så man ikke låser sig fast på en opskrift

Skinke og salatbufet, vil jeg så gemme til det bliver varmere i vejret - og hvor vi kan tage grill og et bord i brug

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-03-11 10:53

Tak for svaret nord47.