/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Opsætning hp 4100
Fra : pedroso
Vist : 1930 gange
100 point
Dato : 04-03-11 19:21

Hej!

Så har jeg fået mig en HP4100. Den har jeg så koblet til min netgear trådløse router med et netværkskabel.

Og nu kan jeg ikke få forbindelse til den.

Meningen er at jeg vil printe fra min laptop, som er forbundet trådløst. Eller fra min pc, som er forbundet med et kabel til routeren.

IP adressen er sat til 192.168.0.294. Der er et par andre adresser, som jeg ikke helt kan hitte rede i: Undetnet-mask=255.255.255.0 og Std. gateway=192.168.0.1

Men ingen af adresserne kan jeg pinge eller få kontakt til via en browser.

Jeg bruger Ubuntu, men har adgang til XP hvis det skulle være. Men jeg tror det er forbindelsen igennem min router, som er problemet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-03-11 19:38

Prøv og engang lige og scan dit netværk med det her værktøj.
http://peecee.dk/upload/view/293672
Det finder alle de brugte IP adresser. Har du prøvet og køre installations softwaren igen og vælge at tilføje en netværksprinter?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-11 19:44

Det er muligt at den skal køres gennem windows emulatoren "wine"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-11 20:05

Hvordan er dit netværk sat op
Citat
IP adressen er sat til 192.168.0.294
har du det fra printserverens manual eller hvor?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-11 20:15

Min egen HP printer kører gennem routerens indbyggede printserver og jeg brugte CUPS til at tilføje en ny printer, valgte LPD/LPR-vært eller printer og skrev printserverens IP adresse som vært og satte køen til LPR, installerede driveren og så kørte det for mig HP Laserjet 4100 driver er i driver valget

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-03-11 20:35

Ja, jeg tror det måske er routeren, som spærrer. Den kan jeg så heller ikke få forbindelse til. Men skal jeg koble mig på den med et kabel før det virker...

Der er ikke noget installations-software. Men lige nu kan jeg slet ikke få forbindelse, og det er nr. 1. Det er en gammel svend jeg fik hos en leverandør, som koblede den op og fik forbindelse.

Men der skulle ikke være noget i vejen for at printe fra min laptop til printeren, vel?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-03-11 20:42

Jeg synes du skal start med at kobel op til routeren med kabel og finde ud af hvad printerens IP er og få den sat op med de rigtige netværksindstillinger og det anbefales at man giver netværksprinteren en fast IP.
Du kan få installationenssoftware her:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownload.jsp?lang=en&cc=dk&prodNameId=29118&prodSeriesId=83436&prodTypeId=18972&swLang=6

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-11 20:43

Det er altid bedst at koble til routeren med kabel på LAN siden.
Hvilken router er det.

Du bør lade routeren finde printeren og så tildele en lokal IP til den.
Den viser sig sikket med navn og MAC adresse

I routerens opsætning kan du også se hvilken IP der er til rådighed

I browser adresselinien:

http://192.168.x.y
x er normalt 1 eller 0
y er normalt 1 eller 0 (dog er min egen hawk 254)

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-11 21:12

Citat
Men der skulle ikke være noget i vejen for at printe fra min laptop til printeren, vel?
nej da - en netværksprinter kan bruges af hele netværket, både trådløs og med kabel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-11 21:14

Citat
Det er en gammel svend jeg fik hos en leverandør, som koblede den op og fik forbindelse.
er der et netkort i printeren eller hvordan?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-03-11 21:15

Citat
Den har jeg så koblet til min netgear trådløse router med et netværkskabel.
så må vi gå ud fra at der er et netkort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-11 21:20

Jeg kører med en Dell netværksprinter og kan printe trådløst fra min bærbare.

Dog har jeg ikke sat den op til ubuntu. Der er min canon sat til med USB

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 05-03-11 20:31

Nåh, jeg skulle bare skifte sub-net på printeren. Nu har jeg adgang.

Altså- jeg skiftede fra 192.168.0.194 til 192.168.1.194.

Så skal jeg bare prøve at få den sat op, i Ubuntu....

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 05-03-11 21:05

Ha! Fedt, nu virker det

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 05-03-11 21:06

Takker alle for kommentarer og hjælp!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-11 07:53

Tak for accept, godt du fik løst problemet