/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gaspris vs oliepris
Fra : bigfool
Vist : 3629 gange
100 point
Dato : 02-03-11 17:41

Da naturgassen vandt frem for nogle årtier siden hed det, at gasprisen kunstigt fulgte olieprisen (op og ned). Hvordan er det med gasprisen i dag, når 1.000 ltr. fyringsolie pt. koster tæt på 11.000 kr.?

Spørgsmålet skal ses i lyset af evt. skift fra oliefyret centralvarmeanlæg til naturgas, hvor indlægning af stikledning også skal tages med i den økonomiske betragtning. Uanset valg af energiform, skal hele centralvarmeanlægget skiftes inden for de næste 6 mdr. pga. alder.

Bigfool

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 110 point
Dato : 02-03-11 18:03

Vores gaspris pr, m3 er hos naturgas Nord for 0 - 20.000 m3 p.t 8,794 kr. Da vi startede i 1996 var prisen ligeunder5 kr m3.

Da vi købte huset i 1996, fik vi lagt naturgas ind med det samme. Install. kostede alt incl. 34.000 kr. Vi beregnede, at vi ville have indtjent det i løbet af 10 år, hvor vi bla. sparede 5-6000 kr. på opfølgning/rep af det gamle oliefyr fra 1979 (byggeår), skorstensfejer samt fremtidig vedligeholdelse af oliefyret - som iøvrigt larmede en del.

Gasfyret får et eftersyn hvert tredie år, og har kørt fuldstændigt problemfrit i hele perioden - vi har været fuldt ud tilfredse og vi har fået "kørt vores investering hjem"!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-11 18:52

Det samme kan min nye kone bekræfte,
siden hun fik installeret et moderne gasfyr har hun sparet over 5000 kr pr år.
Jeg siger/ved ikke hvad hun havde før, men det var et ældre oliefyr.

Om prisforholdet fremover ved jeg ikke, men et fingerpej:
Vi har små olie reserver, men gas mindst til vor generation...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-03-11 20:18

PAS PÅ URENT GAS FRA TYSKLAND/ de blander det med det Danske
med uren heder og andet i.
Så det kan hurtigt blive DYRT, med tjek af fyret der lige pludseligt går ud =
TYSK GAS = PRUT = og de/ Tyskerne, henter det sikker fra andre steder
= der ikke er på et LANDKORT.
Og fortynder det endnu mere...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-03-11 20:20

Citat
de blander det med det Danske

Forkert, det er danskerne der blander tyskernes > ind i Dansk Kvalitets? ditto.

Men vejen er stadig LANG...til dig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-11 10:24
Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 03-03-11 18:03

@3773: Må være en gammel undersøgelse, da forudsætningerne er en gaspris på godt 7 kr/m3 og godt 6 kr/ltr. for olie ...?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 03-03-11 18:09

Men der er jo også lige det, mht. brændkalorier gas m3/olie ltr. der skal holdes op mod hinanden ...

Det er klart, at et dengang gammelt oliefyr kontra nyt gasfyr nemt vil give nogle økonomiske besparelser, men i vores tilfælde, hvor et gammelt oliefyrsanlæg skal skiftes ud til enten et nyt ditto eller naturgasanlæg, vil forskellen "alt andet lige" være noget mindre (men hvor meget)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-11 08:10

->Bigfool ???!?!??!!!

Jeg viser dig en sider med gaspriser. Jeg udegner ikke noget for dig, hvor jeg antager gamle priser!

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 11-03-11 15:44

Tak for svaret alka.

Det jeg bare ikke fik helt svar på er, at hvis man under alle omstændigheder skal skifte hele det gamle centralvarmeanlæg ud fra et mere eller mindre nedslidt oliefyr til enten et helt nyt og kondenserende ditto kontra få lagt naturgas ind, (stikledning koster ca. kr. 15.000), samt nyt gasanlæg, hvad er så billigst set over f. eks. en 10 års periode ...

Men tak for jeres deltagelse!

Bigfool

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-03-11 09:43

Selv tak bigfool.

Du skal ikke skifte "hele det gamle centralvarmeanlæg" ud. Normalt, så kan det i forvejen instal. radiatorsystem bruges, så ,det alene er selve fyret der skal udskiftes med fx et nyt gasfyr.

Vores fyr var "indtjent" på 10 år, dvs. vi sparer vores penge nu i forhold til olie, skorstensejer mm., samtidig med mindre støj, fyret fylder mindre, og det har som tidligere skrevet kørt fuldstændig problemfrit!

Det eneste jeg kan se er dyrere for dig er stikledningen til 15.000 kr. der fik vi et tilskud på nogle tusinde fra naturgas Midt/nord - jeg husker ikke lige hvor meget, men det var mindst 5.000 kr.