/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Emhætte uden udsugning?
Fra : jobestar
Vist : 9853 gange
100 point
Dato : 02-03-11 16:16

Hejsa, Jeg er lige flyttet til lejlighed med gasovn og det fedter jo alting ind.

Jeg skal have mig en emhætte! Men uden udsug. Nogle venner siger, at man kan få nogen som bare har et filter jeg så kan smide i opvaskemaskinen engang imellem.

Nogen her der har erfaring med den slags?

jeg har aldrig haft emhætte så ved intet om det. Kom gerne med generelle tips og ting jeg skal passe på med.

-fungerer det med at vaske filteret eller skal man købe nyt hvert 1-2 år? (jeg har kun en bordopvaskemaskine hvis det har betydning)
-suger de ordenligt?

Jeg kigger på en billig en fra elgiganten feks. til 795kr.. er det en model beregnet til at virke uden udsug og med vaskbart filter?
http://www.elgiganten.dk/product/hvidevarer/emhatte/DU601W/gorenje-emhatte

emhætten er tilpasset kulfilter står der.

mvh emhette rookie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-11 16:32

>>med gasovn og det fedter jo alting ind...

Ja og hvor tror du så fedtet ender med >en emhætte uden udsug.

Har du ikke mulighed for at lave udsugning?

Bruger du gasovnen jævnligt, må du regne med at skulle rengøre det interne filter
meget oftere end du tror. En rigtig dårlig løsning...

De bedste enhætter har udsugningen siddende op i loftet, så den ikke støjer,
mon ikke der er mulighed for en sådan løsning??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-03-11 16:38

Hvisdu er flyttet i lejlighed, -er det vel ikke dig der skal installere en ny emhætte, -det må da være udlejer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-03-11 16:44

Der er vist en vicevært og en installatør der har stukket hovederne sammen........og kun fået kvart resultat ud af det

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-11 17:35

Det er jo ikke i alle lejligheder, der er mulighed for udsugning til det fri.

Citat
Du skal være særligt opmærksom, når du køber en emhætte med recirkulation. I en emhætte med recirkulation bliver luften suget op i emhætten, hvor et kulfilter filtrerer luften, inden den blæses ud igen. Kulfilteret bliver beskidt med tiden, fordi stegefedt og andet snavs sætter sig fast i det. Det bør vaskes en gang om måneden, og du bør skifte det en gang om året. Når du køber ny emhætte, er det vigtigt at undersøge, hvor nemt filteret er at tage ud og rense.

http://www.bolius.dk/alt-om/koekken/artikel/emhaetter/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-11 17:40
Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 02-03-11 18:01

Og disse filtre koster bestemt gratis!!....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-03-11 18:15

Et filter til den nævnte model koster 300,- kr. Det anbefales at skifte det een gang om året.

Og ellers vasker man det indtil da.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-03-11 18:26

Kig i IKEA. Min søn har en emhætte derfra med kulfilter - jeg mener ikke at de er så dyre...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-11 18:34

Sjovt nok tænkte jeg kun på det ulækre i at gemme gammelt fedt indendørs
og smide det ud i portioner når det er blevet harsk...

Men, som med påklædnings dukken,
hvem har ikke købt en billig printer, hvor nye blæk patroner koster en formue?

Og kloge ans:
>Det er jo ikke i alle lejligheder, der er mulighed for udsugning til det fri.

Sådanne lejligheder burde forbydes!

Det næste bliver at man tilsætter allergi dannende stoffer, der reducerer den dårlige lugt.

Nu kan vi forhåbentligt snart tænde for grillen i det fri.
Med dejlig kul los til følge...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-03-11 18:56

Nej men der findes også centraludsugning, hvor der kun er brug for et spjæld der kan lukke af for en konstant undertryk.
Men jeg mener stadig ikke det er lejers problem. Hvis ikke emhætten fungerer, -så må det være udlejer der skal istandsætte.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-03-11 20:24

Citat
Men jeg mener stadig ikke det er lejers problem. Hvis ikke emhætten fungerer, -så må det være udlejer der skal istandsætte.

Der er mange gamle lejligheder, hvor der ikke er installeret emhætte- og så er det vel et udemærket alternativ, at installere een med kulfilter fremfor ingenting. Du har jo ikke mulighed for at begynde at slå hul i væggen osv, for at få aftræk, medmindre udlejer accepterer det- og hvor får du den udgift refunderet når du fraflytter ??

Man kan jo ikke sidde og vente på, at udlejer ínvesterer i at få lejligheden opdateret. Desuden er huslejen jo også som regel derefter.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-03-11 20:44

Mener ikke man må opføre GAS ovn/komfur uden udluftning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-03-11 21:02

Citat
Og kloge ans

svendgiversen

Det tager jeg som et kompliment

Citat
Sådanne lejligheder burde forbydes

Det er det så ikke på nuværende tidspunkt.

Jeg kender flere, der bor i lejlighed med et gaskomfur. Med eller uden emhætte. Nogle har fået opsat en emhætte uden udluftning, men med et kulfilter.

Så er der dem, som bare åbner vinduet, for st komme af med "osen", men bagefter gør rent " på/ved komfuret"

Der er stor forskel på at bo i eget hus samt at bo til leje i en udlejningsejendom.

Det er ikke altid muligt, at installere en emhætte med udluftning til det fri.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-03-11 23:01

Emhætter med kulfilter er ganske effektive, bare man lever med begrænsningerne - som allerede er nævnt til hudløshed. Jeg har selv haft en ejerlejlighed med en sådan, og ejerforeningens bestyrelse var ikke meget for (= lodret imod) at man slog hul i ydermuren fra køkkenet. Til gengæld var vinduerne så utætte, at jeg fik et godt luftskifte alligevel.
vh
pbp

PS Du skriver "Jeg er flyttet i lejlighed.....", Som single er det vel ikke så meget, du behøver at stå ved komfuret. Jeg gjorde det et par gange om ugen, lavede store portioner og frøs ned i bøtter af måltidsstørrelse. Så var det mikrobølgeovnen, der klarede de fem dage. Seven-Eleven henne på hjørnet brugte jeg kun to gange, og det var fordi jeg var blevet smøgforlegen midt om natten.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-03-11 23:02

"Gaskomfur og det fedter alting ind" - så lad være med at skrue op på så stor flamme og læg et stænkelåg over!

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 03-03-11 06:08

1. hvor længe holder et kulfilter
ja det kommer an på hvormeget du "sviner" når man steger mm (normalt ca 1 år dvs det koster fra 50 øre om dagenog op til 3-4 kroner)
2 kan et kulfilte vaskes
NEJ det ødelægger filteret
3 slipper man for rengøring når man bruger gas
NEJ det gør man ikke emhættten den tager en god del af det
4 hvad koster et kulfilte
fra ca 150 kr og op nogle skal bruge 2 stk

http://www.nettoparts.dk/shop/kulfiltre-234c1.html?gclid=CNi2gpHTsacCFYZN3godckzvAQ

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 03-03-11 11:30

Hej, mange tak for svarene. Viceværten sagde at man ikke må bruge centraludsugningen. Ved ikke hvorfor, og når jeg tænker over det, så har min kammerat, der bor i samme bygning og samme type lejlighed, emhætte med udsug, så måske jeg lige skal kontakte KAB boligforeningen og høre om viceværten nu har ret. De kan jo være lidt bob bob..

lidt surt at skulle købe nyt filter hvert år

jeg vender tilbage med point når jeg har sat mig lidt mere ind i det
mvh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-03-11 13:31

En ordentlif emhætte har altid et fedtfilter , Det er med metaltåde i hvor fedtdampe kodenseres, elle fedtem fanges, . Sådan et fedtfilter kan gå i opvaskemaskinen.
Hvis emhætten ikke har afkast til en kanal eller til det fri, recirkulerer man luften til køkenet via et kulfilter.
Kulfilteret absorberer lugtstoffer. Det tåer ikke fedt eller vand. Så holder det op med at virke.
Når det er udtjent og ikke mere fjerner lugt, skal det udkifte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-11 13:53

Hvis der installeret central udsugning i lejlighedskomplekset,
kan det ikke være rigtigt at man ikke må benytte det til emhætter,
de er jo netop skabt til at aflevere fedtet, forurenet luft til det fri...

De interne filterløsninger er lappeløsninger som hører hjemme i en U båd.

Måske er det for at spare varme, men er din varmeregning ikke stor nok??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-03-11 12:01

grunden til at man IKKE må bruge centralsuget til dette er at udsugningen er indreguleret og vis en person ændre dette vil det betyde at andre ikke har det træk fra deres som de skal have

det kan så være at man må monteret en emhætte til centralsug "det er en emhætte UDEN motor" med et spjæl som kan indstilles til den mænge luft lejeligheden er indstillet til

eks thermex sl28

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 28-03-11 18:21

Tak for svaret rotw.