/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
If then Excel
Fra : k_m_s
Vist : 1001 gange
100 point
Dato : 02-03-11 07:17

God Morgen

Jeg har en if sætning der enten skal indsætte 10, 15 eller 20 i cellen.

Tallene skal bruges til udregning af en rabat.

Det der undre mig er, at hvis de tal der skal bruges bliver sat i anførselstegn virker formlen også.

Hvis man indsætter noget i anførselstegn, bliver det så ikke en tekst streng??

Kim

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-03-11 07:25

Regner du videre med tallet - altså de 10, 15 eller 20???

Hvis ikke, så er det jo egentlig ligegyldigt om det er en tekststreng eller ej.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 02-03-11 07:30

Jeg kan ikke genskabe "problemet" (eller fænomenet) på min pc i Excel 2007. Hvilket version bruger du?

Er det et problem, at dit Excel tilsyneladende tolker tal i tekstform som tal? Nogen ville måske opfatte det som en glimrende service...

Beskriv hvorfor du gerne vil have Excel til at kende forskel på tal og tal i tekstform - så finder vi en løsning.

Simon

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-03-11 08:13

Ja jeg regner videre med tallet.

Ja jeg kunne være ligeglad, det virker jo både som teksstreng og værdi. Men ville gerne vide hvordan excel 2007 kan bruge teksstrenge til beregninger.

Det kunne jo være man fik brug for den viden senere

Kim

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-11 08:28

Jeg kan genskabe situationen på mit excel 2008 til Mac.
Den eneste forskel jeg oplever er at tallet bliver venstrejusteret i cellen som en normal tekst, men der kan regnes videre med det.
Jeg kan ikke komme det nærmere p.t. men søger videre, for nu er jeg også nysgerrig

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-03-11 08:48

Ja det er lidt underligt

Kim

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-03-11 08:57

På en Excel 2003 kan den også regne videre med tal sat i anførselstegn.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-03-11 08:58

Og her bliver de også venstrestillet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-11 10:42

Mit Excel af ældre XP årgang kan ikke regne med text strenge:

3   2   6
"3"   2   #VÆRDI!
3'   2   #VÆRDI!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 02-03-11 12:10

Jeg kan ikke med excel 2003
Hvad hvis i smider den ind i en hvis formel feks:
=hvis(5<"10";"ja";"nej")

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-03-11 14:30

Sidder lige nu på en 2003

Og der virker din formel ikke

Der kommer ingen fejl, der står bare ja selvom jeg gør 5 større end 10.

Kim

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-03-11 14:40

Det er fordi 10 er i ""

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 02-03-11 16:35

Ja, men det virker jo nogle gange.

Kim

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 23-05-11 07:13

Tak for svaret myg.
Det kan være en af os falder over forklaringen en dag

Ha en god dag.

Kim