/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bundkortet eller strømforsyningen?
Fra : Leon85
Vist : 527 gange
200 point
Dato : 02-03-11 00:31

Jeg har en gammel pc (fra 2006, og dengang blev den købt brugt), som indtil for nyligt har virket upåklageligt.
Der er tale om en pc med en Athlon XP 1800+ processor, 1,25 Gb ram, 2 harddiske på henholdsvis 60 og 160 GB plads og GeForce 6200 grafikkort. Gammelt, men jeg har ikke brug for noget hurtigere.
For nogle uger siden startede jeg pc'en op som sædvanligt, og den begyndte at genstarte af sig selv. Fejlen forsvandt så igen i nogle dage, for pludseligt at komme tilbage. Nu har jeg en pc, som faktisk næsten er ubrugelig.
Der sker forskellige ting under opstarten:
Tit og ofte starter pc'en på følgende måde: Skærmen tændes ikke (forbliver i stand-by). Masser af aktivitet på harddisken, og efter nogle sekunder begynder jeg at høre nogle lange bip-lyde. Det betyder normalt at ram-blokken(ne) har en defekt. Jeg pillede ved rammene, og formåede at boote Windows op og startede "MemTest," som ikke fandt nogen problemer.
En anden ting er, at cd-drevet ligesom "hakker" ved opstart (flere gange, før de lange bip-lyde høres).
Nogle gange starter pc'en dog fint op, skærmen tændes og den begynder at indlæse Windows. Når Windows er indlæst, går der noget tid - før pc'en pludseligt genstarter (nogle gange kan der gå flere timer). Der kan også ske det, at pc'en hænger ved indlæsningen af systemet.
Jeg mistænker umiddelbart strømforsyningen (købt i 2007), da der slet ikke kommer noget blå skærm, inden pc'en genstarter.
Hvad vil I andre mene?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-03-11 01:33

Du siger jo selv der er problemer med rammene så du kunne prøve nogen andre ram.
Eller hvis du har 2 eller flere ram så prøv og tag allesammen ud undtage 1 og se om det virker fint.
Også prøve med en af de andre ramblokke og se om det også virker.
Prøv og check blæserne og de virker fint eller måske køre meget langsomt og derfor ikke køler ordentligt.
Og gå ind i BIOS og se temperatur og sådan.

Prøv og skift til on board grafikkort hvis du har det på dit bundkort og tag dit andet grafikkort ud og se om det gør nogen forskel.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-03-11 10:19

Din PC har det ikke godt, det kan være grafikkortet der har en fejl og det kan være dit motherboard der har en fejl. 3 lange bip siger fejl i RAM, men hvor mange bip kommer der og hvor lange/korte er de?
Det kan måske fortælle os hvad der er i vejen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-03-11 11:11

Der er meget der kan være galt med din computer. Hvis det er en "no name" computer så må du finde ud af hvad hvad den beep kode betyder. Hvis computeren starter op uden billede så kan det være 2 ting, skærm eller grafik kort, for at kunne udelukke begge må du teste dem på en anden maskine. Hvis den beep kode betyder RAM så kan fejlen ligge på bundkortet, ramslot'ene, selv ram modulerne eller grafik kortet, der er jo også ram på det kort. Igen, for at kunne udelukke alle komponenterne, så du teste dem på en anden maskine. Har du ikke en anden maskine så må de benytte dig af den mindre sikker udelukkelses metode, kan du erstatte de omtalte komponenter så prøve dem i din maskine. Og ellers er der kunden udvej at pille tingene ud af computeren en ad gange og se om der kommer live i maskinen efter hver gang.

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 04-03-11 14:53

Der er tale om bip-lyde á ca. 3 sekunders varighed, som fortsætter indtil jeg slukker eller genstarter pc'en. Det, som oftest sker når jeg tænder pc'en, er at der er masser af harddisk-aktivitet - som efter ca. 20 sekunder stopper - og så sker der ikke andet (ingen bip-lyde overhovedet, ingen indlæsning af Windows, skærmen forbliver i stand-by)
Jeg har lige prøvet at starte pc'en op. Det lykkedes efter to forsøg (systemet gav et kort "bip," som tegn på at alt er i orden, går jeg ud fra.) Pc'en har loadet Windows, og jeg har tjekket temperatur-udslagene (det kunne jo være, at CPU'en bliver overophedet).
Temperatur-målingerne viser ikke noget usædvanligt (angivet i celsius):
CPU: 50 (AMD Athlon)
Motherboard: 32
GPU: 40
Harddiske: 23 og 29

De gange, det rent faktisk lykkes at loade Windows, vil der gå alt mellem et kvarter til en time - før pc'en enten genstarter (uden nogen form for advarsel) eller at billeder forsvinder fra skærmen (sort skærm; skærmen er dog stadig tændt).

Jeg har to RAM-blokke sat i pc'en: Den ene er på 256MB, og den anden er på 1GB. Dengang pc'en begyndte at give problemer ved opstart, prøvede jeg adskillige gange både den ene RAM-blok og den anden. Resultat: Ingen forskel (jeg har testet RAM-blokken med 256MB hukommelse, med MemTest i lidt over en time, og der blev ikke fundet nogen fejl).
Grafikkortet er det mest nye hardware i min pc, så jeg tvivler kraftigt på at det skulle fejle noget.

Det er en gammel pc, og jeg vil ikke gøre så meget ud af fikse den. Fx at teste de hardware-forskellige dele i en anden pc. Jeg har bare en masse film og musik liggende på en af harddiskene - som jeg så ikke har adgang til.

Jeg kigger sidste gang på pc'en nu på søndag, og melder tilbage hvad jeg har fundet ud af.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-03-11 15:25

Har du fundet ud af hvad det er for et bundkort du har, det er lettere og finde ud af hvad beep koderne betyder hvis man ved hvilket bundkort man har.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-03-11 11:29

Har du fået løst dit problem?

Kommentar
Fra : Leon85

Dato : 16-03-11 15:23

Jeg er ked af, at jeg slet ikke har informeret om jeg har løst problemet. Det korte svar er "nej."
Jeg forsøgte at skifte grafikkortet ud med mit gamle GeForce FX5200. Det hjalp faktisk i nogle dage. Pc'en startede fint op, og jeg genstartede den en masse gange for at tjekke, om den nu startede op hver gang. Det gjorde den - men så begyndte problemerne igen (da cd/dvd-drevet begyndte at at "hakke," ved opstart, vidste jeg at den var gal igen).
Jeg har besluttet at kassere pc'en (nogle dele kan jeg muligvis sælge), da det ikke er værd at bruge tid på at fikse en så gammel en pc.
Jeg har en harddisk i den defekte pc, som er fyldt med musik og film - og er lidt ked af at jeg ikke længere har adgang til den. Vil den letteste løsning være, at købe en ekstern harddisk case eller docking station?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-03-11 16:51

Er du så ikke rar og lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-11 14:18

Stopper med og abonnere på denne tråd.

Annuller spørgsmålet
Fra : Leon85

Dato : 30-04-11 15:28

Pc'en, som er beskrevet i spørgsmålet, er kasseret. Derfor er spørgsmålet ikke aktuelt længere.