/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
persille sovs
Fra : Højris
Vist : 2316 gange
200 point
Dato : 01-03-11 20:02

Hej Kandutter !
Så er der stegt flæsk m. persille smovs.
Der er noget om at man ikke må gemme sovsen til dagen efter, men hvorfor. ?
Hvad er det som sker ???

Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-11 20:07

Jo, men du må ikke varme den op igen, så bliver den giftig...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-03-11 20:12

Citat
Nitrat og bakterier i maden
På persille og andre bladgrønsager kan der være jord og dermed jordbakterier – selv efter grundig vask.

Bakterierne kan medvirke til, at der dannes nitrit i maden, når den køler af eller opvarmes igen. Ved tilberedning af mad med persille og bladgrønsager, fx persillesovs, bør du kun lave den portion, der spises ved ét måltid.

Hvis du vil lave større portioner, bør du tage den portion, der skal gemmes fra og sætte den hurtigt i køleskabet, så den ikke står og køler langsomt af på køkkenbordet. Ved genopvarmning skal du sørge for, at retten er ordentligt gennemvarmet.

og her ses desuden en forklaring på persille der er tilsat og persille er har været kogt igennem:

http://arla.dk/Arla-Forum/Spoergsmaal-svar/Mad-og-opskrifter/kan-jeg-genvarme/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-03-11 20:23

Hvis du kommer persillen i EFTER, at du har taget sovsen fra blusset, så må den ikke opvarmes.

Hvis du derimod har ladet sovsen koge EFTER, at du har kommet persillen i, så må den gerne opvarmes.

Sædvanligvis kommer jeg persillen i efter, at sovsen er taget af blusset, men da min datter var lille havde hun en periode hvor hun sov når vi andre spiste, så da lod jeg persillen koge med, så jeg kunne varme en portion mad til hende når hun var vågnet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-11 20:42

Grunden til at man siger at persille og grønkål ikke skal opvarmes er nitrit. Nitrit ophobes i kroppen og i stor mængde kan det også være giftigt for en voksen. Små mængder kan slå spædbørn ihjel.

Så reglen om opvarmning er en forholdsregel som beskytter folk mod nitrit forgiftning.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-03-11 21:14

Uden at skulle skræmme nogen fra vid og sans, så er problemet med ikke gennemkogt persille noget helt andet, nemlig de jordbakteriier, der kan være på persillen, og som ikke bliver slået ihjel gennem opvarmning.

Det kan betyde at en af verdens farligste gifte, pølseforgifning, kan vokse i din persillesovs. Den koncentrerede gidt skulle være farlig nok til, at et finger fuld skulle kunne slå hele verdens befolkning ihjel, hvis vi altså er flinke nok til at stå i kø allesammen og tage lige den milliontedel gram, der slår os ihjel. Jeg ville ikke stå i kø!

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=30686

Som andre har skrevet, hvis persillesovsen opvarmes grundigt inden servering, og nedkøles hurtigt i køleskabet, er der ingen problemer, men det sikreste er at lave en bechamelsovs, og have den hakkede persille som drys, så smager den også mest af persille,

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 01-03-11 23:50

Citat
så smager den også mest af persille

Jeg bager sovsen op, og inden der kommer væde i gryden tager jeg en smule af persillen og svitser den med, det giver langt den krafigste smag.

Og så lige en eller to spsk stegefedt fra panden i til sidst

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-11 06:34

Det er godt nok længe siden jeg har lavet en opbagt sovs.

Allerede da jeg boede hjemme (ca. 28 år siden) indførte min mor "fedtfattig madlavning", så persillesovs bliver lavet ved, at varme noget mælk i en gryde (gerne minimælk;)) og så jævne den, heri kan man evt. komme en lille klat rigtig smør.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 02-03-11 20:39

Tak for svaret LuffeA.
Svend hvis du bliver varmet tilstrækkelig op. så bliver du vel også giftig.
Troldepige ja din lille microtrold har det åbenbart godtnok, så det må man jo så godt.
Granner nitrit brugte de jo i gamle dage til at gøre kød rødt med, så hvis vi bliver slagtet efter en gang stægt flæsk med persille sovs ser vi røde ud indeni.
Troldepige jeg må sige at jeg er glad for, at jeg ikke deler middagsbord med dig.
Nej ser du. hvis Luffe bød mig på en gang af den herlige spise, se så var det noget der vil noget.
Et par skefulde af fedtet, yes.

Konklusion:Under opbagningen en tot, når sovsen er næsten færdig et ordentlig pulver og så en skål til at efterdrysse med. den burde være sikker.

Højris

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-03-11 17:02

Citat
Et par skefulde af fedtet

Ja, det giver "piftet", og så til stuvede grøntsager, spinat og hvidkål , dog ikke hvis man har stegt fisk.

Min far skulle altid have alt stegefedtet med ind til bordet, men vi har mere magre tider nu