/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
bil kasko ved forkert påfyldning
Fra : Mille1133
Vist : 5996 gange
50 point
Dato : 01-03-11 16:41

dækker bil kasko ved forkert påfyldning af brændstof ?
Jeg har lånt min bil ud til en ven,og hun kom benzin på min Diesel bil ((((
Den er nu kørt på værksted og vi nu venter på dommen.
Jeg har ikke kontaktet Tryg endnu da min man siger at han ikke mener at de vil dække

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-03-11 16:55

I mine forsikringsbetingelser står, at der ikke dækkes skader, der alene opstår i og er begrænset til bilens mekaniske dele (f.eks. motor) med mindre skaden sker ved brand, eksplosion ...eller hærværk.

Der er vel ingen forsikring som dækker ved dumhed.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 01-03-11 16:56

Nej, forsikringen dækker ikke - hun burde have sat sig ind i hvilket brændstof bilen krævede før hun flydte på-- en halvdyr tanketorsk

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-03-11 16:58

Bilens kaskforsikring dækker IKKE for forkert påfyldt brændstof på bilen. Prøv at se logisk på det for at forstå hvorfor!

Der er ikke sket nogen skade på bilen, fordi den får fyldt forkert brændstof på. Det er først hvis du begynder at køre, at der kan ske en skade - og så er det selforskyldt/med vilje.

Kommentar
Fra : Mille1133

Dato : 01-03-11 17:09

Se her noget jeg fandt på nettet.

Skrevet: 08-09-2010 20:24:58

Hej Knud.Du bør lige tjekke med din kasko forsikring om ikke de er villige til at gå ind i sagen....umiddelbart tænker man at det helt klart er for egen regning...men jeg arbejder med taksering af forsikringsskader på biler til dagligt og har altså oplevet at forsikringen dækker denne reperation...det der er det MEGET VIGTIGE er at du tanket bilen i god tro...altså du troede det var diesel du fyldte på og kører derfor fra tankstationen uvidende om at du har fyldt benzin i tanken..de forsikringsselskaber der har dækket vælger så at sige at selve tankningen (men tømning af tanken til følger) skal du selv betale, men "følgerskaderne" (pumpe, dysser, railrør m.m. samt arbejdsløn bliver dækket af kaskoen...det er da vær at prøve. Som sagt har jeg takseret lignende sager, 3 stk. fuldstændig identiske med din, hvor forsikringen har valgt at betale følgerskaderne. held & lykke.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-03-11 17:32

Citat
Jeg har lånt min bil ud til en ven

Så er det da vennens problem, ikke dit

Kommentar
Fra : Mille1133

Dato : 01-03-11 18:13

Der er jo tanket i god tro,og bilen gik død efter 5 km

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-11 18:49

Nu skriver du ikke HVAD det er for en bil, men på f.eks. Ford kan det slet ikke lade sig gøre at komme forkert "pistol" i tanken....

En dieselstuds kan ikke gå i en benzintank grundet tykkelsen

En benzinstuds kan ikke gå i en dieseltank grundet en lilleklap der kun åbner sig med en dieselstuds...

Derfor følger der også en lille "studs" med en ny Ford (ligner en tragt) - ellers kan du ikke fylde på fra en reservedunk..

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 01-03-11 19:03

Skal den ikke bare tømmes og renses også kan den køre igen ?
Det vel ikke fordi der er ngen som er gået i stykker eller hvad ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-11 19:40

Citat
Der er jo tanket i god tro,og bilen gik død efter 5 km

Ja, men det der er problemet er, at det ikke er dig selv eller din ægtefælle/samlever der har kørt i bilen da skaden opstod.
Nogen kaskoforsikringer dækker kun såfremt det er forsikringstager eller vedkommendes samboende familiemedlemmer der er fører af bilen på skadestidspunktet

Bilen er lånt ud og så må du nok gøre op med dig selv, om udlånet var på din egen risiko eller om du mener vennen ved lån af bilen, samtidig forpligtede sig til at dække evt. skader (det vil jo være min vurdering, at vennen må betale sig fra sin dumhed)

Citat
I mine forsikringsbetingelser står, at der ikke dækkes skader, der alene opstår i og er begrænset til bilens mekaniske dele (f.eks. motor) med mindre skaden sker ved brand, eksplosion ...eller hærværk

Det er også korrekt.
Kaskoen er m.h.p, at dække skader, altså f.eks. hvis man smadrer bilen mod et træ fordi det er glat o.s.v., og så det du nævner og også tyveri.

Man kan så godt sige, at det er en slags hærværk at hælde benzin på en dieselbil, dog ikke forsætligt må man gå ud fra.
Mange motorer er døde af det gennem tiden.
Men der findes jo så en gerningsmand til hærværket, nemlig personen der lånte bilen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-03-11 20:07

Din venindes hustands forsikring skulle meget gerne dække.

Kommentar
Fra : Mille1133

Dato : 01-03-11 21:01

det er en amerika bil fra 2004

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-11 21:04

Hvad er en "amerikabil"

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-03-11 21:09

det er en amerika bil fra 2004. Kører de på diesel

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-11 21:17

Citat
Hvad er en "amerikabil"

Det er bl.a. en Saturn Aura. Født: Opel Vectra C.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 01-03-11 22:58

Citat
Der er jo tanket i god tro

Hvis der er tanket i god tro vil din kasko muligvis lægge pengene ud og så kræve dem fra tankstationen som havde problemet med benzin i dieselstandeteren

Hvis din kasko ikke vil lægge pengende ud må din ven selv kræve erstatning fra tankselskabet.

Men mon ikke du tager fejl af hvad god tro er.
For at der kan være tale om at tanke i god tro kræver det at vennen har kørt din diesel bil hen til dieselstanderen og tanket hvad der måtte formodes at være diesel.
dvs. at tankstationen skal have kommet benzin i dieseltanken.

Det har jeg selv været ude for, jeg nåede kun et par kilometer, så døde bilen.
Grublede sq noget da mekanikeren ringede og fortalte mig at jeg havde fyldt benzin i tanken.
Heldigvis havde jeg kviteringen hvor der stod at det var diesel jeg havde tanket
Så vi tog fat i tankstationen som på daværende tidspunkt allerede var blevet klar over problemet og blev henvist til benzinselskabet
Benzinselskabet beklagede og stillede lånebil til rådighed, betalte min mekaniker de ca 15.000 reparationen kostede og gav mig et fint lille plastikkort jeg kunne tanke gratis på (mener det var tre måneder eller også var der et eller andet beløb på)

Godkendelse af svar
Fra : Mille1133

Dato : 02-03-11 13:39

Tak for svaret EXTERMINATOR.