/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Flimrende glødepærer
Fra : Divser
Vist : 800 gange
200 point
Dato : 01-03-11 14:11

Hej

Jeg har en badeværelseslampe med to 40W glødepærer, som tændes/slukkes på en afbryder uden for badeværelset. I forbindelse med afbryderen sidder der en stikkontakt.

Normalt lyser badeværelseslampen stabilt, men hvis man sætter fx et krøllejern eller en hårstyler i stikkontakten og tænder for det, begynder lyset i lampen at flimre. Jeg har ikke fået checket produkternes strømforbrug, men jeg mener ikke, at det er ekstraordinært højt på nogen af dem (set i forhold til den "10A fase", de er forbundet til).

Skyldes det flimrene lys mon en fejl i installationen? Eller skaber produkterne et spændingsfald, der er stort nok til at få glødelampen til at flimre?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-11 14:44

Dine hår jern er vist ikke af bedste kvalitet, og din el installation heller ikke.

Prøv at indsætte de nye sparepærer, der er længe om at tænde, men også om at slukke...

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 210 point
Dato : 01-03-11 14:51

Citat
Jeg har en badeværelseslampe med to 40W glødepærer, som tændes/slukkes på en afbryder uden for badeværelset. I forbindelse med afbryderen sidder der en stikkontakt.

Normalt lyser badeværelseslampen stabilt, men hvis man sætter fx et krøllejern eller en hårstyler i stikkontakten og tænder for det, begynder lyset i lampen at flimre. Jeg har ikke fået checket produkternes strømforbrug, men jeg mener ikke, at det er ekstraordinært højt på nogen af dem (set i forhold til den "10A fase", de er forbundet til).

Det tyder på at der er en dårlig forbindelse et sted/mange samlemuffer på ledningsvejen fra sikringen til stikkontakt, og når krøllejern / hårstyler bruges trækkes der mindst 5 Amp. igennem alle de dårlige samlinger, og hvis de har ca. 4-5 ohm i modstang så vil der være et spændingsfald på ca. 20 -25 v på strækningen fra sikringen til stikkontakt, og det kan godt gi lidt flimmer.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 01-03-11 15:11

Enig, der er noget galt i installationen.
Til svendgiversen, jeg har det meget svært med det de kalder sparepærer på netop et bade værelse. Man er færdig med det man skal lave før end der er 'ordentligt' lys. Der er kun en fordel hvis man skal en tur op om natten, så blænder de ikke så meget. Vi har derimod sat LED pærer op. Ved godt de er dyere i indkøb, men de giver et utroligt dejligt lys og er billigere i drift. Jeg kan hellere ikke lide at sparepærer indeholder kviksølv der frigives hvis de går i stykker.
Disse LED giver ikke et koldt lys og bruger kun 4,5 watt
http://www.net2kontant.dk/product.asp?product=8056

Kommentar
Fra : Divser

Dato : 01-03-11 15:28

Svendgiversen - der er prøvet med "hårjern" af forskellig type og kvalitet, og det er ikke kun "billige hårjern", der påvirker lyset. Hvad er årsagen til, at de "billige" hårjern skulle give mere flimmer, hvis det er strømforbruget, der er afgørende for spændingsfaldet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-11 16:01

Kun hvis de billige hele tiden afbryder og tilslutter strømforbruget under brug.

Når jeg foreslog sparepærer er det fordi de er længe om at tænde, LED tænder straks.

Løsningen er selvfølgelig at du åbner stikdåserne og spænder de løse forbindelser,
der har reduceret lednings evne, evt udskifter ledningerne til lampe stederne og spænder også der.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 01-03-11 16:27

Du kan ikke gøre noget ved det ,,,,, det er belastningen på brugsgenstanden som får pæren til at flimmer.... har selv en laserprinter sammen med et lille amatur over min pc og det flimmer også når der printes og strømmen kommer fra samme 3 stikdåse.........så det der med et dårlig ''jern '' og dårlig installation ,,,,,,,,den købes ikke her ,,,,,,, har ny inst. direkte fra målertavle, med kun en stikkontakt på og det kan stadigvæk blinkeren når printeren starter op........

Bassebo....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-03-11 17:00

Prøv at sætte en 2000w varmeblæser på i stedet for krøljern . Hvis det giver mere blinken /generelt lavere lysstyrke fra de konventionelle gødepærer så er det nok installatøren du skal have fat i.

Godkendelse af svar
Fra : Divser

Dato : 01-03-11 17:37

Tak for svaret Hejdu58.

Du har overbevist mig om, at p.g.a. af flere/dårlige samlinger, så kan krøllejern/hårstyler godt skabe et spændingsfald, der er stort nok til at få glødepærerne til at blinke.

Så må jeg jo se, hvad jeg vil gøre ved det

Mvh
Divser

Kommentar
Fra : Divser

Dato : 01-03-11 17:41

Tak for de mange input.

Jeg tror ikke umiddelbart, at mit problem skyldes kvaliteten af "hårjernene". Lyset flimrer meget konstant, og ikke kun i det øjeblik, hvor "hårjernet" tændes.

I min installation er der et stykke vej fra målertavlen til stikkontakten, og der givetvis én eller flere samlinger undervejs, så det vil formentlig hjælpe, hvis der var en bedre forbindelse (mindre modstand) mellem stikkontakt og målertavle.

Jeg må nok konstatere, at med den installation jeg har (ekstra modstand i samlinger m.m.), så belaster "hårjernene" forbindelsen så meget, at det skaber et spændingsfald, der er stort nok til at få glødepærerne til at flimre konstant. Jeg kan så vælge at kontakte en installatør, evt. midlertidigt "symptombehandle" ved at skifte til en anden type lampe/pærer, eller leve med forholdene, som de er, indtil installationen på et tidspunkt alligevel skal renoveres.

Er der noget jeg lige har overset?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-03-11 19:00

Selv tak Divser

Citat
Er der noget jeg lige har overset?

JA, en dårlig forbindelse er ikke noget at spøge med, for trækkes der meget strøm igennem en samlemuffe hvor der er dårlig forbindelse i pga. a at skruen ikke srspændt nok, bliver den varm og der kan risikere at gå ild den.
Så du skal måske i gang med at spænde skrue i stikkontakt og samlemuffer.