/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Betalingsbetingelser
Fra : mlvj
Vist : 758 gange
100 point
Dato : 01-03-11 07:43

Jeg har i en lejekontrakt skrevet at der skal betales d. 1 i hver måned, men hvis der bliver betalt feks 2 eller 3 , er det så en misligeholdelse af kontrakten ??
eller er der nogle regler der beskriver betalingsbetingelser ?

Og hvad vil evt fremgangsmåden være er evt kontoudtog nok som dokumentation ?
Såfremt der skulle opstå problemer.

( det er ik fordi det er et problem at jeg først får leje et par dage senere, men det hænger sammen med et tidligere spgs vedr opsigelse af lejer i tidsbestemt lejeperioede )

Mikael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-11 07:47

Senest RETTIDIGE betalingsdag, er den 3die BANKDAG i måneden...

Så hedder det den 1st, er sidste dag 2 dage efter (hvis det er bankdage - teoretisk kan det være 4 dage efter)

Så betaling den 3die er UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER rettidigt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-11 07:53

Betales der via girokort vil disse også "normalt" være fremdateret (sidste betalingsdag) disse 2 dage - ofte et par dage mere hvis der er helligdage.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-03-11 08:23

Det er ikke misligeholdelse af lejekontrakten. Der er flere pengeinstitutter de overfører først huslejen den 5. i måneden efter. Dette bliver også accepteret. Betaler man med girokort kan der gå flere dage før pengene når udlejers konto. Jeg venter til den 10. i måneden med at sende en skrivelse om manglende husleje. Jeg har før haft en del til udlejning og ikke alle var lige flinke til at bfå betalt til tiden.

Du kan heller ikke bliver opsagt hvis du betaler for sent. Du skal først have en påmindelse (rykker) og så derefter en opsigelse.

Så bare tag det helt rolig du.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-11 08:53

Citat
Du kan heller ikke bliver opsagt hvis du betaler for sent.

Det er så IKKE korrekt....

F.eks. på erhvervslejemål (der normalt er svære at opsige) er det EEN af de metoder der bliver brugt - forstået sådan, at sker det gentagne gange er lejemålet berettiget til opsigelse....

Ved normale lejemål bliver det dog sjældent benyttet da udlejer ligefrem TJENER på for sen betaling

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-11 09:18

Ordet du leder efter er: Løbedage. Og der er altså nogle dage som er normen for privat udlejning. Mener det er 3 dage der er normalt for lejeboliger.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Obligationsret/l%C3%B8bedage

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-03-11 09:20

Citat
§ 33. Lejen kan kræves betalt månedsvis forud.

Stk. 2. Er lejen beregnet for en kortere periode end en måned, kan den kræves betalt forud for den periode, den vedrører.

Stk. 3. Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende hverdag. Betaling anses for rettidig, når den sker senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen. Er denne hverdag en lørdag, er betaling den følgende hverdag rettidig.

Stk. 4. Leje for beboelseslejligheder og enkeltværelser til beboelse kan ikke kræves betalt for mere end 3 måneder ad gangen. Leje for ustøttede private plejeboliger kan ikke kræves betalt for mere end 1 måned ad gangen.

Stk. 5. I tilfælde af opsigelse eller ved det tidsbestemte lejeforholds udløb er lejeren kun pligtig at betale leje for tiden indtil lejeforholdets ophør.

uddrag fra lejeloven

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 01-03-11 10:58

Tak for svaret snaptil. Det var jo lige dig der kom med svaret.

Mikael

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-03-11 11:55

Velbekomme