/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Må banken spærre kort uden misbrug?
Fra : kartoffel88
Vist : 1523 gange
71 point
Dato : 28-02-11 21:31

Hejsa.
En af mine venner har fået spærret sit MasterCard han har igennem banken.
Det var ikke blevet misbrugt eller noget. Der var -35000 på det, men banken har selv forhøjet den til 50000 kr for et par år siden. Han tjener mere nu end dengang. Det var også banken der selv foreslog at han skulle have et.
I dag da han så ringer ind for at høre om noget helt andet, siger bankrådgiveren at det da var et stort overtræk og hvordan havde han tænkt sig at dække det? Så spærrede han kortet.

Øhh. Må han bare gøre det? Det er vel ikke overtrådt nogle regler og det kommer da ikke dem ved at der er lovligt overtræk, hvis han altid har dækket det hidtil uden et eneste problem. Han har da også tænkt sig at dække det denne gang, selvfølgelig.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-02-11 21:42

Du siger, at der var trukket 35.000,- på kortet. Det skal formodentlig udlignes hevr måned, via indestående på andre konti - var der dækning?

Hvis der ikke på hans øvrige konti var dækning for de 35.000,- ville jeg også anbefale, at kortet blev stoppet. Jeg mener ikke, at et MasterCard er en kassekredit, men et kort som du kan benytte f.eks. på ferie i udlandet. - De 50.000,- er max. hvad du kan trække på det - men det skal fortsat udlignes.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-02-11 21:46

Her kan du på Nordea's side læse lidt om MasterCard:
http://www.nordea.dk/Privat/Kort+og+betalinger/Kort/MasterCard/31092.html?WT.srch=1&WT.mc_id=googleDK&mc_en=google&mc_cam=DK%20B2C%20Cards&mc_ag=MasterCard&mc_kw=mastercard&mc_mt=e&mc_cid=7065782929

Citat
Trang til at rejse? Lyst til at shoppe?
Med MasterCard kan du følge dit hjerte. Køb nu og betal op til 40 dage senere -kredittiden er gratis.

Umiddelbart kan du se, at Nordea forventer afregning senest 40 dage efter.

Citat
•Skal du på en længere rejse eller har du brug for en højere forbrugsgrænse end de 30.000 kr., kan den udvides i op til 30 dage. Se prisoversigten i kortreglerne.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 28-02-11 22:18

Kunne det ikke også være billigere at konvertere det til et rigtig lån eller en kassekredit.
Så vidt ejg ved, så er det hamper priser det at have minus på kreditkort.

Prøv at regne lidt på om det ikk er mere tiltrækkende at renten forblev i ejers lomme frem for banken?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 28-02-11 22:28

Hej.
Der er forskellige slags Master Card. Der er dem der skal dækkes ind hver måned. UniFinans kører med kort hvor minimumsindbetalingen er nogle % af overtrækket. Der er også Master Card der ikke kan overtrækkes. Det ville jo være rart at vide hvad låneaftalen siger. Det er en meget dyr kredit.
Torben

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 71 point
Dato : 01-03-11 07:42

Et MasterCard Credit er som ordet siger, en KREDIT.

Hvordan den tilbagebetales og hvor stor den må være, er der ligeså mange aftaler om som der er banker - så det kommer helt an på låneaftalen.

Desuden er der skrevet under på at banken TIL HVER EN TID kan spærre kortet - de gør det dog ikke uden grund.

Låntageren forventer vel IKKE at banken har FORÆRET ham pengene

Noget har ændret sig siden aftalen blev oprettet, ellers spærrer de det IKKE.

Men de er i deres gode ret til at gøre det når som helst de finder det tilrådeligt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-11 11:53

Der erogsåden mulighed at pirater har været på spil. Der er pillet ved en rækkemastercard ogderfor lukker man som en sikkerhedsforanstaltning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-11 11:57

Skulle det være tilfældet er hændelsesforløbet i spørgsmålet FORKERT....

Men mon ikke banken har en forklaring parat.....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-03-11 12:01

nu siger du at aftalen blev lavet lavet for et par år siden. Nu er det sådan at de fleste kreditter løber i... 2 år..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-11 12:23

Citat
Nu er det sådan at de fleste kreditter løber i... 2 år..

Hvor har du dog det fra

De kan teoretisk løbe til evig tid.... sålænge du betaler de aftalte beløb.....

Eller er det kortets udløbstid du hentyder til

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-03-11 12:46

De almindelige Mastercard er kreditkort. Den gøres op ca den 20. i hvert månet og det skyldige ved opgørelsen skal så inbetales den 1. i den kommende nmåned.
Hvis man den 21 bruger et beløb på kortet går der såledesm ca 40 dage før det skal indbetaled . Det er det der menes med indtil 40 dages kredit.
Hvis det samme bruges der 20. går der kun ca. 10 dage.

Man kan ikke sige at et mastercard er overtrukket før man har trukket mere end den aftalte maksimum.

Der findes også matercard uden kredit . De virker som rene betalingskort ligesom dankort. Forskellen er at de også virker i udlandet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-11 12:59

Citat
Den gøres op ca den 20. i hvert månet og det skyldige ved opgørelsen skal så inbetales den 1. i den kommende nmåned.

Den holder IKKE....

Der er MEGET STOR forskel på hvordan kreditter er aftalt....

F.eks. har jeg et fra Coop, et fra min bank, et fra en tysk bank samt et fra en engelsk bank (det skyldes vi har konti i landene)

mem men men - f.eks. mit Coop kort har først betaling den 10.... og afdraget på gælden (det må nemlig slet ikke være i +) kan være fra 2% til 100% - så der er MEGET STOR forskel på aftaler.....

men det giver op til 50 dages kredittid hvis saldoen udlignes....

og med 2% betaling er kreditten altså EVIG (i princippet)

Citat
Der findes også matercard uden kredit

Ja - de hedder MasterCard DEBET..... (saldokontrol)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-03-11 17:12

Da aftalen er blevet oprettet, ahr pgl. fået en kopi af aftalen, hvoraf det vil fremgå hvad banken kan - og hvornår. Hvis banken har overtrådt/ misligehold sin aftale, skal han da komtakte banken herom, eller evt. klage til banktilsynet, men måske har banken ikke overtrådt nogen aftale?
Det er da rimeligt simpelt at finde ud af - ved at læse aftalen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-11 20:28

Det er til enhver tid KREDITGIVEREN's ret ...at opsige kreditten
Kort ..eller ej

Eks. http://www.nykredit.dk/bankvilkaar/privat/ressourcer/nykredit-kreditkort/01-11-2009.pdf

..men igen: Det er op til skifteretten, at afgøre og spærringen/opsigelsen er berettiget.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-11 20:32

Spændende læsning ...især under pkt. 8:
Citat
. Hvis du afgår ved døden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-03-11 21:45

Refi skal jeg finde en lov igen

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-03-11 21:51

Citat
Kreditaftaler med variabelt lånebeløb

§ 10. Ved indgåelse af en kreditaftale med variabelt lånebeløb skal kreditgiveren oplyse forbrugeren om:

1) Kreditrammen: Det eventuelle højeste beløb, som må trækkes på kontoen.

2) De nærmere regler og betingelser for pålæg af kreditomkostninger, jf. § 13, samt beregningsmåden for sådanne omkostninger, herunder den nominelle årlige rente, hvis en periodisk rente anvendes.

3) De årlige omkostninger i procent ved forskellige udnyttelser af kontoen: Den samlede pris for kreditten udtrykt i procent pr. år af lånebeløbet og beregnet i overensstemmelse med §§ 16-18.

4) Det samlede beløb, der skal betales ved forskellige udnyttelser af kontoen: Summen af lånebeløbet og kreditomkostningerne.

5) Hvorledes gælden skal betales.

6) Hvor ofte forbrugeren vil modtage kontoudtog.

7) Aftalens varighed og betingelserne for dens opsigelse.

Stk. 2. Bestemmelserne i § 9, stk. 3-4, finder tilsvarende anvendelse.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=113561

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-03-11 21:52

Og som det står i punkt 7, ophører aftalen efter en periode. Ved en kassekredit eller lignende er det oftest 2 år.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 02-03-11 00:02

Tak for svaret refi. Ja han har sikkert ikke fortalt mig alt. Der er vel en grund til alt

Tak for hjælpen alle sammen.