/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gule plader og moms.
Fra : tullenulle
Vist : 575 gange
100 point
Dato : 28-02-11 15:54

Hej.
Jeg har et rigtigt newbee spørgsmål om dette, håber i kan hjælpe.
Hvis jeg tænker på at købe en gulplade bil til privat kørsel, skal jeg betale moms når der står + moms ved bilen, (altså selvom jeg beholder de gule plader ???)

mvh Tullenulle

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 110 point
Dato : 28-02-11 16:15

Ja - du skal lige præcis betale momsen også, for at køre privat i den.
Den vil normalt derefter skulle indregistreres på papegøjeplader, altså med hvid baggrund på nummerpladens første del.

Du skal få oplyst hos forhandleren, hvor meget bilen koster i årlig ejerafgift + evt. strafafgift at køre i som privat.
Det kan være temmelig store beløb det drejer sig om, og det kan godt vælte dit bilbudget hvis ikke du er opmærksom.

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 28-02-11 16:41

øøøhmmmm, spørger måske dumt, men hvad er fordelen ved at købe en bil på på "papegøjeplader" egentlig så ??

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 28-02-11 17:29

Så er momsen allerede betalt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-02-11 17:43

... og så må du køre privat kørsel i bilen - når der er betalt moms af den! Ud over momsen, skal du betale grøn afgift + en "misundelsesafgift" på 5.40 kr. årligt, når bilen bruges som privatbil.

Fordelen ved at købe bil på PG-pl er, at du så må bruge den til privatkørsel. Kører du i en gulpladebil, der ikke er betalt moms af, koster det dig dyrt i bøde og moms og evt. afgifter!!!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-02-11 17:50

Og hvis du vælger en fra før 1998 er der ikke nogen "misundelsesafgift". En ældre bil, javist, men det er langt sjovere, at spendere pengene på vedligeholdelse end, at sende dem lige lukt i den slunkne statskasse.

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 28-02-11 18:05

tusinde tak til jer alle for svarene