/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Håndlampe vil ikke oplades
Fra : EiHaBr
Vist : 731 gange
100 point
Dato : 28-02-11 12:46

Jeg har en super gul opladelig håndlampe der lyste rigtig godt, den er ikke ret gammel.
Nu kan jeg ikke oplade den, en gang imellem vil den lyse og nogen gange ikke. Der er ikke strøm på den og der er heller ikke altid strøm på pæren når den lader og hvis den lader lang tid vil den ikke lyse.
Mellem opladerstikket og + på batteriet, sidder en modstand eller ligenende, hvad gør den, kan det være den, der ikke dur, den bliver varm når man lader, hvis jeg måler ohm på den viser den 10 når apparatet står på 2000 Ohms modstand.

Jeg har checket alle forbindelser og finder ikke fejl hverken kontakt, pære eller andet.

Ved nogen hvad der er galt batteriet kan være død men det tror jeg ikke, den kan da ikke være helt død når den en gang imellem kan lyse.

Kan man lade den uden om denne "modstand", der er ikke koder på modstanden.

Mvh.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-02-11 13:13

Har du prøvet at måle direkte på batterien i stillingen volt?
Hvad slags batteri er det? Ni-Cd / Ni-Mh / Ion eller en fjerde slags?
Opladelige batterier skal holdes opladt. Bliver de afladt til NUL, kan du risikere at de polvender, og så er de færdige.
Den modstand der sidder, den SKAL være der, og vil blive varm under opladning. Batteriet bliver da også varmt. Det er helt normalt.
Hvis du lader direkte på batteriet, kan du risikere at det kan eksplodere, da det så vil blive rigtigt varmt, mere end godt er!

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 28-02-11 13:43

Den er underlig.
Nu har jeg skilt den ad og nu kan den lade igen.
Laderen viser 16,3 volt og 7,17 når den er tilsluttet lygten, og allerede 4,49 volt på batteriet uden lader.

Batteriet er en SD 640 6V 4AH
Der står ikke hvad det er for en type kun sealed led battery.

Der må være en skjult fejl en gang i mellem eller hvad ved jeg. Jeg syntes jeg har trukket i og målt alle ledninger osv.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-02-11 15:37

Citat
Jeg har checket alle forbindelser og finder ikke fejl hverken kontakt, pære eller andet.

Den er underlig.
Nu har jeg skilt den ad og nu kan den lade igen.

Laderen viser 16,3 volt og 7,17 når den er tilsluttet lygten, og allerede 4,49 volt på batteriet uden lader.

Enten har der været en kortslutning et sted, eller også har dit batteri været HELT afladet, for det tyder det på med de spændinger du oplyser, og når batteriet er HELT afladet, trækker det en del strøm og derfor bliver den 10 ohms modstand varm, den virker som strømbegrænser.

Så sørg for at holde strøm på batteriet, der skal lades på det engang imellem selv om du ikke bruger lygten.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 28-02-11 18:01

Jeg har faktisk ladet den jævnligt men så i en periode har jeg glemt den og da må den jo have været afladet, måske ladning ikke virkede, eller hvad ved jeg, da jeg skulle bruge den virkede den død og så har jeg været iriteret på den men nu fået livet den op igen.
Fejlen må jeg så finde nu bagefter, det er ofte svært med periodiske fejl, måske det ligger i ladestikket i lygten. Min lader var også i stykker engang ved forbindelsen til stikket, så da manglede den også opladning en tid, til jeg fik taget mig sammen til lodning.

Har batteriet så bedst af at få motion nu. Jeg kan ikke forstå type navnet.