/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
"Knirker" når jeg drejer
Fra : OleHolm01
Vist : 3470 gange
20 point
Dato : 27-02-11 18:18

Min bil "knirker" foran, når jeg drejer. Hvis jeg tager foden af speederen i svinget, holder det op. Når jeg kører langsomt og drejer, "knirker" det ikke. Er der nogen der har et bud på, hvad der kan være galt. Det er en Renault Kangoo fra 1999, begge manchetter blev skiftet for ca. et halvt år siden, og de ser stadig fine ud.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 27-02-11 19:51

Hvis det siger klik-klik-klik-klik osv. når du drejer kan det være knokkel-leddet på drivakselen, som er slidt og skal skiftes.

Hvis dine manchetter har været i stykker/flækkede, så kan fedtet forsvinde, og der kan komme grus og skidt op og slide på leddet.

Men prøv at køre ned til et værksted og få dem til at tage en prøvetur og høre efter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-11 21:01

Som Señor Pedroso skriver, så er de kardangkrydset i drivakslen der er knækket. Det er en svaghed i Renault.
Det kommer af for hurtig kørsel i svingene, der belaster krydset, som så skal trække i en skæv position.
Men så kan du måske lære at køre pænt!

Kommentar
Fra : OleHolm01

Dato : 27-02-11 22:02

Til Senôr Severino
Jeg er en "ældre" mand på 51, og jeg kører altid pænt, og absolut ikke hurtigt i svingene. Det tør jeg slet ikke.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-11 23:18

Renault...ak ja.Det bringer minder. Da de blev "skubbet" frem,kunne de lave biler.

Har haft Renault Dauphine Gordini, R8 og R10. Alle med motor bagpå.

En henkastet bemærkning: Undersøg lejet i toppen af fjederbenet.(Oppe i tårnet).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 28-02-11 00:09

Arh nu skal du være flink. Jeg kører i Honda, og har skiftet knoklerne for snart 3 år siden da bilen var 10 år gammel, og nu synes jeg det knirker igen.

Men ok - jeg kører råddent, og skiftede med brugte drivaksler fra en død bil på bildelsbasen.se, og så be'r man jo om det

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 28-02-11 00:11

Det skal siges at der er vist ikke noget farligt i det, sådan sikkerhedsmæssigt. Min mekaniker mente at jeg snildt kunne køre et par år med det. Men man bliver jo til sidst træt af at rulle rundt i de skarpe sving fordi man ikke gider høre på knækkeriet. Som sagt - jeg kører råddent, og vil have lov til det - også i svingene

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-02-11 02:42

Min mekanikker sagde det samme om en citroën XM, det er den eneste gang jeghar taget ham i at tage fejl. Der gik tre uger, så trillede alle kuglerne ud i forbindelse med et ganske almindeligt vognbaneskift på motorvej.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 28-02-11 06:28

Citat
Som sagt - jeg kører råddent, og vil have lov til det - også i svingene

Det var så morgenens bedste indlæg,med fortove der ikke er særligt fremkommelige, volde af sne mellem kørebane og fortov,så skal Pedroso da selvfølgelig "ha lov" til at køre råddent...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-11 10:59

Altså - en gang i mellem skal der da lige speedes og styres lidt.

Og det er vel ikke stabilisatorarmene, som nok belastes mere ved lidt speeder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-11 14:20

Knirkelyde ved drejning (ligesom f.eks. knirkelyde ved en dør der åbnes og lukkes), det skyldes i langt de fleste tilfælde en slidt bærekugle.

Men det du fortæller , at "Hvis jeg tager foden af speederen i svinget, holder det op", det tyder mere på et defekt kardanled.

Kommentar
Fra : OleHolm01

Dato : 28-02-11 16:27

Okay. Det er rigtig dejligt med så mange svar. Jeg tror lige jeg skal ud og køre en tur mere, for lige at se hvilken betegnelse der passer bedst på lyden.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-02-11 17:58

Firmabiler, er de eneste der kan klare fortovskanter, huller i vejen osv. De kører tilsyneladende bare der-ud af!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 28-02-11 21:07

Du så vist ikke lige smiley'en, michael?

Den der kun ta'r sjov for sjov, osv...