/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
varmeforbrug
Fra : denevigeuheldige
Vist : 1010 gange
50 point
Dato : 27-02-11 18:02

Vil lige høre af hvor meget varmeforbrug I har. Vi synes vi har et for stort forbrug, derfor vil vi gerne kunne sammenligne.
Har en bolig på ca. 165m2 - ikke supergodt isolereet men det går. Benytter gulvvarme i badeværelset. Alt varme får vi fra et relativ nyt baxi stokerfyr men har et forbrug pr døgn på ca. 50 kg piller svarende til omkring 80 kr.
Er det normalt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-11 18:35

Ja.

Pillefyr er ekstremt sjældent så gode som reklamerne siger. Så det overrasker mig ikke. Årsvirkningsgrader så ringe som under 50% er set mere end een gang.

100 kvm mere (gammel og forblæst hus) klares for samme omkostning her (jordvarme). Og sommer og overgangspriorder kan mit anlæg så klare tingene vildt billigt - det kan et pillefyr ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-11 18:38

Piller har et varmeindhold på 4,6 kWh/kg mener jeg at kunne huske. Dvs 50 x 4,6 = 230 kWh/døgn indfyret. Hvis fyret havde en bare nogenlunde virkningsgrad er husets varmetab en middelsvær katastrofe.

Vælg selv, enten er fyret ekstremt skidt, eller også er husets isolering.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-02-11 19:28

Lige på denne årstid er der jo mange ting at tage højde for.

Til sammenligning bruger vi næsten 1000 liter olie på en måned i et tilsvarende hus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-11 19:36

1000 liter => ca 33 liter pr døgn indfyret => 330 kWh/døgn??!?? Hvis det er i et hus på 165 kvm burde man ganske klart blive mentalundersøgt. Det er jo et fuldkommen sindsygt for stor elforbrug, Backtee (eller hvad du nu hedder idag).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-11 19:38

Det er ca halvanden gange så åndsvagt et forbrug som spørgeren har. Og selv den ringeste oliekedel har vi sjældent set i nærheden så ringe som pillekedler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-02-11 19:40

Varmeforbrug skulle der stå ikke elforbrug (i forrige indlæg)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-02-11 04:49

normal regning
man siger at der skal være ca 100w pr m2 når der installeres det giver 16,5kw pr time X 24 timer tager vi et normalt ældre hus har vi en virkningsgrad på 0,6 det giver ca 240 kw

1 få huset gennemgået af en energikonsulent (han kan fortælle dig hvor det ville være mest effektiv at gøre)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-02-11 07:36

Huset er så lidt større og det er kun i den allerkoldeste tid. Men ja det skal skiftes.

Ps. Det er en del år siden jeg har haft en Backtee profil

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-11 08:47

Nåhh Ja, det var Better Performance jeg tænkte på! Det var i hvert fald noget med een der var helt vild for at markedsføre nogen af de der fidus-kure til rygestop. Totalt udokumenterede iøvrigt!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-02-11 08:55

Better Performance var også min profil, det har jeg aldrig lagt skjul på.
Ja jeg har afviklet rygestopkurser, og det du mener er udokumenteret kan jeg så understøtte med en succesrate langt over hvad andre metoder kan præsentere, men hvad er i øvrigt dokumentation, og hvilken metode mener du kan dolumenteres?

Måske du vil svare mig på en perseonlig besked så vi ikke skal forurene denne tråd yderligere

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-11 09:00

Tilbage i halvfjerdserne regnede (dimensionerede) man korrekt med omkring 100 W/m². Med de energipriser vi har haft de seneste mange år er der INGEN, der er ved sine fulde fem, der ikke har bragt deres varmetab ned under 50 W/m².

På 165 m² svarer dette til varmetab mindre end 8,25 kW hvilket igen er nogenlunde lig et forbrug på omkring de 3500 liter/olie pr år. Absolut mest normalt er at husene er isoleret til noget der ligner mellem 30 og 40 W/m² svarende til varmetab på 5 - 6,6 kW ved dimensionerende udetemperatur. Eller olieforbrug på 2200 - 2700 liter olie om året.

Så er der dem der køber pillefyr og regner ud at de kan spare så og så meget. Undlader at efterisolerer. Undlader at lære at køre med deres pillefyr. De investerer med andre ord i en billig varmekilde, kan ikke finde ud af at bruge det. Undlader at mindske varmetabet og sidder tilbage med en masse bøvl med pillefyret. En forrentning der skal betales. En masse slæberi og rens.

Istedet kunne man have investeret i et anstændigt oliefyr. Og noget isolering. Og derved have siddet med en varmeregning magen til, et mindre afdrag hver den første.

Man burde stille krav til samtlig fastbrændsel installationer. Overholder de ikke visse minimumskrav, skal de pilles ned (men så ville VVS-Eksperten ryge på røven).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-11 09:03

BP/Backtee/Kortoververden du kan rende mig noget så grusomt.

Dokumenteret?!?!? Sikke nogetr pis at fyre af. I har aldrig fremlagt en skid, andet end hjemmefabrikeret hear-say

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-02-11 09:05

Fidusen var nu til at overse, hvis det ikke virkede gav vi pengene tilbage.

ps. Det var dig der startede så jeg føler mig ikke særlig stødt over at din argumentation ikke er bedre end den er.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 28-02-11 10:15

Som 3773 siger:
Citat
Hvis fyret havde en bare nogenlunde virkningsgrad er husets varmetab en middelsvær katastrofe.

De bedste penge bruges nu engang på isolering, så måske I lige skulle få en ekspert til at efterse hulmure, lofter, vinduer og evt. etageadskillelser, for her er der tale om virkelige besparelser.
Mvh
dabj

Ps.
Sidder selv i 172 m2 og har ikke tilnærmelsesvis jeres forbrug (kombination af oliefyr og varmepumpe)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-02-11 17:57

hvad sker der i denne tråd? hvorfor sviner vi hinnanden til ? når der pt ikke er skrevet noget forkert ang spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 03-03-11 04:07

Tak for svaret dabj og I andre. Vi har skam planer for isætning af bl.a. nye vinduer og døre i hele huset og så tror jeg faktisk at vi vil kunne redde en del af varmetabet hjem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-11 10:17

Lær at køre med fyret og juster dette. Rens noget oftere.