/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
pc fryser
Fra : ara
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 27-02-11 15:48

Hej.

Vi har stadig problemer med datterens pc.

Hvis pc'en har stået slukket i et par dage kan man godt bruge den i ca 10 min inden den fryser.

Hvis man derefter genstarter den loader den Windows frem. Lige så snart at ikonerne på skrivebordet er kommet frem står den bare med et timeglas. Herefter er der intet at gøre.

Hvad kan der være galt?

mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-11 15:54

Har du været i enhedshåndtering og se på driverne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-02-11 15:55

Strik en varm trøje til den frysende computer

Husk altid at oplyse hvilken styresystem og så meget som overhovedet mulig om fejlen,
Hvornår kom fejlen?
Hvad havde datteren foretaget sig på computeren lige før fejlen kom?
Kan computeren startes i fejlsikret tilstand?
Det du skriver kan skyldes mange ting

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 15:55

Det kan jeg ikke nå inden pc'en fryser

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-02-11 15:57

Har du prøvet og starte computeren i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 15:58

Lidt mere.

XP
Kan som regel startes i fejlsikret tilstand (dog ikke hver gang)
Hun bruger den til at spille diverse små spil på nettet.
Jeg nåede at scanne den for virus, og den fandt ikke noget,

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-02-11 15:58

En ting mere, er det en stationær eller en bærbar?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 15:59

stationær

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-02-11 16:01

Prøv og åben siden på den og se om der er meget skidt derinde, start computeren og se om blæseren på CPU'en køre og hvis der er blæser på grafik kortet, køre den så også?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-11 16:01

Køling? ...måske?

Hvis 'dyret' overopheder? Tjaeh... så går den i selvsving !!!

'Normalt' er det grafik-enheden: = Dit grafikkort ..eller en integreret GPU på bundkortet, som er synderen.

Det kan dog også være såvel; CPU'en eller strømforsyningen der mangler køling.

DERFOR kan det ské, at en PC går 'død' efter 10 min.'s brug.

I moderne BIOS ...med 'moderne' hardwarekomponenter kan man aflæse temperaturerne på div. komponenter:

CPU
Bundkort
Harddisk
mv.

Altså; tag lige temperaturen på din/jeres hardware

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 16:04

Jeg har lige startet den op i fejlsikret tilstand. Inde i enhedshåndtering ser alt ud som det skal.

Jeg har haft set ind i maskinen. Alt er rent og alle blæsere kører.

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 110 point
Dato : 27-02-11 16:09

Så ville jeg begynder fra en ende af og geninstallere alle drivere.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 16:29

Mht. drivere til bundkortet. Kan det passe at man skal ligge dem ind igen?

Jeg aner ikke hvilket kort det er og har ikke cd'en mere.

Hvad gør jeg her.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-02-11 17:18

Måske kører blæserne godt nok, men er der skidt i køleribberne bag ved. Efterhånden hober der sig jo en del snavs op især bag blæserne til cpu

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 17:21

Alt er rengjort og tjekket efter.

Hvordan finder jeg den rigtige driver til bundkortet. Det eneste jeg ved at det er et Asrock. Mere kan jeg ikke se på kortet.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 27-02-11 17:22

Det er jo en kold tid vi lever I, så det med at fryse er der mange der gør.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-02-11 17:26

Hent SIW, som e et lille program der kan fortælle hvad dit hardware hedder

http://www.gtopala.com/siw-download.html

lidt nede på siden er den gratis version

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 27-02-11 17:37

Hvorfor ikke bare smide din Windows cd i drevet, genstarte og trykke F12 og vælge St bolte fra dvd drevet.
Kom så en helt ny Windows på.
Hvis jeg oplever det mindste med min pc, så ryger dreven frisk Windows på med det samme. Alt andet er spild af tid.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-02-11 17:38

Er din computer en no name eller en dell, hp, acer, ect. ect.?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-02-11 17:42

hent det her program., det virker fint. dog kun i 30 dage. hvis altsår ikke du vil købe det.
http://www.tune-up.com/download/

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 17:52

det kan jeg jo ikke når pc'en fryser

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-02-11 17:55

Hvis du ikke ved hvad pc,en indeholder så gå ind og find ud af det og skriv det ned på et stykke papir så du altid har det ved hånden, derefter går du igang med at indstall de driver der skal bruges, det nemmeste ville nok være at låne en anden pc så du fra den kan lave den.
alan57

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 18:15

Nu var jeg nået dertil hvor jeg tænkte at nu kunne det være nok.

Smed windows xp cd'en i drevet og ville installere det på ny.

Nu skriver programmet at den ikke kan finde nogle harddiske. Er det så harddisken der kan være defekt?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-02-11 18:42

Det kan det sagtens være, hvis du kan oplyse om det er en no name PC eller en dell, hp, acer ect. ect. så kan vi måske skaffe en test program der kan finde ud af det for dig.

Der er selvfølgelig også den mulighed at køre en checkdisk for at rette evt. fejl.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 27-02-11 20:22

Det er en no name

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-02-11 21:11

Synes du skal prøve og køre en chkdsk på harddisken, har en lille guide til dig her:
http://service1.symantec.com/support/powerquest.nsf/docid/2004066687571562

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-02-11 19:10

Det kan sagtens være en defekt harddisk,

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-11 17:29

Det ka' være 'så meget', men et overblik over pc'ens tilstand aflæses bedst med f.eks.:

Efterfølgeren til EVEREST fra Lavalys (..kun på 30 dage's 'prøve'):

http://www.aida64.com/downloads/a64xe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-03-11 11:25

Er der fremskridt i sagen, den har stået stille i 14 dage nu?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 16-03-11 00:53

Jeg begynder at helde til at det er fordi pc bliver for varm, din blæser virker ikke optimalt, men om du skal have en ny blæser i eller en ekstra blæser ved jeg ikke rigtigt.
Men på et tidspunkt kunne man få et lille program der kunne vise hvor varm ens pc blev, jeg kan bare ikke huske hvad det hed, men det kan være at der er en anden der kan huske det?.
MVH:
alan57

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 18-03-11 14:15

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-03-11 14:28

Selv tak, er problemet løst?