/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
elknallert-erfaringer
Fra : solvej2
Vist : 2466 gange
100 point
Dato : 27-02-11 12:01

Hej med jer.

Jeg overvejer at købe en elknallert og søger nogle oplysninger og erfaringer.
Der står i div. annoncer at den lader op på ca. 6-8 timer ved 20 gr. C. Men hvad hvis temp. er 10 gr. C eller 0 gr. C ?? Hvor lang levetid har batteriet (antal oplladninger etc:)??? Og til sidst, kan man regne med hvis der står at den kan køre 60 km på en opladning, at det holder i virkeligheden??

Hilsen Solvej2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-11 12:51

Citat
Hvor lang levetid har batteriet

3-4 år mere skal du ikke regne med - nærmere mindre - og det koster 1/2 knallert at udskifte det.

Citat
kan man regne med hvis der står at den kan køre 60 km på en opladning, at det holder i virkeligheden??

Kun hvis du skubber det sidste stykke....

Batteridrift, både biler og andet, har vist sig IKKE at være brugbart generelt - der skal nye opfindelser til før det fungerer optimalt.

Der er desværre ikke noget der på nuværende tidspunkt kan hamle op med fossile brændstoffer og samtidig kan betales af alm. mennesker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-11 13:31

Citat
Batteridrift, både biler og andet, har vist sig IKKE at være brugbart generelt - der skal nye opfindelser til før det fungerer optimalt.

Hybrider er i mest fremgang.
Cykler hvor elmotoren blot skal give lidt trækhjælp er allerede populære, men der skal stadig bruges benarbejde......hvilket er jo meningen med en cykel.

Biler hvor der helt umærkeligt skiftes mellem el og benzin via avanceret teknik er nået til prototyper.

Vi ved jo at det langtfra er nødvendigt at have fuld træk på en forbrændingsmotor hele tiden, f.eks når vi skifter til 5. eller 6. gear og blot skal bruge omdrejningerne til fremdrift uden at der er brug for kraft. Her overtager elmotoren, og batteriet bliver så ladet op når forbrændingsmotoren skal bruges til sejtræk, og også når bilen bremses ned i hastighed, hvilket giver lange intervaller mellem de eksterne opladninger.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 27-02-11 15:32

Hvis jeg f.eks skal køre på arbejde og retur hver dag (35 km retur)

Det jeg gerne vil vide er flg:

1): Kan den køre det uden den løber tør for strøm?
2): Kan den nå at lade op, også i kolde temperaturer?

Hilsen Solvej2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-11 16:19

Ja og Ja

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-02-11 23:44

En Elknallert vil kunne opfylde dit behov og med de nyere batterityper kan du også forvente en levetid på mere end 3 år.

Hvis man skal sammenligne den med en almindelig knallert så vil økonomien jo afhænge af hvor lang leve tid man vurderer en alm knallert har.

Jeg synes dog du skal overveje en rigtig god Elcykel og her snakker jeg om en til mellem 12 og 15 tusind.

Jeg har selv kørt flere gange på sådan en og når man lærer at bruge den rigtigt så kræver det bemærkelsesværdigt lidt energi at køre over 25 km/t og det er dejligt fredeligt. En afstand på 12-3 km tilbagelægges hurtigt og batteriet tages let af og kan tages med indenfor til opladning.

Hvis jeg havde dit transportbehov ville det være min løsning. Det er både dejligt stille, man er ude i det fri og man kan få lige nøjagtigt så meget motion som man er oplagt til.

Der findes et rigtigt godt Hollansk mærke der hedder Gazelle hvor kvaliteten på min kones cykel efter 3000 km er helt i top

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-02-11 04:52

Hvad er det for en el knallert du har kig på ?
Der findes jo mange forskellige og med forskellige batterier.

Skal du også køre på den om vinteren ?
Fordi om vinteren kan man ikke køre så langt per opladning.
Prøv og undersøg om du har mulighed for at få den opladt på dit arbejde.

Du kan se nogen forskellige modeller her hvis du kigger efter dem der står EL ved :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/galleri.php

Også kommer Peugeot E-Vivacity nok snart hvis man har penge nok :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/fremtidensscootere.php

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 28-02-11 09:22

Til scootergrisen

Jeg har kik på en Gigantco E Buddy.
Ville nogenlunde opfylde mine behov og en kort tilbagebetalingstid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-11 10:29

NEJ....

Den taber prisen hurtigere end du kan forlade fabrikken.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-11 10:30

Citat
fabrikken

Mente naturligvis forretningen...

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-11 18:56

Dette er hvad jeg har hørt indtil videre :
45 km/t modellen har en rækkevidde på 37 km.
30 km/t modellen har en rækkevidde på 55 km.

T-hansen skriver at kapaciteten ved -10 °Celsius er cirka halvdelen af hvad kapaciteten er ved +20 °Celsius. Det må betyde at du kun kan køre halv så langt ved -10 grader hvis du altså køre om vinteren.

I manualen skriver T Hansen at der gives 1 års garanti på batterierne eller at de kan oplades 250 gange hvad end der kommer først.

Og det er rigtigt hvad Refi skriver det koster gerne en halv scooter og skifte batterierne.
På E-buddy koster 4 nye batterier 3596,- hos T Hansen.

E-Buddy har nogen batterier der kaldes bly-syre silikone og der er ikke noget ivejen med den type de er billige og derfor er E-Buddy også billig men der findes nogen der er bedre som kan aflades/oplades flere gang og derfor holder længere også som også er lettere.

Har du tænkt dig at køre til arbejde på den om vinteren ?
Har du mulighed for at oplade den mens du er på arbejde ?

Er der nogen specielt grund til at det skal være en E-Buddy ?

Der findes også Busetto ECC-800 som kan købes i harald nyborg :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/altombusetto.php
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1663&n=40100
Harald nyborg skriver at det kan oplades cirka 1500 gange.
Læg mærke til prisen for et nyt batteri.

Du kan læse mere om E-buddy her :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/specielt_giantcoebuddy.php
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/altomgiantco.php

Men hvis du vil have en scooter med batterier som kan oplades mange gange så kig efter dem med Lithium batterier.

Godkendelse af svar
Fra : solvej2

Dato : 02-03-11 09:43

Tak for svaret scootergrisen.

Det var i store træk det jeg gerne ville vide.
Jeg kan se at et batteri hos thansen koster 900 kr. Så den må Refi nok RedeFinere
Det holder så ikke så længe som lithium batterierne. Jeg summer lidt videre.
Hilsen solvej2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-11 10:00

Citat
Jeg kan se at et batteri hos thansen koster 900 kr. Så den må Refi nok RedeFinere

Det gør jeg så - DU SKAL BRUGE FIRE

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-03-11 15:43

Refi har ret i at du skal bruge 4 af de batterier til 899,- så det bliver 3596,- hos T Hansen for et batteriskift når de er blevet dårlige.

Batteriet til en ny Busetto ECC-800 koster 4999,- og 30 km/t scooter modellen koster i øjeblikket 8495,- så det er ikke lyv at batteriet koster en halv scooter.