/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nyt tag... pyyh
Fra : Zune76
Vist : 1676 gange
200 point
Dato : 26-02-11 14:27

Overvejer kraftigt et nyt huskøb... men, taget skal skiftes ud. Bygningen er, som på billedet, én lang bygning. Da jeg ikke har mulighed for at måle taget præcist ud, skønner jeg at der er ca. 300kvm2. 1 3.del er bebygget, og resten er gammel stald (med eternit uden undertag). Eftersom det er et KÆMPE tag, er det vigtigt at få pris/kvalitet forhold i orden. Der er 7 veluxvinduer, der ikke skal skiftes ud, men selvfølgelig indækkes, samt én skorstensindækning.

Hvad i alverden skal man vælge, og hvad er billigst/bedst. Tænker selv at et moderne eternittag kunne være en løsning, eller evt. tagpap (som jeg forstår, dog vil kræve et specielt undertag at montere/brænde det fast på!?)

Mvh Sune

www.sunerahbek.com/Media/hus.jpg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-11 15:13

Hvis der ikke ligefrem er revner og huller i taget, ville jeg male det.

Vi skiftede vores eternittag fra 60'erne ud ... og har fortrudt. Første nye tag skallede, og vi fik et nye af Eternit, næste tag lignede et skakbrædt, og der kom de ud og malede det... så kunne vi lige så godt have malet det første tag, men troede at vi gjorde det rigtige ved at udskifte det

Tagpap, vil jeg synes er synd at bruge på dit hus... og det har heller ikke så lang en levetid... et sted mellem 10 og 15 år fik vi garanti på, da vi lagde det på en tilbygning

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-02-11 15:17

Det billigste ville vel være at få det malet af en godkendt tagmaler.
http://www.tag-facaderens.dk/maling_af_eternittag.html. (kender dog ikke dette firma) men søg selv.
http://www.bolius.dk/alt-om/tag/artikel/tagrensning-og-maling-af-eternittage/

Det næstbilligste er så et nyt eternittag, evt. med undertag.

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 26-02-11 17:08

Tagpap er i sig selv et temmeligt dyrt tag pr.kvm. Så er beton-tegl billigere.

Det billigste er at få det malet og er det gamle asbest plader så holder de mange år endnu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-11 18:57

Betontegl vejer dobbelt så meget som eternit.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-02-11 19:28

Det ser ret nyt ud det tag (ret nye udluftninger og også inddækninger)
Så det er jo nok desværre ikke et gammelt asbesttag.
Hvad er der galt siden du mener at taget skal skiftes?

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 26-02-11 20:31

ja selvfølgelig vejer det mere end eternit men det kan løses, og har huset ikke haft stråtag før, ja så har der været tegl på, som igen vejer mere end beton sten. Så alt andet lige synes jeg at beton og tegl er pænere og ikke umuligt at montere.

udluftninger og inddækninger Kan godt være af nyere dato. Evt efter monteret da man lavede en førstesal. Tror det er asbest tag

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 26-02-11 20:34

Du kan høre om det er asbest tag. ta en stige og kravl op og bank på en plade.

har den en blød klang er det nyere eternit, har den en hård klang nærmest som når man banker på tykt glas er det asbest

Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 26-02-11 21:45

Tak for svar.. men det er dog stadig ikke helt gennemskueligt. Altså... taget skal skiftes, ikke repareres.. det er noget gammelt l... (møg)! Så det er ikke til at undgå, desværre. Skal det forstås sådan at beton er billigere end eternit? Smag kan diskuteres, men hvis det kan undgås her, er det lettere at gennemskue svarene. Er tagpap mon muligt, og er det til at betale sig fra?

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 26-02-11 22:00

Tagpap er klart en mulighed , men lidt dyrt. Montagen af tagpap forgår ved at man nok først vil rette dine spær for skævheder derefter lægges lægter så afstanden passer til krydsfineren(osb),hvor tagpap. lægges på.

Du kan også vælge decra tag det er også lidt dyrt men en let løsning målt i kg pr kvm.

Prisen på tagpap kontra beton-tegl, skal beregnes ud fra om din spærkonstruktion kan bære beton.

Hvis det er tilfældet, tror jeg at beton er billigere pr kvm, end pap.

Men indhent forskellige tilbud hos flere firmaer

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 27-02-11 02:08

zune
det er da B6 ETERNIT du har på taget,de dækker 1 m2 stk. så kan du tælle pladerne,det er nok det billigste for dig,B6 farvet ca kr.150.- stk, men taget ser da pænt ud på billedet,du skal ikke have undertag til eternit

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-02-11 09:21
Kommentar
Fra : Zune76

Dato : 27-02-11 09:38

Jeg har prøvet med diverse "regnemaskiner" på nettet, men de varierer rask væk 100.000,-, så lige til mit behov er de ubrugelige.
Skyder man sig selv i foden ved bare at pille de gamle plader (B6) ned, og lægge nogle nye op, og er der noget man skal være særlig opmærksom på.
Vi tænker at en del af stalden skal inddrages til bolig på et senere tidspunkt, så der tænker jeg, at man vel lige så godt kan få lavet undertag, med det samme!?

Accepteret svar
Fra : nord47

Modtaget 200 point
Dato : 27-02-11 10:07

ZUNE

Der skal ikke have undertag til B6, mål taget op (tæl pladerne) og gå ud el. på nettet,du kan få de plader billiger når du skal bruge så mange (TILBUD)

Du skal bruge stillads til det, chek lægter,vindskede og stern for råd, måske noget skal rettet op,,,
træk en snor så du kan se ujævnheder

for montering af plader se www.cembrit.dk

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 27-02-11 10:25

Hvis du beslutter dig for eternit, skal du ikke tænke på undertag,dette vil kun være overflødige arbejdsgange og spildte penge.

Pladerne bliver sikret mod fygesne og slagregn med et lille bånd du klæber på, derfor er undertag omsonst.

Godkendelse af svar
Fra : Zune76

Dato : 27-02-11 16:21

Tak for svaret nord47.