/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kryds....
Fra : Heidi-Ho
Vist : 3465 gange
100 point
Dato : 26-02-11 13:37

Hej Kryds.
Du skriver i en anden tråd;
Citat
Til HH - du kan for min skyld skrive alt det lort om bb1 du har lyst til, men jeg står af der hvor du begynder at skrive noget som helst nedsættende om de folk der tager en hård tørn i Afganistan eller andre steder - der er nemlig mere mandfolk i dem end der findes blandt nogle hængerøve som ikke har andet at få tiden til at gå med end dette her pjatværk...

godnathilsen fra kryds

Jeg tror du misforstod mit indlæg.
Jeg har intet imod hjemmeværnet. Hjemmeværnets koncept med at ha' folk med godt et kendskab til det lokalområde de skal operere i, i tilfælde af, at DK. bliver angrebet af fremmed nation, er helt fint.
Du kan da ikke benægte, at i fredstid er hjemmeværnet primære opgave at dirigere trafikken..

Mht Afghanistan...Tjae.... der udfører hjemmeværnet nogle bevogtningsopgaver til stor glæde for de egentlige kampsoldater - og det er fint nok.

Mvh.
HH.
Er der nogen af Jer derude i dannevang der ved, at sangen "Dengang jeg drog afsted"
blev sunget under den amerikanske borgerkrig - åltså med engelsk tekst.?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 13:42

HJV primære opgave at dirigere trafikken??

Det er korrekt at Politihjemmeværnet bistår politiet og andre med den slags opgaver, men HJV har langt flere opgaver.

Lad os se bort fra bevogtningsopgaverne i Afghanistan og Kosovo, så bidrager de med afspærring, bevogtning og overvågning i forbindelse med større ulykker, naturkatastrofer, brande med mere, de hjælper med eftersøgninger af forsvundne, katastrofehjælp og nødkørsel for det det øvrige beredskab, eksempelvis er sneberedskabet med bæltekøretøjer samt terrængående biler og lastvogne fuldstædnig administreret og betjent af frivillige Hjemmeværnsfolk.
Alle chauffører til COP15 var også Hjemmeværnsfolk.

Hjemmeværnet er i de seneste 10 år rykket gevaldigt i forhold til fredstidsopgaver, både af nød og lyst, nød fordi det skal retfærdiggøres at der trods alt bruges nogle midler, og lyst fordi der går nogle rigtig dygtige folk rundt i Hjemmeværnet som var kede af ikke at blive brugt

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 13:56

jeg mener at vi i dag ikke har brug for et hjv, og vi kunne sparre en masse penge ved at nedlægge det.
Hjv, skal bruges hvis Danmark skulle blive indvaderet af en fremmed magt og for at være ærlig må jeg sige at jeg ikke kan se hvem der skulle true vores land, men mens vi har det kan vi da bruge de4m i bla: Afganistan det er helt iorden med mig.
alan57

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 26-02-11 16:23

Hej HH - jeg tør næsten ikke reagere på dit indlæg, for hvor ender vi henne. Jeg er overbevist om at inden længe er tråden kørt helt af sporet - og det ender med at diskussionen omhandler det gamle testamente, hvor det hele er startet med et spørgsmål om smagen af rønnebær.
Desuden er, efter min mening, sprogbruget langt under lavmålet - noget som kan ses skrevet på døre og væge i offentlige toiletter, og det er jo ligefrem voldtægt af "KANDU" som jeg forøvrigt synes meget godt om i langt de fleste tilfælde - alt afhængig af afsenderne!
Min store fritidsinteresse er jagt og natur med alt hvad dertil hører, men seriøsiteten kan ofte ligge på et meget begrænset sted. Måske er det i anonymitetens hellige navn når især et bestemt klientel leger "kloge-Åge"!
Man bliver aldrig for gammel til at høste nye erfaringer - gode såvel som dårlige - men når nogen ind imellem føler sig så meget klogere end andre kan det jo godt gøres på en sober og seriøs måde.

Jeg vil ønske dig og alle andre på tråden en god week-end, er spændt på at se hvor det hele ender...

kryds

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 16:25

alan57

Den besparelse du taler om ved at nedlægge Hjemmeværnet, har du i den taget højde for alle de penge der vil gå til overarbejdsbetaling, udannelse og materiel til de instanser der i givet fald skal overtage opgaverne?
Har du taget højde for de omkostninger der er forbundet med en afvikling?
Har du i det hele taget tænkt det igennem eller er det noget du har læst i låget på en Gajol æske?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-02-11 16:35

Okay Kryds...Det korte af det lange - jeg har forklaret dig, hvad jeg mente vedr. HJV.
Såvidt så godt.!
At du ikke kan lide hvad jeg ellers skriver, det har jeg kun en kommentar til - og det er; Nå, det er ikke mit problem.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 16:39

der var desværre ikke flere Gajolæsker, så jeg spurgte en spåkone og jeg mener at hun er lige så god som Gajolæsker, men det er bare min mening.
Vi kan også privatisere hjv og tjene en masse penge på dem, noget som Blackwarter du ved.
alan57

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-11 17:00

Hej Kryds.

Sproget er noget mærkeligt noget. Det er beklædning og fodtøj også. Udover at tjene et fornuftigt formål, så signalerer man også social status med sprog og beklædning. Nogle er gode til at snyde - efter devicen - "You can teach even Monkies to fly" eller "klæder skaber folk".
Forestil dig, at en i klinisk henseende underbagavet (retarderet) medborger - i en hundedyr Amani habit kører op foran D`Angleterre i en Bentley til fire millioner. Den slags kan købes for en tips- eller lottogevinset, men i samme øjeblik han/hun åbner kæften, så falder tingene i hak. Indtil da, bliver han/hun opftattet som placeret på samfundets allerhøjeste top - af ukritiske iagttagere.
Ankommer en højt uddannet proffessor ved KU i en 2 CV - på samme matrikel, iført cowboybukser og træsko, så får han et los i røven - uanset hans klagende og velformulerede ord .

Her på siden bliver der brugt ord - endda masser af dem. Gudskelov kan vi ikke se hinandens påklædning, og tilbage er ordene. Her er det straks langt sværere at "kigge hinanden ud" - fordi ikke alle akademikere, lærere, godsejere og andet godtfolk er lige begavede. Jeg kender flere akademikere, som i skrift udtrykker sig meeeeget primitivt - fordi de aldrig har lært at stave ordentligt - men jeg kender også ufaglærte arbejdsfolk med et guddommeligt smukt skriftsprog.

Tilbage står så de ord (bandeord og ukvemsord) som undertiden bruges i debatten. Er man mentalt underbemidlet, hvis man kalder en meddebattør "åndsamøbe" eller psykopat? Er man udannet, hvis man "bander" i debatten eller bruger ord fra anatomien - som pik, kusse eller røvhul?
Alle dise ord står i Gyldendals Ordbog - og er "gangbar mønt" sprogligt set.

Ordene skal vel bruges, og har man ikke behov for at placere sig i samfundet på baggrund af beklædning, statussymboler og ufarligt ordbrug, tjae - så bruger man squda ordene, som et frit og uafhængigt mennenske.

Men OK! Vi bør naturligvis opføre os ordentligt, og det gør vi da også, med mindre en ganske særlig debattør melder sig på banen. For at forstå den mekanisme, skal man altså vide lidt om baggrunden for de øvrige debattøreres reaktioner - og det er så en helt anden historie.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-02-11 17:15

Heidi-Hæ

"Er der nogen af Jer derude i dannevang der ved, at sangen "Dengang jeg drog afsted"
blev sunget under den amerikanske borgerkrig - åltså med engelsk tekst.?"

Nej - fortæl, fortæl !!
Prøv at se her: http://www.information.dk/22033

Tonganeser:

Det er smukt og rigtigt skrevet !!

Øv4

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 26-02-11 18:37

Hej Tonganeser - er ikke uenig med dig, du har ret - ordbogen er stopfyldt med ord til fri afbenyttelse, men man har da lov til at vælge de mest passende til en given lejlighed - (hvilket måske også bliver brugt når en vis personer er på banen).
Med hensyn til at placere sig selv i samfundet så er det efter min bedømmelse bl.a. netop ens opførsel, (sprogbrug indbefattet) som viser omverdenen i hvilken skuffe du hører hjemme.

Kryds

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-02-11 18:38

Hej Øejenvidne.
Tak for en interessant artikel, som tilførte mig en ny viden.

Øhhhhhhhhhhhh.........Du indleder dit indlæg med; "Hej Heidi Hæ.......Hæ..?
Nu må jeg så spørge; Hvor ved du fra, at min far hedder Robert Hæ..?

Til Tonganeser.

Bravo - smukt skrevet - og samtidigt viser "skrivet" en ny side af dig....Jeg bøjer mig i støvet.

Mvh.
H. Hæ

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 00:55

Hej Øjenvidnet.
Det er jo Horneman som skrev melodunten, men det undrer mig ikke, at melodierne er fløjet over Atlanten. Vi har også adopteret melodier fra Tyskland, England og endda USA - så huit jeg husker det. Men det overrasker mig alligevel, at den sivede til USA i tide til at blive brugt som marchsang. Men flot er den - og benene bevæger sig automatisk, når den afspilles.

Klip: "Gamle Danske Sange: Dengang jeg drog af sted. Tekst: Peter Faber, 1848. Melodi: E. Horneman, 1848. Dengang jeg drog af sted, dengang jeg drog af sted, min pige ville med, ..."

Min biologiske far spillede trumpet i Silkeborg Byorkester, og da jeg ville vise ham frem for mine bedsteforældre, tog jeg dem med i anledning af et større arrangement. Vi sad andægtigt og ventede på introen - lidet anende hvad man ville begynde med. Det var en march af finnen Sousa - som starter med et øredøvende brag - begået af stortromme, signaltrommer og bækkener ad libitum. Min bedstemor, som ikke ligefrem udmærkede sig ved kendskab til musikkens virkemidler, lettede mindst 20 cm fra sædet og udstødte et skingrende rædselsskrig. Det var så højt, at dirigenten forfjamsket vendte sig om, samtidig med at tilhørene brød ud i latter. Joh - den marchmusik har det med at sætte skub i omgivelserne.

En anden historie - også med bedstemor som aktør.
I Silkeborg - i Lunden, blev der afholdt forskellige forlystelser, såsom tivolier med dødsdrome og luftgynger. En af gyngerne fløj engang af og endte i søen. Ingen kom til skade. Men engang optrådte salig Poul Richard med den hjerteskærende "er du duus med himlens fugle" - og han sang fra en blokvogn. Bedstemor, som elskede Poul Richard, fik sig kæmpet frem til forreste række og stod lige foran Poul Richardt. Han sang så pigehjertene smeltede, og på et tidspunkt stod bedstemor med åben mund og polypper og kigge Poul i øjnene. Deres øjne mødtes, og Poul begyndte at dirre om mundvigene - indtil han pludselig brød sammen i latter. Det glemte bedstemor aldrig. Sådan en fræk knægt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 01:11

Min tiptipoldefar blev lånt ud til spanierne som krigskarl og fik ved hjemkomsten ret til at bære sin røde hårpisk og fik samtidig en landejendom uden for Silkeborg, som tak fra kongen for indsatssen. Han døde som 84-årig - stanget ihjel af en tyr.

Min tipoldefar fik 3 kugler i overkroppen under krigen i 1848. Han døde som 92-årig - stanget ihjel af en tyr.

Min oldefar gik også i vejen for et par kugler i 1864 og døde som 90-årig, stanget ihjel af en tyr.

Min salig og meget savnede bedstefar fik en medlaje for at have skudt flagstangsknoppen af en engelsk kanonbåd, som forsøgte at sænke et tysk orlogsfartøj, som havde søgt tilflugt udenfor Københavns Havn under 1. verdenskrig. Han blev godt nok stanget af en tyr, men han døde som 93-årig, som følge af at være blevet kørt ned af en lastbil nogle år i forvejen.

Hvor var de dog seje - de gamle. Nå bedstefar fik et vognlæs træ fra kommunen, lagde han saven ud, gik i gang med saven og og forvandlede store stammer til brænde - uden brug af maskiner. I dag ville man bryde grædende sammen - uden motorsav. Bliver også træt efter 10 minutter med en le. Hvad er der dog sket med os?

Jeg holder mig langt væk fra tyre.

Med venlig godnathilsen

Tonganeseren.

Sjovt som tankerne flyver i de sene nattetimer.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-02-11 08:55

Vi er så men bare blevet mere maglig end godt er, det er så udviklingen der har gjort os så pyllert, samtidigt med at vi forvendter at lægerne gør sådan at vi skal leve evigt.
Når man tænker lidt over det er det faktisk sjov som vi går og tror at vi alle er noget særligt, jeg tror ikke vi er rigtig velforvaret i knoppen.
PS hvis jeg var dig ville jeg ikke være så nervæs for tyre, det var jo ikke dem der tog nogen liv.
alan57

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-02-11 10:16

Kære Heidi-HO.

Det er med den allerstørste beklagelse jeg har fumlet ved tastaturet på min pc, således du bliver slået i hartkorn med den allestedsværende kanonfotograf og bedste ven til én af landets store forfattere, R.Hæ - det var aldeles tankeløst og (næsten) utilgiveligt !!!
Men svar mig nu helt ærligt - er du søn af dette pragteksemplar af den menneskelige race ??

Øv4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-02-11 10:30

Kære Tonganeser.

Det er sgu' nogle kønne planter du er i famile med - tiptipoldefar var, som lejesoldat for spanierne, formentlig slyld i nedbrændingen af Koldinghus i starten af 1800-tallet ?? Eller hvorledes forholdt det sig ??
Ligeledes har I i familien et noget anstrengt forhold til tyre, siden dine "older" er blevet stanget ihjel af dem. Du er ligeledes angst for dem ? Så derfor er det nærliggende at spørge, om du også er bange for kronhjorte, som jo også er tyre, siden du aldrig skyder nogen, selv om du har dem på dit revir ???

Øjenvidnet4 af Guds nåde
MULTI-X
Ganløse Bio

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-02-11 10:47

Mange tak til Øjenvidnet for det første indlæg i denne tråd som berører emnet "jagt" - godt

gået

Kryds

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-02-11 11:05

Selvtak kryds - man gør sig jo umagen !!

Øjenvidnet4

PS Hvad synes du om skriften ??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 13:48

Hej Kryds.

Vær forgangsmand og smæk et jagtemne på bordet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-02-11 15:05

Hej kryds....
Du skriver;
Citat
Mange tak til Øjenvidnet for det første indlæg i denne tråd som berører emnet "jagt" - godt

gået

Undskyld jeg smiler lidt, men kun du ikke liiiiiiige påpege Øjenvidnets første indlæg i denne tråd, der omhandler jagt...

Øjenvidnet...nej, jeg er i i familie med Hæ......

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-02-11 15:19

Undskyld, undskyld og undskyld......Jeg trykker åbenbart hurtigt på tasterne idag - bogstaverne kan ikke følge med.
Jeg kan se, der mangler lidt bogstaver i sætningerne...

Øjenvidne....der skal stå - Nej, jeg er ikke i familie med den berømte fotograf
+ de løse stavefejl.......

HH
Er du dus med himlens fugle

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 16:09

Hej Heidi-Ho

Jeg skulle lige til at spørge, om du også var umanerlig fed og udstyret med alt for korte ben - hvis du havde været i familie med Hæ. Noget lort, hvis man skal løbe i en plovfure. Det kommer let til at ligne "armgang".
Hmmmmmmm! Folk med ekstrem kalveknæethed har også svært ved at løbe i en plovfure.

Og ja! Dus skal staves med et enkelt U - men pegefingeren blev lidt for længe på tasten - kan jeg se.

For øjeblikket er jeg knotten på en skade, som konsekvent overskider bagruden på min eller konens bil.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-02-11 17:26

"Jeg skulle lige til at spørge, om du også var umanerlig fed og udstyret med alt for korte ben - hvis du havde været i familie med Hæ. Noget lort, hvis man skal løbe i en plovfure. Det kommer let til at ligne "armgang".
Hmmmmmmm! Folk med ekstrem kalveknæethed har også svært ved at løbe i en plovfure."

For nu at glæde kryds, vil jeg gerne fortsætte lidt omkring emnet jagt !! Der er efter min mening kun ét at gøre ved de skidende skader: Skyd krapylet hvis du kan komme til det - men de er sgu' snu disse iøvrigt kønne fugle - men pas på naboerne ikke opdager noget ! For så er en vis mand løs !!!

Øjenvidnet4
MULTI-X
ØREsund

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-02-11 18:20

Det skal du altså ikke finde dig i Øjenvidnet4 hvad bilder den dumme skade sig ind?
Hvad med at sæte et skilt op "skidening på bagruden er ikke tilladt mere".
Der må sku være en kant, hvem har dog givet den lov til at trække vejeret, det kan vi ikke have i et lovligt samfund.
alan57

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 19:01

Hmmmmmmmmm!!!! Der er da ikke nogen som brokker sig over at skaden trækker vejret.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-02-11 19:34

Hvor morsomt alt sammen - det minder mig om en flok knægte fra 3. klasse som tror de styrer hele verden, både med hensyn til udtryksmåde og diverse stavefejl ! Men hav nu lidt tålmodighed drenge, thi også I skal lære at krybe før I kan gå...

Synd der ikke er nogle piger i klassen med fletninger I kunne rive i for at vise jeres umodne brunst, for så skulle I vel nok rigtig føre jer frem i stedet for sådan en gang halvhjertede drillerier.

Alligevel håber jeg I får en god og sund opvækst og kan holde jer indenfor lovens rammer senere i livet...

Kærligst kryds

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-02-11 19:51

Tonganeser, rolig nu. Har du en god fidus til at modvirke mårhundens videre fremfærd i den danske fauna? I så fald er jeg villig til at afgive halvdelen af mine point - til dig eller en anden som kan frembringe et brugbart middel til at stoppe dens fremfærd...

- Håber dette er seriøst nok til d'herrers høje IQ

kryds

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 20:37

Hej Kryds.
Jeg tror squtte jeg når det, altså det der med at blive en moden forstandig Herre som ynder ordsproget "tale er sølv - tavshed er guld". I min fremskredne alder (snart 69) har også jeg lært at krybe lavt - dog mest i forholdet til quinder. Så ender de altid ovenpå.
Spøg til side og hofter fat - kære Kryds. Kommunikation er en kunstart, hvis alle tangenter bruges. Undlader man at bruge hele klaviaturet - finder man aldrig ud af hvor godt det kunne have lydt.

Omkring mårhunden, så plejer jeg ikke at efterstræbe et dyr, jeg ikke selv kan spise. Her på Sjælland har vi endnu ikke stiftet bekendtskab med mårhunden, som angiveligt skal være en glubsk satan. Hvis kræet i virkeligheden udgør en større fare for den aktuelle fauna, så må vi forholde os til problemet, og selv ville jeg aflive dem - i de perioder, hvor de ikke yngler - hvis naturstyrelsen anbefaler det.

Nu udgør vildsvin en langt større fare for fuglevildtet, idet vildsvin ganske enkelt elsker æg. I Sverige,Tyskland og Tjekkiet har man fundet ud af, at fasaner og agerhøns ganske enkelt forsvinder, hvor grisebasserne trænger frem. Alligevel ønsker mange, at man igen indfører svinet i den danske fauna, fordi man herved får adgang til endnu et jagtobjekt.

Man har fundet 3 (?) mårhunde i DK, og fundene beskrives som noget i retning af en national katastrofe. Men har vi ikke også pligt til at acceptere naturens orden - altså at ulve, rensdyr, yakokser, mårhunde, vildsvin, elge og andet firbenet vender tilbage til vores fauna? Naturligvis skal vi det - men vi skal også træffe et valg. Skal jagtbart vildt udgøres af de allerede kendte pattedyr og fugle - eller skal vi åbne op for mangfoldigheden?

Men skal hele jægerstanden mobiliseres i jagten på mårhunde, så skal det ske på et dyreetisk forsvarligt grundlag - altså ingen jagt i mårhundes yngleperiode.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 21:28

Og sikke en gang pis jeg lige skrev. Jeg regulerer ræv, skader og krager, og dem plejer jeg squda ikke at spise. De bliver skudt fordi jeg giver andre dyr chancen for at leve. Arghhhhhh!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 27-02-11 22:22

- jamen dog, iflg. "nak & æd" er der ikke noget som ikke kan spises. Du skulle prøve med en gang røget rævelår - tilberedt på den rigtige måde er det simpelt hen en delikatesse. Fik det engang hos en soldaterkammerat som havde lært kunsten under et af sine ophold på Grønland i Slædepatruljen. Unge skader og krager er der heller ikke noget i vejen med, men pas lige lidt på med kragerne - de kan jo blive op til fyrre år gamle, så det kræver nok lidt tålmodighed at vente til en sådan bliver helt mør.
Det med rævelåret var helt tilbage fra -69/70 så jeg har desværre glemt opskriften, men jeg er sikker på han har den endnu hvis nogen skulle være interesserede...

Velbekomme

kryds

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 27-02-11 23:05

Selvfølelig skal vi ikke have vildsvinet tilbage til den danske natur, det vil være meget dumt fordi de dyr bla: fugle ikke vil have en chance.
Når et dyr er væk er den væk så skal man ikke indføre den, fordi det tager mange år at få vildsvinet til at passe ind igen og der vil gå flere arter til i den tid det vil tage.
Man må ikke bare indføre dyr i et land bare fordi det engang har levet her for mange år siden, der er desværre flere eksempler på at det kan gå frygtligt galt når man indføre dyr og planter der ikke høre til.
Nu kender jeg ikke lige konsekvenserne ved at genindføre vildsvin i Danmark, men hvis man kan gøre det skal vi så ikke også have ulve tilbage?.
alan57

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 23:09

Helt rigtigt, men med alle de sygdomme en ræv kan bære på, er det nok bedst at holde sig væk fra delikatessen. Her i Nordsjælland roder vi rundt med blandt andet rævebændelorm - som allerede har kostet et par hunde livet. Spreder skidtet sig til mennesker, er det godnat.
Men alt kan ædes - hvis man er sulten nok - og i Kina spiser de jo hunde - med pinde.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-11 23:16

Hej alan57

Der er så stor status i at skyde vildsvin, at danske jægere omgående vil udrydde de udsatte individer.
Svenskerne brokker sig gevaldigt over tilgangen af vildsvin. Især stocholmerne i villakvartererne er trætte at at få deres haver endevendt, og antallet af trafikulykker med påkørsler af vildsvin - er i eksplosiv stigning. Det samme gælder Berlin, hvor grisene er blevet et almindeligt syn i yderkvartererne.
Danmark er nok for lille - arealmæssigt og pga. skovenens størrelser. Med jævne mellemrum undslipper der vildsvin fra en avler i Tisvilde, og jeg indrømmer gerne, at jeg brugte mange timer på mit revir, for om muligt at få gris på gaflen.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-11 09:29

Tak for svaret Tonganeseren.

Mvh.

HH.
Ved den grå Moulmein Pagode, med mit blik mod havets blå.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-02-11 10:57

Ved den grå Moulmein Pagode, med mit blik mod havets blå.

Hvorfra stammer dette og hvem har skrevet det ??

Øv4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-11 11:51

Mandalay sangen med tekst af Rudyard Kipling.

I original teksten står der; "Ved den grå Moulmein Pagode, med sit blik mod havets blå"

HH.
True gritt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-11 13:23

"sidder der en Burmapige . . . og kun mig hun tænker på"
. . . nøøj! Men mange tak for poingene.

Er der noger der har vundet noget?????

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-11 14:31

Citat
Er der noger der har vundet noget?????
Det har du..!!!
100 dejlige point som du kan bruge i Tivoli - eller på Bakken, Bon Bon Land, eller måske Legoland.

Mvh.

HH
Det bli'r aldrig det samme som med Ejnar.
Han var solen der lyste på min vej.
Om det stormer og hagler og regner
Så er Ejnar den bedste ven for mig.
TJUHEJ.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-11 15:10

Hov, jeg glemte lige noget vigtigt.

Hvis du får 200 point ekstra, kunne du så ikke invitere Kryds med en tur på Bakken..??
Jeg tror, han er helt tovlig med rutsjebanen - og et smut i skydeteltet ska' I da osse....
Hold endelig Kryds væk fra fadbamserne.....Han bli'r noget så on'skawfuld når han får sprut.

HH.
Det er rædsomt at tørste i ørkenens sand
Det er skrækligt at gå som den hjemløse mand.
Men det værste af alt og det jeg mindst synes om
Det ' at stå ved en bar når min lomme er tom...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-11 15:45

Jamen var der ikke noget med at man kunne vinde kolde kontanter ved lodtrækning?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-02-11 16:14

"Det er rædsomt at tørste i ørkenens sand
Det er skrækligt at gå som den hjemløse mand.
Men det værste af alt og det jeg mindst synes om
Det ' at stå ved en bar når min lomme er tom..."

Sunget af Harry Felbert i starten af 60erne

http://www.danskefilm.dk/index2.html

Den bedste udgave af Mandalay er efter min mening med Four Jacks, men Mogens With sang også en fremragende og meget følsom version før Four Jacks.

Jo, vi har skam haft mange stjerner inden for musikken, specielt inden for jazz og swing, men også viser og operetter.

Slutteligt er her en perle:
http://www.youtube.com/watch?v=wtHpWnjy598

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-11 16:34

Ja, hvem husker ikke Mogens With`s fremhævelse af ordet "DANMARK" i sangen "Når de lyse skyer lyser over DANMARK" - sådan er det vistnok. Nøj, hvor de artikulerede. Det var lige førtungen kom flyvende ud af kæften på ham. Og Poul Reumert - hvilket sprog.

Men den smukkeste af dem alle er stadig denne her - som regel fremført af to unge blonde quinder. Pigekorets udgave for fuld udstyring er også smuk.

Helge Rode: Danmark - Du gav os de blomster (1921)Helge Rode: Danmark - Du gav os de blomster (1921). Du gav os de blomster, som lyste imod os,. med alfelet skønhed, dengang vi var små, ...
www.nomos-dk.dk/skraep/helge_rode3.htm - Cached - Lignende

Nøj manner. Det er jo lige før tårerne pibler frem. Den er squ så smuk.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-11 16:37

Otto Mortensen 1939 - Helge Rode 1921

1 Du gav os de blomster, som lyste imod os,

med alfelet skønhed, dengang vi var små,

de brogede enge var gode imod os

vi løb efter røde og standsed ved blå,

og åkandens hellige hvidhed forstod os

og åbned sin løndom, imedens vi så.

2 Du gav os de marker så bølgende brede,

hvor kornakset modnes og gyldnes af sol,

hvor kløveren dufter af sommer og hede

så sundt som vort brød og så sødt som viol,

hvor lærken ved morgen går op fra sin rede

og melder til skyen, at gårdhanen gol.

3 Du gav os de skove så dybe og svale

med solspættet skygge, med hulvej og skjul,

hvor hverdag er højtid, og tavshed er tale

fra løvspring i maj, til oktober står gul.

På lønlige stier, i hvælvede sale

vi fejred sankt Hans og den hvidklædte jul.

4 Du gav os den himmel, hvor skyerne iler

til leg og til kamp under vindenes råb,

til atter i ro og i højhed den smiler,

lyksalig og genfødt af strålernes dåb,

og natten, den lyse, hvor dagen kun hviler

med halvåbne øjne, urolig af håb.

5 Du gav os de vandrende, vældige vande,

vor vej og vort værn hedder: komme og gå,

og bølgerne togter langs skrænter og strande,

så sorte som graven, som himlen så blå,

og fletter en evighedskrans om din pande

og bruser din hymne: Lad Danmark bestå!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-02-11 16:51

Ja, Tonganeser - både du og jeg er sgu' nogle gamle romantikere som har let til tårer, når man hører og ser noget smukt - men det er vistnok "modne" menneskers lod ?

Øv4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-11 16:52

Denneher er direkte livsfarlig at lytte til - især omkring Sct. Hans - hvis man kan hitte den på nettet.
Den trækker dybe spor tilbage til studentertiden og afsluttede eksaminer, hvor man tumlede rundt i den lyse nat - blandt jasminbuske og ræbende kastede sig over alt med skørt.
Faktisk undgår jeg den helst, fordi den vækker så mange minder. HULK, HULK, HULK og 10 x HULK!!!!!!

Fyldt med blomster blusser æbletræets gren.
Atter blåner himlen dyb og varm og ren.
Over markens blommer brummer
Humlebien honnigtung og ør.
Ak, så blev det sommer!
Vandrer du langs stien drømmende som før?

Blomsters blide dufte bæres vidt om vang.
Gøg fra fjerne skove kukker dagen lang,
Hør te du i dalen,
Hvor de klare kilder klinger gennem krat
Sang af nattergalen,
Lange løb af triller i den lyse nat?

Vestens brise bruser gennem korn og græs,
Slette landets bølger lover rige læs
Himlens milde byger deres gyldne grøde
Bringer fjernt og nær.
Blomsterstøvet ryger, dufter dig imøde
Over rug som drær.

Ak, så blev det sommer! smægtende påny.
Skønhedsdrømmen stiger op mod himlens sky.
Sva nehvid den svømmer
Som et dejligt smykke i det dybe blå.
Hele jorden drømmer
Om et dyb af lykke som den ej kan nå.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-11 16:58

Oh helt rigtigt!! Den fremføres mest af 3-stemmigt quindekor - og helst med fuldmånen dalrende rundt mellem jasminbuskene. Jeg er gal med duften af jasmin. Den bringer mig i AFFEKT og det er som om hjørnetænderne begynder at røre på sig.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-11 17:05

Ja, Øjenvidnet. Der skal såmænd ikke meget til, før stemmen bliver grødet. En sommerdag på Skamlingsbanken, med kvindekor som synger "Danmark nu blunder" og Dannebrog blafrende i den lune vind - så er jeg solgt. Lungerne føles for omfangsrige, og man får let myg i øjet.
Når man sådan iagttager de unge bredhoftede og storbarmede korquinder, så er det ikke så meget liderligheden de trænger sig på - men tanken om et evigt Danmark med masser af rødkindede møgunger.

OK! Jeg kan godt nyde synet af korets fortræffeligheder.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-11 18:37

For satan da, I er sku' et par gamle gubber - hårde i filten og blød i hjertet..

Vi gik en tur, men tænk,
så stod der en bænk
inde ved en ensom sti!
Bænke i en skov
sku' forbyd's ved lov,
for hvad nytter det at si':
"Dit hjerte er i fare, Andresen!
Du sitter der i fuldmånens skær;
dens stråler er så klare, Andresen,
og pigen sitter alt, altfor nær!
Bølgerne de risler blidt mod stranden,
denne her infame lille
nattergal den slår.
Andresen, nu går du fra forstanden!
Det' osse fa'n, så det er ve'r bli' vår!"

Tekst Poul Sørensen......

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-02-11 19:37

Fra en svunden tid, da man kunne skrive tekster uden sjofle og frække tanker Tænk på alle de revyer der er blevet lavet siden sidst i 20erne, hvoraf mange opnåede en helt velfortjent succes ! Fortrinlige tekster og ofte helt fantastiske melodier, som den dag i dag nynnes og synges, ikke kun af sådan nogle gamle gubber som du kalder Tonganeseren og jeg, men også af yngre mennesker !

Øv4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-11 20:06

Ja, tiderne forandrer sig jo.
Nogen mener, gudske lov - andre igen - desværre.
Ak ja, sådan er der jo så meget.

Mvh.

HH.
Livet er et kort sekund - et med både godt og ondt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-11 20:22

Nu lærte jeg jo at danse - som 7-årig, hvor min Bedstemor slæbte mig ned til "instituttet" på Søndergade i Silkeborg. Der røg et par loft til gulvspejle, og jeg blev hældt ud, men da jeg som 14-årig igen kom på danseskole på Nørrebro i København, blev der danset til bl.a. Kaj Normann Andersen melodier, og til tonerne af "Den allersidste Dans", "glemmer Du", " Alle går rundt og forelsker sig" og tangoen "Du gamle Måne, blev selv en håbløst udseende pige til noget brugbart. "Den allersidste Dans" var engang ved at få mig gift med en småfed, småborgerlig pige fra Samsø. Det var edermageme tæt på, men hun så squ så sød ud, da vi dansede. Men jeg slap med skrækken. Der stod vi en nytårsaften uden for Hotel Tranebjerg på Samsø, undertegnede var overrislet og med tonerne af "Den allersidste Dans" i kraniet. Så sagde jeg: "Jeg elsker dig", og pludselig var der gang i den. Der skulle træffes beslutninger om spisestel, spisebestik og alle de der fuldstændigt sindsyge småting. Til alt held gik der ged i projektet, og da hendes mor ikke syntes jeg var seriøs nok (var bonderøv), så kom jeg af krogen.
Det var Fandenedermageme Kaj Normann Andersens skyld jeg hoppede på - og det var Rolling Stones der frelste mig. Den slags var nemlig bandlyst på Samsø. God Save The Rolling Stones.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-03-11 07:43

Hej Tonganeser.

Du skrev tidligere:"Ja, hvem husker ikke Mogens With`s fremhævelse af ordet "DANMARK" i sangen "Når de lyse skyer lyser over DANMARK" - sådan er det vistnok"

Mon ikke du mener : "Når de lyse lærker synger over DANMARK" ?
Teksten skrevet af Piet Hein under 2.verdenskrig, da han opholdt sig i Argentina, hvortil han var
"flygtet" med sin hustru og lille søn.
Oprindeligt et digt skrevet som en kærlighedserklæring til sit fædreland, som han savnede uhyre meget - dette digt blev senere sat i musik af en A.Callahan og sunget af Carl Brisson !

For god ordens skyld skal jeg lige rette mig selv: Wieth er den rigtige stavemåde for skuespilleren med fornavnet Mogens - så blev dette sat på plads.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Fjæsinge Strand

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-03-11 09:49

Når de lyse lærker synger over Danmark.......
Var det ikke Carl Brisson der sang den.?

HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-03-11 12:45

Hej Øjenvidne....Jeg har lige opdaget, at jeg skrev det samme som dig....arh , næsten da..
Jeg fik desværre ikke set dit indlæg - og svarede derfor på Tonganeserens.....

HH.
Når de lyse lærker synger over Danmark,
og lune briser vifter mod din strand,
og de gyldne agre gynger over Danmark,
så længes jeg mod dig mit lille land.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-03-11 13:07

Hej Heidi-Ho

Skal vi ikke lige nappe hele teksten til denne kønne sang:

http://www.nomos-dk.dk/skraep/piet_hein1.htm

Til de der ikke kender melodien, er den her:

http://festklaveret.dk/da/lyt_til_melodierne.html?cat=dansk

Nyd den !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-11 13:16

Joooh - det var squ Brisson. Jeg troede det var Mogens Wieth. Men lærker lyser da ikke - det gør skyer. Men sådan er der så meget.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-11 13:18

Fandes! Jeg burde have skrevet BIVIS det.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-03-11 13:52

Gud ved om forfatteren og løgenhalsen kendte Piet Hein ??? Jeg tror det, for PH har været død i en del år - ja begge PH'ere !!

Det behøver vi ikke bivise

Øv4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-03-11 14:06

Arrh..og mon dog nunte, at "vores ven" også har været ven med Mogens Wieth.
"Vores ven" har nok også skrevet Mandalay sammen med Kipling.

HH.
Og oven over alting, der stråler Moder sol.....
Og det kan "bivises"

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-11 15:49

Næ, næ. I den originale version står der:

"Ved en grå og ussel rønne, med sit blik mod havets blå,
der står en filipige, og kun mig hun venter på.
Hendes unger står og skriger, de er døden nær af sult,
men hør! Nu lyder fløjten, nu kan jeg fra skibet gå.
Til et liv i sus og dus, jeg min brud vil føre til,
til mit gods vi drager hen,

. . . fortsættelse følger.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-03-11 16:18

Ohhh, det er godt.!! Fortsæt endelig....
Så må jeg se om jeg kan "fade" ind...

HH.
Man er mundlam, er man....

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-03-11 17:30

Nøj - hold da kæft !!! Dette her er sgu' morsommere end Cirkusrevyen først i 70erne, da Dirch Passer (én af forfatterens venner?)var kæmpebaby, hængende i en megahoppegynge. Det i sig selv var kosteligt, men jeg sad så jeg kunne se op i soffitterne hvor gyngen var fastgjort - det var simpelthen en stålwire som via nogle store fjedre udgjorde ophænget - jeg fik et grineflip så stort, at jeg faldt ned af stolen til manges morskab - så derfor begge to - fortsættelse ønskes, tak !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Assens Gl. Mølle

Nu går våren gennem Nyhavn
lalalalala

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-03-11 19:33

http://www.youtube.com/watch?v=LZW_q6RMnOk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=jvlRQBA8qx4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=PgAQO4mdg2M&feature=related

Dejlige kvinder som synger fantastisk - dem har svenskerne lavet mange af. Ikke én eneste dansk sangerinde kommer på højde med disse - efter min mening !!

Øv4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-03-11 09:30

Lill Lindfors er ikke alene en stor sangerinde, men også en dejlig kvinde.
og da min yndlings er "Du är den ende" siger jeg tak for sangen -smukt.

HH.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-03-11 09:46

Indrømmet, inspireret af Tonganeserens Mandalay tekst, har lyttet og lyttet til sangen (four Jacks) udgaven - uha den er svær at skrive til.

Men jeg er kommet frem til følgende Mandalay tekst:

Når man ser den gamle gubbe i sin Volvo som er grå
må man sig i nakken gnubbe for hvad er det han har hængt på
Det er såmænd en jagtvogn uden nummerplader på
Folk sidder med livets i skødet - blot fordi de ej vil gå...........blot fordi de ej vil gå
Kom igen til Løsning sogn så skal i se jægervogn
Hængt på en gammel Volvo
Ejet af verdens største klovn

Jeg er skutte sikker på at den sidste linje passer 100% på melodien - Det må I som kender den vurdere.

HH.
Nu vil jeg ha' en tår formiddagskaffe fra madam blå........å en smøg.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-03-11 11:07

Heidi-Ho

Du er sgu' ligeså stor romantiker som os "gamle gubber" - men vi har det dejligt med det !!

Der er naturligvis andre svenske sangerinder (Lill Babs, Monica Zetterlund, Alice Babs m.fl.) som også gør det godt - disse to var blot min første indskydelse.

Du har ret m.h.t. melodi og tekst, der ikke helt passer sammen, men det må vel komme ind under begrebet: kunstnerisk frihed, som vor fælles ven og løgenhals sagde på et tidspunkt !!
Her er det tanken der tæller og dén er godt nok, som Jørgen Ryg sagde i monologen med romkagerne eller "Sur" som den vistnok hedder !!

Ser frem til næste vers

Øv4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-03-11 12:04

Et lille bidrag - jeg har dermed også kunstnerisk frihed !!!

Sejl mig ud fra Bottrup kirke
der hvor sidste mand er først
Hvor en løgnhals aldrig kommer
men hvor man kan føle tørst
Og min fru' er intet mindre
end en skøn prinsesse værd
Som en gods-forvalter går hun
rundt på sine bare tæer
::rundt på sine bare tæer::

Kom igen til Bottrup strand
hvor man møde kan en mand
Som kan rime så det klodser
man sku' tro det er en and
Men den kloge Åge kan jo
ikke stave som en mand
derfor får han ikke andet
end en slem gang buksevand

Hvis andre har lyst med et vers (husk omkvædet) lad høre - det kan være det får jer til at føle jer frie ? Vil I ikke nok - tak

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-03-11 12:52

Skide godt, Øjenevidne.
Nu er det ikke mig der skal vurdere om tekst og melodi går i spænd.
Jeg kender som sagt ikke melodien godt nok - Men smukt var det.

HH.
Jeg drømte mig mig en drøm i nat.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-03-11 14:03

Det var dog en slående lighed, tænkte jeg.....................

Forhistorien er den.
Jeg var løbet tør for smøger og var gået ud for at hente "Silver" da konen råbte ud af døren;
"Ta' lige et par sodavand med.!!!!"
Jeg parerede klogeligt ordre...(det er jo onsdag i dag) og smed 4 tomme flasker i en bærepose -og så afsted, ridende på "Silver" imod den kolde vind i fuld galop.
Jeg ankom til bestemmelsesstedet, parkerede "Silver" med ordene;
"Så kan du stå der og puste lidt ud, gamle jas. Far kommer hurtigt igen - so long, du gamle"
"So long" replikken har jeg hørt i flere gamle danske spillefilm.

Nå, hen til flaskedrengen med ordene "Vil du veksle emballagen om til kolde kontanter.?"
Flakedrengen gryntede et par uforstålige gloser - noget a la; grfmm grfmm hmmmm... jah.
Nu skylder jeg nok de læsere der stadig hænger på, en lille forklaring om flaskedrengen og hans familie. Flaskedrengen er en - ikke ret høj - stor dreng. Man kan ligefrem høre hans korpus råbe; "Her går et tilfælde der hedder; FEJL-ERNÆRING.!!! For mange cola, alt for mange chips og for lidt sport. Udover det, trænger han til at få vasket hår og få rettet tjavserne lidt til.
Betragter man hans ansigtsudtryk, tænker man straks på et får - eller en ged. Jeg tænker mest på en ged, men det er på grund af hans kropslugt. Denne stakkels dreng har desværre et andet handikap - Hareskår og ganespalte. Hvilket gør, at man næsten ikke kan forstå hvad han siger - med mindre man anstrenger sig meget. Han har en mærkelig udtale af ordene. Alt med E udtales som I.
Hans forældre...Tjae....de er et kapitel for sig selv. De maste sig ihvertfald ikke forrest i køen da Vor Herre uddelte hjerner....Begge to på bistandshjælp - og fred med det, det kan blive små for enhver i disse tider. Men samtidigt fusker faderen lidt vel meget - altså, han laver sorte penge så det basker. Spørger man fjolset, om det er helt retfærdigt at blive forsørget af samfundet når man evner at forsørge sig selv, svarer han blot; "Samfundet har snydt os, nu snyder vi samfundet"
Han fatter ikke en meter af, at hvis der ingen skatteydere er, så er der heller ingen penge til bistandshjælp. Manden tror at bistandskontoret har pengetræer om bagved rådhuset som personalet plukker af når de uddeler ydelserne...

Tilbage til flaskedrengen.
"Værko" Sagde han, og stak mig en seddel, hvor der stod en afregning på 3 flasker.!!!
"Du fik da 4 flasker" Sagde jeg
"Aj, jar talt tri fasker"
Nu var det ikke så meget for de fnollede 1,25 skyld jeg blev tosset. Det var mere princippet i - og om, hvem der var fuld af løgn.
"Jamen for faen knægt, du fik sku' da 4 flasker.!!"
"Aj.. mig fik tri" Kom det stødende fra "ganespalten"
"Kan du ikke tælle til 4 da" Spurgte jeg smilende. Det var ved at udvikle sig til en farce. Folk var begyndt at komme hen til os og lyttede interesseret i, hvem der skulle bøffe købmanden for den store sum....
"Nej hør nu, du fik 4 sodavandsflasker af mærket Tuborg Squash" sagde jeg lidt mere smilende..
"Aj haj, jar fik tri fasker. Hvis do ik' ka bivis jar fik fier, ær do fult af løøøgen - Ja do ær.!"

Jeg gik hen til kassen og betalte og gik ud. Op på "Silver" og hjemad i let trav.
Tro det eller ej, ´jeg syntes at "Silver" grinede hele vejen hjem........Har I nogen sinde set en cykel grine.???? Så har I ikke set Silver.

HH.
Snydt så vandet driver.....
Men hvad fanden....Deeeeet onsdag i daw.!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-03-11 08:56

Et sidste lille bidrag til sangen om vor fælles ven - bygger på virkelige hændelser !!

Melodi: Mandalay

Som en jæger han bevæger
sig på jagt men ak og ve
Ramme kan han ej den skryder
derfor må han holde til
At de andre overhaler
ham, den stakkel kan man se
Og specielt en ven i nøden
HÆver sig med en kop te
::HÆver sig med en kop te::

Dengang Ballen han var barn
blev han drillet som et skarn
Derfor trak det store udland
han var ganske uerfaren
Og han vælted sig i kvinder
sprut og noget der var vær'
Indtil Marcos fik ham udstyret
med et simpelt luftgevær

Øv4

God week-end

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-03-11 09:12

BRAVO.!!!!! BRAVO.!!!!
Der er da gået en tekstforfatter tabt i dig, Øjenvidne.

HH.
Nu med ny printer.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-03-11 12:49

Et meget, meget højt lyrisk niveau. Du har, Heidi-Ho, en fin måde at indtonere verselinierne på - det drillede mig faktisk, og jeg gik uhjælpsomt i stå. Men det ligger jo i melodunten - for Fandend da. Det havde jeg overset. Jeg er ved at blive rigtig gammel og affældig.
Jeg var på fornemt besøg i arresten i Frederikssund i dag. Bagefter kørte jeg ned til cafeteriaet ved broen - og parkerede så tæt på vandet som muligt. Der lå 3 døde svaner på bedden + 7 døde gråænder. Det er squda mærkeligt. Godt nok har vinteren været hård ved de fjedrede venner, men fuglene fodres dagligt og der er åbent vand.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-03-11 13:18

indtonerin=intonering. Hold da helt ferie. Hvad sker der?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 04-03-11 13:29

Tak for opmærksomheden, d'herrer !!

Det med luftgeværet er en vigtig brik i den udvikling forfatteren har gennemgået - det der blev startet af general Marcos, udviklede sig senere til en uddannelse inden for trykbærende anlæg og en afsluttende ingeniøreksamen !! Sådan påstår løgenhalsen hændelsesforløbet
Men vi ved bedre !!

Tonganeser
De døde fugle kan have ædt sig ihjæl, hvis de kun er blevet fodret med korn - det er set før. De svulmer simpelthen op i fordøjelsessystemet og lider faktisk en kummerlig død ! Spørgsmålet er, om det overhovedet er tilrådeligt at fodre ret meget, selvom vejret er strengt ??

God week-end til alle .

Øjenvidnet4
MULTI-X
Skandinavisk Dyrepark - Bjørnegrotten
Ebeltoft - ikke langt fra stedet, hvor en kendt forfatter nedlagde en håndtam Mufflon - den Store Bukkebruse - i en indhegning på ca. 35 mtr. afstand !!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-03-11 14:18

Tak for de rosende ord, Tonga.

Hmmmm.... luftgevær.? Mon han har været rekrut i Luftwaffe.? I tidernes morgen var der nemlig en meeeeget "berømt" mandsamøbe der gik under navnet; Fanejunker von Ballehoof auf loosning.

HH
Nu skal tyskeren luftes.
Vi kører et smut på jagtreviret og ser hvad der rører sig derude.

Hold skansen, drenge.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 04-03-11 19:45

Sikke dog et leben blandt harene. Harene er godt nok i forårshumør.....I næste liv vil jeg også være hare - eller kanin.
Til gengæld så jeg intet råvildt...Hmmmm godt nok mærkeligt.

Jeg blev lige sat på plads af et par hidsige fasankokke - hold da kæft, hvor de skogrede af mig. Jeg var åbenbart kommet for tæt ind på deres kampplads.

Jeg så et par flokke af agerhøns lette ud i horisonten. Som sædvanligvis et flot syn at skue med deres hurtige vingeslag.

Hjemme igen lidt i fem med røde kinder - og i pisse godt humør.
Tak kære Gud, fordi jeg måtte opleve lidt af din natur i dag - jeg skal efter bedste evne passe på den.

HH.
Melankolsk ad helevde til....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-03-11 20:59

Det er forbandet farligt for sjælefreden, når årstiderne skifter. Det er der skrevet mange kloge afhandlinger om. Det hænger også sammen med alderen. Nu er, Heidi-Ho en årsunge - med reference til bl.a. min fremskredne alder, men sidste omgang på løbebanen nærmer sig - også for dig. He, he! Ikke just trøstende ord, men på en eller anden måde må man forholde sig til det.
Forårets komme sætter altid gang i min udadvendthed, og jeg elsker at iagttage vintergækker og de andre forårsbebudere. Derimod er tiden omkring sommersolhverv farlig for min indre ro. Det hænger sammen med, at det nu går den anden vej - både med klimaet og på det personlige plan. Som ung kompenserede jeg med at konvertere min uro med noget livsbekræftende - nemlig hyggestunder ved lejrbål og villige ungmøer. Det er historie nu, men hukommelsen fejler ikke noget.
Når det bliver forår her på matriklen, så nyder jeg hustruens arbejde i haven og i drivhuset. Hendes glæde og forventninger smitter af på mig - og så bliver man squ lysten.
Nytårsaften er heller ikke noget for mig. Det kan forklares på samme måde, som når vi når til sommersolhverv. Der sker nemlig noget.
Men nu har du givetvis modtaget en opkrævning på 530 kroner, og når vi når frem til 15. maj, er din melankoli blæst bort af den lune forårsvind.
Men det er svært at være mand. Jeg tror kvinder har det lettere med årstidernes indvirken på psyken. De har så mange pligter i det daglige, at de ikke når at skulle beskæftige sig med de dybere eksistentielle problemer.
Fra tidernes morgen var det mændene der læste naturens tegn, fordi de skulle skaffe føde til hundyret og afkommet. Det var mændene der havde problemerne med sneen, regnen og tørken - når der skulle skaffes mad på bordet. Det var også mændene der læste, hvornår kvinden var parringslysten. Vi mænd har altid skulle aflæse - og det er nok det, du gør nu.

Op med hale og manke - og vent.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-03-11 07:24

Tonganeser.

TV Lorry havde en reportage om de døde svaner i aftes. I alt har man fundet 8 stk. - hvad de er døde af, vides p.t. ikke, men det obduceres i Århus.

Øv4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-03-11 08:03

Kære venner

Her er den ultimative nydelse:http://www.youtube.com/watch?v=ULw1RHHPv5g

Den originale version i det uforfalskede Phil Spector arrangement.

Annisette og Dandy Swingers gå hjem og læg jer når man hører den originale version !!!

Rigtig god fornøjelse.

Øv4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-03-11 11:21

Hej Øjenvidne4
Oh la la la la for musik..... I samme kategori som - hvad gammel ost m/ radiser og brændevin er for ganen.

Hej Tonga.
Tak for din filosofiske betragtninger. Den var dybsindig - og kom garanteret direkte fra dit hjerte.

HH.
Er kommet over melankolien

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-11 17:20

Nemlig! Melankolien plejer at forsvinde, når aftensmaden kommer på bordet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-11 17:23

Hej Øjevidnet.

I dag fandt jeg 2 døde svaner i Nivåbugten. Men OK! Der er masser af spillevende svaner sammesteds - og oceaner af canadagæs.
Ellers en flot dag.
Mvh.
Tonganeseren