/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Forringet nattesyn efter laseroperation?
Fra : Torben76
Vist : 2290 gange
300 point
Dato : 26-02-11 13:36

Jeg overvejer en laseroperation for nærsynethed. Jeg var for nylig til forundersøgelse. Det viste sig her, at jeg har meget store pupiller (øjenlægen lød nærmest, som om han aldrig havde set noget lignende...). Og det giver åbenbart stor risiko for forringet nattesyn og blændingsgener efter en operation.

Er der nogen, der har erfaring med forringet nattesyn og/eller blændingsgener efter en laseroperation? Hvor alvorligt kan det være? Ifølge øjenlægen er der en væsentlig risiko for, at jeg f.eks. ikke vil kunne køre bil i mørke. Hvilke andre konsekvenser har I oplevet sådan rent praktisk?

Jeg er nogenlunde afklaret med de øvrige ulemper og risici forbundet med sådan en operation (herunder en lille risiko for at synet i det hele taget bliver dårligere end før). Så det er mest det med nattesynet, jeg går og grubler over i øjeblikket.

Øjenlægen satte ikke tal på risikoen for forringet nattesyn. Men risikoen er i hvert fald så stor, at hvis jeg vurderer, at ulempen er for alvorlig for mig, vil jeg ikke blive opereret.

For de teknisk interesserede: Hvis jeg vælger at blive opereret, vil det blive en LASIK-operation. Mine kontaktlinsestyrker er hhv. 7 og 7,5 (stærkt nok til at blive opereret på det offentliges regning).

Mvh. Torben

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 13:48

hvad koster sådan en laser omgang osv.
alan57

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-11 14:07

I de senere år har min far har ikke brudt sig om at kører i bil når det var blevet mørkt.

Efter han fik en laseroperation for grå stær, er det blevet forværret, så nu kører han ikke længere efter mørkets frembrud...........men han er nu alligevel meget glad for sin øjenoperation.

Jeg ved ikke om der er forskellige risisi ved de øjenoperationer - som sagt var dette for grå stær

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-11 15:33

Alle øjenklinikker advarer om at der er en risiko for forringet nattesyn.
Der er især tale om reflekser omkring lyskilder.

Når din egen øjenlæge mener at du har en højere risiko end andre for at få forringet nattesynet, så må du næsten rette dig efter det.
Du kan ikke hænge din hat på, hvad andre har oplevet. For dine øjne er anderledes.

Det er ærgerligt. For du vil sikkert rigtig gerne have forbedret dit syn ved operation.

--Der ER selvfølgelig en chance for at din øjenlæge tager fejl. Det kunne du måske finde ud af ved at blive undersøgt af en anden øjenlæge?

Nordsted1, -en operation for grå stær er vist ikke en laseroperation...

Accepteret svar
Fra : Maksimus

Modtaget 300 point
Dato : 26-02-11 16:39

Den her burde du helt sikkert læse inden. Der er også eksempler fra folk med netop det problem:

http://www.lasikcomplications.com/nightvision.htm

Godkendelse af svar
Fra : Torben76

Dato : 13-03-11 12:16

Tak Maksimus. Det var lige præcis den slags historier, jeg var ude efter.

Efter at have læst den har jeg besluttet ikke at få gennemført operationen. Der er for stor risiko for, at generne ved nedsat nattesyn vil være værre end de begrænsede gener, jeg har nu med brug af kontaktlinser.

Mvh. Torben