/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Har vi lobbyisme i Danmark?
Fra : Maksimus
Vist : 868 gange
177 point
Dato : 26-02-11 12:47

Jeg ved ikke om jeg er komplet idiot og naiv, men er der lobbyisme i Danmark som vi alle kender det fra USA osv?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 187 point
Dato : 26-02-11 12:55

JA, hvorfor tror du fx, at de begrænsninger af skattefradraget for fagforeningskontingenter OG kontingenter for arbejdsgiverorganisationer, som var en del af VK(O)'s genopretningsplan, KUN blev gennemført for fagforeningerne, "nogen", fx de store bidragydere til VK(O) som DI. DA m.fl., har sikkert fortalt VK(O), at de måske ikke ville få bidrag til næste valgkamp!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-11 12:55

Ja, selvfølgelig har vi det...

Hvad tænker du specielt på?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-11 12:55

Ja der er lobbyisme alle steder også i lille Danmark

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 12:56

Ja desværre.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-11 13:00
Kommentar
Fra : fleng

Dato : 26-02-11 13:04

Er der noget sted i verden som ikke har lobbyisme. Efter min mening findes det overalt mere eller mindre uanset om vi kan li det eller ej. Alle forsøger på en eller anden måde at fremme deres egne interesser.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 13:20

"Alle forsøger på en eller anden måde at fremme deres egne interesser. "

Hvis interesser skulle vi ellers forsøge at fremme?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-11 13:31

Man skal jo huske på, at lobbyisme ikke (nødvendigvis) er det samme som bestikkelse, da jeg var tillidsmand lobbyede jeg jo for mine medlemmers interesser, det hedder bare ikke at lobbye, men er jo det samme, man prøver at påvirke beslutningerne, så de passer en selv/dem man repræsenterer så godt som muligt!

Og så må jeg bare citere Poul Henningsen for denne "Danskerne er de mest hæderlige folk i verden, i andre lande koster det en formue at bestikke en embedsmand, i Danmark kan det klares med en frokost"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 13:35

Lobbyisme er hverken umoralsk, ulovligt eller på anden måde forkert.

Det er den måde man som organisation eller borger har mulighed for at få indflydelse på de beslutninger som et demokrati er bygget op omkring.

Lobbyisme forveksles af mange med korruption, dette kan naturligvis skyldes, at visse lobbyister anvender mere eller mindre moralsk anløbne metoder, men i det øjeblik de gør det, bevæger de sig væk fra lobbyisme og over i bestikkelse.

Lobbyisme er kort fortalt den måde man får magthaverne i tale på, når man ikke har adgang til talerstolen i parlamentet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 13:37

ps. Lobbyisme i Danmark er meget "værre" end i USA, I USA er politikerne nemlig ikke bange for at indrømme at de tager imod råd og vejledning fra div. lobbyister, mens det i Danmark ikke er noget der bliver talt særlig højt om, her skal vi nemlig helst tro, at politikerne ved alting selv og ikke behøver tale med nogen

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 14:01

jeg ved godt at lobbyisme ikke er ulovlig, men det betyder ikke at det er rigtigt, man kan købe sig til mange ting og bare det at man kan have mistanken er mere end rigligt for mig.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-11 14:38

Jeg kender en, der i flere år, og for flere forskellige organisationer, har været lobbyist i Bruxelles, men ikke er det længere. Han siger, at embedsapparatet i EU er lat for småt til at de kan have egne eksperter om alt muligt, så for EU er input fra lobbyister (husk, der er næsten altid flere sider der lobbyer) helt nødvendigt for deres arbejde.

Og når nogle nu går amok over det der med for få folk i Brx, så husk på, at der er ca 40000 ansatte i EU http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/ansatte/ mod fx Århus kommunes 30000 http://www.aarhus.dk/job/ansoegning-og-ansaettelse.aspx

De fleste af Eus (og dermed vores) penge går til støtteordninger, især til landbrug

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 14:54

Lobbyisme handler ikke om at kunne købe sig til noget. Du taler om korruption

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 26-02-11 15:31

Er det mig du mener Kortoververden?
For jeg spørger bare om vi har det herhjemme og ikke om hvad det er
Men kan godt se at det kan virke lidt ledende i den retning. Det er åbenbart en generel holdning at det er lig med korruption.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-11 15:33

Lad mig lige minde jer alle om f.eks.:
1.) http://www.rotary.org/en/Pages/ridefault.aspx
2.) http://www.ddfo.dk/
3.) mm.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-11 15:36

Spindoktorer i EU, Dansk Erhversliv og Folketing?

Hva' tror DU ...de beskæftiger sig med til 'hverdag' Maksimus ?

</?>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-11 15:40

..i sidste ende: Og det er min egen personlige mening...!

..er der kun en "thin'er line" mellem lobbyisme, karteldannelse og MAGTMISBRUG !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-11 15:46

Ps. HUSK PÅ: Lobbyisten er sjældent den alm. borger, som Kortoververden gerne vil lade 'institutionen' fremstå som:
Citat
Lobbyisme er kort fortalt den måde man får magthaverne i tale på, når man ikke har adgang til talerstolen i parlamentet

Det er i bund og grund; besiddere som 'hypper egne kartofler'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-11 15:50

Ok. ..så la' mig afslutte min 'salut' på denne måde:

Citat
Lobbyisme er kort fortalt:

Den måde man får magthaverne i tale som erhversleder/-indehaver og adgang til talerstolen i parlamentet ...UDEN, at menigmand bliver hørt !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 15:53

Min kommentar om betaling for ydelser var til alan57

Molokyle. Den almimdelige borger har adgang ved at slutte sig til div organisationer

Den befst kendte lobbyist er vel Greenpeace bare for at nævne et eksempel

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 16:05

Hej kortoververden hvor må det være dejlig at leve i den lyserøde verden du lever i.
Folk med penge har altid fået det som de vil have det og det er blevet meget nemmer i EU.
Hurra for lobbyismen, det går fremad for man kan da ikke tro at mennesket er uærlig vel?.
alan57

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 16:10

Kære alan

Jeg benægter ikke kapitalens magt. Jeg skelner blot mellem korruption og lobbyisme, det kaldes "nuanceret tilgang" du skulle prøve det engang så vil du opdage hvor mange slags lyserød der findes

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 16:23

kortoververden hvordan kan du skelne mellem korruption og lobbyisme?
Helt ærligt hvornår høre du om når der foregår noget ulovligt?.
Med alle de penge der bliver brugt på lobbyisme tror du så at de ikke vil have noget tilbage for dem?
Tak skæbne siger jeg bare.
alan57

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 16:26

Det er ret nemt at skelne alan57

Lobbyisme er lovligt, det er korruption ikke.
Dit argument svarer til at kalde alle brugtvognsforhandlere for svindlere, jeg siger ikke at der ikke findes korruption, jeg siger heller ikke at lobbyister ikke benytter korruption, men der er stadig forskel på lobbyisme og korruption som begreber

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 16:43

Ja det ville der være hvis vi bare engang imellem tog nogen for det, men hvorfor kikke disse såkaldte samfundsstytter efter, når vi nu har så mange slemme forbrydere.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-11 16:45

Jeg er meget enig med kortoververden, og jeg vil tro vi allesammen er medlem af mindst en forening, der driver lobbyisme, fx jagtfroreninger, FDM, dansk cyklistforbund, sportsforeninger, naturfredningsforeninger, fagforeninger osv. eller giver penge til godgørende foreninger, som selvfølgelig også lobbyer alt hvad de kan for at fremme deres formål.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 16:51

jamen så er alt jo godt, lad os alle sammen fremme vores egne sager på bekostning af dem der ikke har en forening bag sig hurra for demokratiet.
alan57

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 26-02-11 16:54

Det er vel korruption i den forstand at dem med flest penge og mest magt, kommer til de mest intime frokoster med politikerne, men de mindre velstillede, må nøjes med brevskriveri og telefonopkald, og håbe på en reaktion.
Men på den anden side er den mest effektive vel også den der kommer længst. Penge eller ej. Hmm..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-11 16:54

Find mig en dansker der ikke er medlem af en forening, så opretter jeg straks de foreningsløses forening

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-02-11 16:54

Kære alan

Demokratiet sikrer os muligheden for at placere vores stemme, eller melde os ind i den forening, som vi mener tjener vores egne interesser bedst.

Derfor er det efterhånden blevet sådan at der er lobbyister der arbejder for storkapitalen, men OGSÅ for de hjemløse, for dyrene, for svagtseende, ludere og studerende, nævn en gruppe i befolkningen på mere end 20 mennesker, og jeg vil næsten love dig, at en eller anden lobby forsvarer deres interesser

Hvis du har den opfattelse at demokratiet har en anden betydning, så må du lige belære mig for min verden er åbenbart for lyserød til at forstå din anskuelse.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 26-02-11 16:55

@vagnr

Hahaha.. den var go

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 26-02-11 17:03

Eller er det en slags korruption når politikerne måske kun lytter til dem der støtter dem med penge osv.?
Og så lige dem som de ikke kan undgå at lytte til, fordi der er pres på fra flere sider.

Så der er vel to slags lobbyister. Dem der prøver at købe sig til at deres virksomhed får mere opmærksomhed, der i sidste ende giver endnu mere profit, uanset om det er godt eller skidt for landet.

Så er der den anden gruppe der rent faktisk selv syntes de burde være representeret, fordi de syntes de har noget at byde på, for fællesskabet.

Har nogen af de to parter letter ved at komme til fadet end den anden? Det må vel være spørgsmålet. Igen komme vi så tilbage til konklusionen at den mest effektive, kommer nemmest til fadet og dermed er det ikke korruption.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-11 17:07

Ethvert lovforslag sendes i høring hos de berørte organisationer, det er en del af processen, for at undgå at loven rammer forkert, jeg tror man skal til diktaturer for at finde en anden model.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-11 18:21

Kortoververden -> ..og du mener således, at f.eks. Greenpeace og andre mellemfolkelige/internationale organisationer går folket's/menigmands ærende ved, at rende politikere og embedsmænd på dørerne og øve indflydelse via. 'kammaratlige' kontakter? I stedet for gennem alm. demokratiske kanaler og den fri presse?

En smule naivt ...i mine øjne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-11 18:28

Lobbyisme er demokratiets fjende ..no. 2

No. 1 ??? ...er selvfølgelig diktatur/enevælde.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-11 18:37

Lad mig gøre min mening soleklar:

Jeg benægter ikke 'gode' intensioner fra hverken; Greenpeace, Røde Kors, Læger uden grænser, mm.

Jeg anfægter blot lobbyisme som politisk værktøj.

Hvis det er 'iorden' for f.eks. greenpeace at føre 'korridor' politik, så er del vel også iorden for olie- og våbenindustrien, at gøre deres indflydelse gældende på samme måde?

...og de sidstnævte brancher har vist en smule mere økonomisk pondus til at gøre deres indflydelse gældende, uden om den demokratiske beslutningsproces, end førstnævnte organisationer?

...oder?

Der ér og bli'r en skævridning af vigtige demokratiske beslutninger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-11 19:06

Lobbyisme forhindrer de åbne diskutioner, og det give efter min mening et dårligt resulat.
Disse herlige lobbyister behøver nemlig ikke stå bag ved det de lokker politikerne til.

Set her: http://da.wikipedia.org/wiki/Lobbyist
Citat
Lobbyist er betegnelsen for en person, som forsøger at påvirke den politiske og administrative beslutningsproces til gunst for dem, der betaler lobbyisten for det. Ordet stammer oprindelig fra det engelske parlament, hvor borgerne kunne møde politikerne i lobbyen.

Jeg er selv lobbyist forskellige steder. (styret og betalt af min hustru)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-11 19:36

Det var da en ENORM debat UDEN at svare på spørgsmålet

Citat
men er der lobbyisme i Danmark som vi alle kender det fra USA

Svaret er NEJ - derovre bruger man milliarder på den slags

Herhjemme nøjes vi med millioner

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 19:56

hej refi jeg kan ikke rigtigt se noget der er anderledes bortset fra hvor mange penge der bruges i USA og Danmark, jeg tror endda at disse lobbyister kan trække disse udgifter fra i skat, ikke nok med at vi bliver voldtaget af dem, men vi skal også betale for denne voldtægt.
Jeg syntes at det bliver bedre og bedre, det er godt nok mørkt, mens de er i gang så stik dem et ridderkors så de virklig kan se ud som en samfundstøtter.
Jeg holder helt med molokyle og Eyvind.
MVH: alan57

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 26-02-11 20:11

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad forskellen er på koridorpolitik og lobbyisme?

Der er en spændende artikel om virksomhedernes magt over medierne her:

http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=1242&lng=1

Der er også et par konkrete eksempler på lobbyisme.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-11 20:13

Citat
Jeg holder helt med molokyle og Eyvind.

Er vi ved at danne "hold" så tilkalder jeg lige "min" lobyist

Eller

Hvad er udbyttet hvis jeg holder med jer...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-11 20:15

Tro nu IKKE på alt du læser

Det er som regel "farvede" der skriver......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-02-11 20:56

Refi..........................Bare fordi man er lidt rødmosset, kan man vel nok skrive her.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-02-11 21:36

ja det er de" farvede" der er de værste, det må vi ikke glemme, jeg er bange.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-11 07:20

Et eksempel på lobbyisme, som jeg tror de fleste kender og husker, de strålingsramte Thulearbejdere, der døde som fluer fordi de havde ryddet op efter det amerikanske atombombebevæbnede fly, der styrtede ned på isen i 1968, masser af ballade, avisskriverier osv, indtil de hver fik 50000 kr i "erstatning".

Meget effektiv kampagne, man kunne kalde det lobbyisme, en god sag, de "små" mod systemet, og de vandt! De havde selvf. også dannet en forening http://www.thule-68.dk

Men der blev hverken dengang eller senere, trods masser af lægeundersøgelser, påvist, at Thulearbejderne havde bare den mindste overdødelighed i forhold til de Thulearbejdere, der ikke havde været med til oprydningen.

Alle Thulearbejderne havde en vis overdødelighed, men det skyldtes livsstil, især røg og druk

http://www.si-folkesundhed.dk/upload/thule.pdf

Som altid, det vigtigste er ikke at have ret, men at få ret

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-02-11 08:01

Kortoververden -> ..og du mener således, at f.eks. Greenpeace og andre mellemfolkelige/internationale organisationer går folket's/menigmands ærende ved, at rende politikere og embedsmænd på dørerne og øve indflydelse via. 'kammaratlige' kontakter? I stedet for gennem alm. demokratiske kanaler og den fri presse?

Jeg har vist aldrig nævnt noget om, at de forskellige organisationer går "folkets veje" de går naturligvis ad de veje som fører mod opnåelse af de mål som deres organisation står for, altså går de deres støtters veje.
Det vile virke en smule absurd hvis eksempelvis Greenpeace skulle til at advokere for/imod dagpenge, højere/lavere SU, Bedre arbejdsvikår for sygeplejersker med mere.

Det er DERFOR man har lobbyister, ingen kan vide alt om alt, men i korridoren har man mulighed for at tale med eksperter på snævre områder, når man sammenholder ekspoertudsagn med den brede viden, som det må antages at vores lands ledere er i besiddelse af, burde det være muligt at administrere landet ud fra bedst mulige forudsætninger.

At lobbyvirksomhed så ikke bliver udnyttet optimalt er en svaghed som styrkes (sjovt paradoks) af vores politikeres magtarrogance.

Der er INTET galt med lobbyisme når det bliver brugt som det er hensigten bag konceptet, men som med alt andet der virker, kan det bruges eller misbruges.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-11 08:14

Nu er du dum at høre på vagnr og din argumentation omkring Thulearbejderne holder ikke vand.

Det svarer lidt til at påstå at de som arbejdede med oprydning på Tjernobyl ikke var udsat for stråling. Dødeligheden var jo ikke større end i KZ-lejrene under anden verdenskrig, så det var nok ikke 'arbejdet' som slog dem ihjel.

Eks.

Arbejdere på en kemi fabrik tager altså ikke skade af arbejdet, hvis alle naboer til fabrikken også dør? Næeh... det nok bare druk!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-11 08:23

Kortoververden -> Det jeg mener ...er det samme, som jeg hele tiden har advokeret for:

Lobbyisme er en udemokratisk uskik.

Lobbyismen burde afskaffes/forbydes og erstattes af mere demokratiske værktøjer:

Lokalt selvstyre og flere nationale fokeafstemninger om vigtige politiske beslutninger. Lidt alá den Schweiz'iske model med kantonner og fokeafstemninger om alt fra prisen på busbilletter til aktiv dødshjælp og gratis heroin til narkomaner.

..og du ved udmærket: Hvis noget kan misbruges til egen vinding? ...så bli'r det dét !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-11 09:17

molokyle har du gjort dig ulejligheden med at læse linket?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 27-02-11 11:39

jeg tror mere du skal lede efter lobbyisme i bruxelle eller lign. danmark er et lille land.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-11 12:39

Selvfølgelig har vi også en forening for lobbyistfirmaer

http://www.publicaffairsbranchen.dk/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-11 14:38

vagnr -> ... jeg HAR læst linket. Kræftens Bekæmpelse ...er den 'værste' lobby jeg kender til

Det er igen ..igen; en privat organisation, som 'lever' af stats-subsidier, manipulation af videnskablige FAKTA, private doneringer osv. ...med statens velsignelse.

Jeg gi'r faktisk ikke fem flade ører for deres henvisninger til 'videnskablige' dokumenter. De er i den grad styret af et bevilgningshelvede til lobbyister, som styrker og konsoliderer deres 'forretning'.

..men de er DYGTIGE folk.
De fik f.eks. indført en rygelov i Danmark

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 27-02-11 17:40

Molokyle. Du mener "Kæmpens Bekræftigelse"?

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 28-02-11 01:42

Tak for alle jeres gode indlæg.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 28-02-11 01:42

Hov. Det skulle have været med 5 stjerner.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-02-11 05:18

Selv tak, maksimus