/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Måske "sur" vaskemaskine
Fra : Avant85
Vist : 1941 gange
300 point
Dato : 26-02-11 12:24

Jeg synes mit tøj har fået / virker ikke helt "frisk" i lugten, når det bliver bare en smule varmet op
Enten det er når jeg stryger eller når jeg har gået med det og er blevet lidt varm.

Jeg vasker tit og bruger godtnok skyllemiddel UDEN parfume

Jeg har en mistanke om, at det er vaskemaskine der er "sur"

Jeg bruger alm eddike for at holde kalken lidt væk, men er ikke sikke på om det er nok

Hvad skal jeg gøre for at få mit tøj / min vaskemaskine til at blive "frisk" i lugten UDEN alt for megen brug af parfume

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-11 12:31

Når jeg oplever det, giver jeg maskinen en gang klorin og en kogevask...og skyller maskinen godt igennem, så jeg ikke risikerer at der er rester i maskinen, som kan afblege tøjet efterfølgende

Man kan sikkert også bruge rodalon, men jeg bruger nu altså klorin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-02-11 12:32
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-11 12:34
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-02-11 12:37

Se endnu bedre her:

http://ing.dk/debat/6048

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-02-11 13:10

ALDRIG KLORIN !!!!!!!!!!!!

Men sådan her i følge Inge Norus.
Citat
Inge Norus og Forbrugerrådet anbefaler denne kur, hvis din vaskemaskine lugter surt og råddent.

1.Start med at vaske tre gange ved 60 grader med en halv deciliter maskinopvaskemiddel med klor. Efter hver vask skal du tømme trevlesien, som kan stoppe til undervejs.
2.Vask en gang ved 60 grader uden vaskemiddel for at skylle klorresterne ud.
3.Derefter skal du vaske tre gange ved 60 grader med ½ dl eller 30 gram citronsyre pr. gang.
4.Slut af med et skylleprogram eller en 60 graders vask for at komme af med mere belægning.
Alle vaske er UDEN tøj.

Kilde: Inge Norus og Forbrugerrådet

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 26-02-11 13:40

Det der nok er galt er nok at der stå vand nede i gummipakningen lige indenfor lugen, det er nemlig der at der kan komme en meget grim lugt.
Brug nogle baner køkkenrulle og få alt det gamle vand op, og rens så efter med rodalon og lad det stå natten over, er det meget slemt så gentag en gang til det virker.
Mvh.
Kai.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 300 point
Dato : 26-02-11 13:46

Jeg tror ikke det er din vaskemaskine, der fejler noget.

Hvis du går med tøj, at blandingsfibre- bla. med syntetiske stoffer, kan det af og til være svært at få ordentlig rent, idet tøjet bliver vasket ved lave temperaturer.

Jeg gør det med sportstøj og uldtøj(og andet strik), som kun bliver vasket ved 30 grader, at jeg lige dypper i en tynd opløsning af rodalon- under armene og vrider et par gange.

Så vasker jeg det som jeg plejer.
Desuden er det vigtigt at tage tøjet ud når det er færdigt og ikke lade det ligge for længe.

Det kan samtidig være,at du skal have tjekket dit forbrug af vaskemiddel - om det passer til mængde og hårdhedsgrad af vandet.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 26-02-11 20:42

Tak for svaret smuller54.