/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Er det normalt?
Fra : Tkryhlmann
Vist : 509 gange
200 point
Dato : 26-02-11 01:34

Har en 7 år gammel indekat der ikke har været vant til andre dyr end en hund for over 6 måneder siden. Nu idag har vi anskaffet os en killing på 10 uger og den gamle kat hvæser og "skriger" af den? Er det normalt og kan den finde på at angribe killingen?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-11 01:41

Ja det er normalt, en lille ny kat truer den gamle kats territorium og den gamle vil forsøge at smide den uønskede gæst ud, du må ikke lade dem være sammen uden opsyn

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-11 03:05

Ja som o.v.n. skriver er det normalt. Vi havde samme problem med vores "gamle" kat på ca. 8 år. Han angreb faktisk killingen 2 gange, selv om vi aldrig lod dem være alene. Nu er der gået ca. 9 mdr., og det er blevet væsentligt bedre. Men den gamle hvæser stadig efter den lille. Og vi har ikke turdet lade dem være alen endnu mere end et par minutter. Indtil sidste nytår havde vi en ældre kat på 15 år så den nuværende "gamle" kat har været vant til andre katte. Og også til hund som vi har haft hele hans levetid.

Hvordan kan det være du har en killing på 10 uger?? En killing skal være 12 uger før den er klar til at komme væk fra sin mor. Det kan give problemer senere hvis det er en udekat eller hvis du får en anden kat. Vi tog et søskendepar på 7 uger, da deres mor blev kørt ihjel. Men selv om de var to, gav det dem problemer.

Håber det vil gå lettere for dig og dine katte end det har været for os.

Kommentar
Fra : Tkryhlmann

Dato : 26-02-11 04:30

Kan også sagtens være den er 12 mente bare det var 10 den skulle være for at komme fra moderen. Ja vi tør knap nok falde i søvn i frygt for den angriber den lille.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-02-11 10:25

Citat
den gamle kat hvæser

Meget normalt, men? er det en han eller hunkat = den gamle.

Tvivler på den direkte angriber den nye killing,
medmindre den lægger sig i dens seng eller æder af samme skål/ på samme tid.
Selv har jeg prøvet det med en meget gnaven hankat, denne valgte dog at gå
sin vej, væsende og med rejst pels.
Den var også ´offer´for mange angreb af den nye killing, den elskede at
drille/ lege med den gamles hale, men til direkte kamp, kom det aldrig.
Kan nævne at det gik mere ud over mig, som den begyndte at kradse og småbide,
når jeg kom for tæt på den.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-02-11 10:29

Citat
gå sin vej, væsende og med rejst pels.

Når den ikke gad en lille nye eller mig.
Og den var ikke kastreret, så hvis den ville, havde den sikkert gået til angreb
med fuld kraft. men nej.

Kommentar
Fra : Tkryhlmann

Dato : 26-02-11 12:47

Den gamle er en kastreret hankat på ca 7 år. Den ligger sig bare i stilling som om den vil angribe den lille.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-11 13:04

Citat
Den ligger sig bare i stilling som om den vil angribe den lille
så kan du kun håbe at den lille har respekt for den gamle kats truede adfærd og lader være at forsøge med leg eller kontakt, ellers angriber den gamle og det kan gå gruelig galt, synd for den lille som savner sine søskende og den eneste artsfælle som findes vil ikke vide af den, men sådan er det og du kan kun håbe at den gamle efter nogen tid (uger eller måneder) accepterer at der en kat mere på dens territorium.
Kattene skal have hver deres madskål og vandskål og i begyndeslen skal der serveres i 2 rum, de kan sandsynligvis ikke spise i samme rum, eller skålen skal stå i hver sin ende af lokalet i den første tid og måske altid, det kommer an på om den gamle efter en tid acceptere den lille nye

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-02-11 16:29

Citat
Den ligger sig bare i stilling som om den vil angribe den lille.

JO... men det gør den sikkert ikke,
se på halen hvis den bevæger sig rimeligt kraftig, eller den begynder at knurre højt,
så bank i bordet eller snak med den for at aflede opmærksomheden,
ellers lærer den nye det meget hurtigt.
Der skal normalt kun et enkelt udfald til, så har den lille lært ikke komme for nær.
Den er jo opvokset hos sin moder, så den har da forhåbentligt lært LIDT,
men svært for en killing der meget gerne vil lege _ med de voksne.
Hvis du har haft killingen et par dage eller mere, så ville jeg ikke
tænke så meget over det, men bare lade dem finde ud af det sammen.

Der hvor det går galt, er første gang de ser hinanden, og dine har jo set
hinanden lidt an.

Og glem ikke at snakke med den gamle, da den godt kan føle sig lidt udenfor
og fornærmet, over at du har bragt sådan en freds-forstyrrer ind i hans rolige hjem.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-02-11 16:31

Citat
eller den begynder at knurre højt,

Det gør den, læste det ikke,
men prøv at aflede opmærksomheden.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-02-11 16:35

NB;
Der er selvfølgelig også de katte, der bare ikke kan lide andre = ad samme race,
og som kun kan lide mennesker.
Min hunkat, farer i kødet på de næsten dobbelt så store hankatter, uden at fortryde det,
og til tider med kradser og mindre flænger,
Hun kan bare ikke lide andre katte, medmindre det er meget små katte
der ikke er kønsmodne, så leger hun med den som var hun selv på den alder
og ikke en ældre dame på 10 år.

Kommentar
Fra : Katjavalentina

Dato : 16-05-11 08:53

Hej :)

Jeg har også haft en gammel hankat på 8 år, da vi anskaffede os en anden hankilling og i de første par måneder virkede det hele fint, han ignorerede bare killingen, men eftersom killingen blev større og begyndte at markere sit teritorium, så begyndte den gamle hankat at hvæse og nogengange stille sig op foran katte-lemmet så killingen hverken kunne komme ind eller ud af huset, de blev tilsidst så uvenner at vi måtte give vores killing væk til naboen som den oftes kom ind til eftersom den gamle hankat ikk ville "lukke" den ind i huset. Tror det har meget at gøre med "ejerskab" af huset og menneskerne og det er sværest med gamle og unge katte at være sammen. Nu et par år efter, har jeg fået 2 jævnaldrene katte og de er bare knold og tot selvom de ikke er i familie sammen.

Håber du kunne bruge svaret :)