/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
synger fra højre side, foran.
Fra : Gizmo1226
Vist : 4531 gange
200 point
Dato : 25-02-11 17:43

jeg har en peugeot 405 1.9 GRD.

når jeg kører synger det som om der er et hjulleje der er død. det skiftede jeg igår uden resultat.
jeg har tjekket knokkelledet og det fejlede heller ikke noget.

hvis jeg drejer til venstre holder den op med at synge.

hvis nogle kan hjælpe mig vil jeg være meget taknemlig.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-02-11 17:57

Prøv at skifte hjul (dæk).

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-02-11 18:10

Et defekt leje synger ikke. Det larmer ad h.... til. Et kvast knokkelled vil i de fleste tilfælde kun larme når du drejer kraftigt til en af siderne. Dæk kan have en syngende lyd, specielt hvis de af en eller anden grund kører modsat den tiltænkte omløbsretning. Eller karkassen kan være sprunget ( Har selv oplevet dette ) så dækket spidser voldsomt. Mit bagdæk havde en syngende lyd lige indtil bilen drejede, så lød det som en amerikansk gangsterfilm: "Rigtig" vrælen fra bagenden med ca.40 km/t og i en forhjulstrukket bil. Jo, der var godt nok nogen der kiggede.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 25-02-11 18:37

det er noget der er kommet her inden for 14 dage. og det lyder som en leje der er helt død, det larmer bare en smugle mere. det lyder ikke som dæk lyd, det viner ikke det nærmere knurre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-11 18:44

Det er vel ikke bremseklodserne som hænger lidt.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 25-02-11 19:07

Citat
når jeg kører synger det som om der er et hjulleje der er død. det skiftede jeg igår uden resultat.

Det var hvis i den forkerte side du skiftede hjuljeje, tjek lige hjullejer både foran og bag på.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-02-11 20:54

Meget ofte, næsten altid, kan du mærke et defekt hjulleje, som at hjulet drejer lidt mere "løst" end det plejer og at det føles som det snurrer i fint sand.

Et sundt hjulleje skal have en lille smule egenfriktion og det skal føles fuldstændig perfekt "glat" når du drejer på hjulet.

Pas på ikke at blive snydt af bremseklodser der går en anelse på.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-02-11 22:20

Prøv at bytte hjulene, flytter lyden over i den anden side, ligger fejlen jo ihjulet. Hvis ikke, må fejlen jo
skyldes at noget skraber på.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-02-11 22:33

Der er ikke en slange eller noget andet løst, der er faldet ud af sit ophæng?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-02-11 23:44

Citat
hvis jeg drejer til venstre holder den op med at synge.

du skriver ikke hvilket leje du har skiftet,... ?

Hvis lyden forsvinder når du drejer til venstre,.. er det venstre hjulleje der er defekt, (75% sikkert)
det er også mest logisk, da venstre hjulleje i så fald aflastes,.. mens højre lejes belastning øges,
(det leje der larmer under belastning, er normalt defekt)

til at hjælpe på forståelsen,.. forsvinder venstre sides belastning (for + bag lejer) fuldstændig,
når du øger hastigheden så meget at den kun kører på to hjul,.. i et venstresving, ...

men det kan af og til være svært at høre præcist, medmindre du kan få hjulene op på en ’spinner’
jeg har engang været nød til at skifte alle fire hjullejer,
det viste sig at være det ene baghjulsleje,.. stik imod al logik,...

husk der er normalt fire hjullejer på en bil,…

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 26-02-11 21:30

det er venstre leje jeg skiftede, men har tjekket højre leje og fundet at det også var død. men det giver ikke nogen mening når jeg drejer til venstre. hvis lejets belastning øes burde det larme mere. men får skiftet højre leje og så vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 02-03-11 20:48

plus det synger helt vildt fra forhjulene, men skifter det imorgen aften, og ser om det giver noget resultat.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 14-03-11 09:45

jeg har fået det skiftet, og nu siger den abselut ingen ting. :D så det virkede.

Godkendelse af svar
Fra : Gizmo1226

Dato : 14-03-11 09:45

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-03-11 11:00

Selv tak Gizmo 1226