/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Årligt tjek til Jordvarme anlæg !
Fra : scrubber
Vist : 5616 gange
200 point
Dato : 24-02-11 09:39

Har for 4 måneder siden bygget et nyt hus hvor vi bla. valgte at få et jordvarme anlæg. Dette kører i og for sig udmærket. Men jeg har et par spørgsmål ?

Anlægget som er et Vølund Fighter 1245, og som jo kun er 4 måneder gammelt. Så vidt jeg husker er der 5 års garanti på anlægget. Og 2 års garanti fra dem som har installeret anlægget.

Nu er vi imidlertid blevet tilbudt en Abonnementsordning på henholdsvis 1850,- eller 2325,- kroner om året.
Ordningen til 1850,- omfatter et årligt eftersyn med kontrolkort til offentlig myndighed. Intervallet mellem eftersyn er efter Vølunds valg.

Ordningen til 2325,- omfatter et årligt eftersyn med kontrolkort til offentlig myndighed. Intervallet mellem eftersyn er Vølunds valg. Berettigede service, udover det årlige eftersyn, betales med 1 * udkaldsgebyr på hverdage og i weekend & helligdage 2 * udkaldsgebyr. Dette beløb dækker kørsel og arbejdsløn. Pris for udkaldsgebyr er pr. 1 marts 2011 DKK 640,00 ekskl. moms.

Mine spørgsmål er :

Hvorfor skal jeg på trods af at anlægget har garanti endnu betale for en dyr Abonnementsordning. Det virker på mig lidt mærkeligt.

Er der nogen andre der har erfaringer med denne type ordninger. Og er der nogen der ved om dette ikke kunne gøres lige så godt og helt sikkert billigere ved at vælge en lokal VVS'er

håber på nogle gode svar.

mvh scrubber

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-02-11 13:29

Jeg mener, at når man betaler udkaldsgebyr betaler man for service i løbet af f.eks. 3 timer. Ligeleds betaler man for løbende justering, så anlægget kører så godt som muligt. Ved siden af har man selvfølgelig garanti på anlægget, så reparationer og materialer bliver dækket ind.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 24-02-11 13:34

Åbenbart skal Vølund (Nibe) have ind på gyngerne hvad de mister på karussellen.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 24-02-11 15:31

Det kommer til os alle ,,,,,, har lige været til møde og der fortalte en at selv husstands vindmøller skal have service og godkendelse af aut. firma og det vil koste omkring 5000.- pr.år dem så selv har selv har serviceret sin mølle må ikke længer...... så syntes jeg at luften er gået af ballon,,,,, men der er jo heller ikke noget sparet ved at have et anlæg om det er sol eller jord energi der er uøkonomisk at køre med, så heller få det tjeket hver år........vi køre jo også til syn hver andet år uden brok,,,,,,,, og det kan jo da blive dyre hvis der lige skal lavet lidt på spanden.......

Bassebo...

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 24-02-11 22:42

Hej 3773 !

Kan huske at jeg har modtaget kompetente svar fra dig tidligere spørgsmål ved jordvarme. Det årlige tjek som Vølund tilbyder, vil det ikke også kunne laves at en lokal vvs virksomhed ?

mvh scrubber

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 24-02-11 23:42

Lige et tillægsspørgsmål :

Vi har nu 2 gange indenfor 4 måneder fået efterfyldt lidt brinevæske på anlægget, fordi måleren viste an trykket var nede på 0,6. Er det normalt eller er der noget galt med anlægget ?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-02-11 07:10

Vort instalationsfirma oplyste at årligt eftersyn var lovpligtigt ,akurat som med oliefyr.
det er vel også rimeligt da der jo teoretisk kan løbe kølevædske mv ud i jorden.

Vi giver 1300 kr incl kørsel pr årligt eftersyn og han bruger ca 2 timer på ,med udførlig gennnemgang af anlæget , optimering og fyldig rapport-olifyrsservise kostede ca det samme og var ikke tilnærmelsesvis så omhyggeligt udført.
Kan klart anbefale service af installationsfirmaet- kender anlægget med notater fra dengang de installerede det samt har de årlige rapporter-brug kun den lokale smed hvis han installerede det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-11 10:51

Nej, korrekt udført eftersyn kræver en kølecertificering. Det kan en smed ikke. Iøvrigt forekommer Vølund's eftersynspris helt hen i skoven.

Efterfyldning af brine = utæthed = firmaet bør få det fundet pronto (iht jordvarmebekendtgørelsen er det lodret ulovligt at anvende utæt anlæg). Det ved Vølund udemærket. Det er skandaløst hvis ikke de omgående får læksøgt og fundet hullet.

Ifald man som vanligt ovenikøbet har brugt glykol, læner du dig op af en giftgrund. Er det sprit-brine er det langt mindre kritisk.

Sidste glykoludslip vi så, kostede mellem 50 og 100000,- (bortgravning, brænding af jord, tømning af anlæg, sporgassøgning, retabling osv osv.)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-11 10:52

Iøvrigt skylder du mig 100 P for det spørgsmål du undlod at acceptere.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 25-02-11 11:28

Fra hvilken gang er det 3773, det er jeg sku ked af hvis det er tilfældet. Men vi har været temmelig ophængt efter vi er flyttet ind i vores nye hus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-11 12:37

Du skal finde din trykprøvningsattest (sådan en skal du have fået), dernæst tager du kontakt til installatøren og beder ham bringe anlægget iorden og lave en ny trykprøve der efterviser at det er tæt.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 25-02-11 17:26

Hej 3773 !

Jeg har smidt 100 point oveni, og lukker spørgsmålet. Håber det er ok. Jeg vil meget gerne om du vil sende mig din mailadresse, da jeg havde et par spørgsmål endnu.
Min Mail adresse er : dsl278889@vip.cybercity.dk

mvh scrubber

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 25-02-11 17:27

Tak for svaret 3773.