/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Opsigelse
Fra : mlvj
Vist : 1024 gange
100 point
Dato : 23-02-11 14:28

Hey
Jeg har udlejet min 1 sal og er blevet lidt i tvivl om udlejers opsigelses varsel, i kontrakten er der skrevet at lejemålet ophører senest 1.2.2013 for at holde det på max 2 år.
På salen er der 3 værelser og et bad og jeg har så selv sat et lille køkken ind ( ikke godkendt af kommunen)
Er der nogen der kan hjælpe med dette jeg er lidt i tvivl om hvad opsigelses varslet er 3 mdr eller 1 år ?

Grunden er at jeg tænker at sælge huset.
Mikael

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-02-11 14:31

3 mdr.

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 110 point
Dato : 23-02-11 14:35

3 mdr. er lejer, undskyld. Du er bundet som udlejer på de 2 år, betragt det som 2 års opsigelse fra din side...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-02-11 14:39

- fra lejeloven:

§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 23-02-11 15:48

NÅR DET ER EN TIDSBESTEMT LEJEKONTRAKT DU HAR SKREVET, ER DER INGEN OPSIGELSESVARSEL.

DEN HAR DU JO ALLEREDE BESTEMT, NÅR DU HAR SKREVET 2 ÅR.
SÅ OPHØRER LEJEMÅLET AF SIG SELV.

MEN BOR HAN DER BARE 1 DAG LÆNGERE, GÆLDER DEN ALM LEJELOV OM 3 MÅNEDERS OPSIGELSE.

SÅ HVIS DU VIL AF MED HAM OM 2 ÅR, SKAL DU HOLDE ØJE MED DATOEN, OG MÅSKE LIGE GØRE
HAM OPMÆRKSOM PÅ AT DET ER INDEN 1,2,2013 HAN SKAL VÆRE UDE.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-02-11 16:07

- korrekt AG112.

PS: Hvorfor RÅBER du? Har din CapsLock sat sig?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-02-11 17:04

Du skriver jo selv at lejemålet ophører 1.2.2013, så hvad er problemet?

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-02-11 17:22

Som AG112 skriver bør Du nok minde lejer om kontrakten et par måneder før, f.eks. ved venskabeligt at spørge om han er i gang med at finde noget andet.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 23-02-11 17:33

Hvad nu Mikael, skal du sælge?

Jes

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 23-02-11 18:06

Ja jes det er måske ved at være tid at flytte syd på

Ang spørgsmål det er jo mere hvis jeg skal sælge før 1/2 2013 hvorlang tid opsigelse har han ?
Jeg har ik lavet dicideret tidsbestemt lejeaftale bare med en max tid.
Jeg syntes ik det står helt tydeligt i lejeloven

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-11 20:08

Citat
bare med en max tid

ulovligheder - fy fy

Det er ikke så sært du ikke kan finde noget om det i lejeloven

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-11 20:12

Fra DIN side er den ENTEN tidsbegrænset ELLER uopsigelig

Er den uopsigelig kan lejer opsige med 3 mdr. varsel

Er den tidsbegrænset gælder begrænsningen FRA BEGGE SIDER....

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 23-02-11 22:08

LIGE SÅ SNART DU HAR SKREVET EN MAX TID, ER DET EN TIDSBESTEMT LEJEKONTRAKT.

MEN DET KAN JO VÆRE DU KAN FORMÅ DIN LEJER TIL AT FLYTTE, NÅR DET PASSER BEDST
FOR DIG.

MEN DET KAN DU KUN GØRE HVIS HAN HELT FRIVILLIG GÅR MED TIL DET.

MVH AG112

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 24-02-11 05:36

Refi : Hvor er ulovligheden ? Ja jeg skrev max 2 år og det er nok rigtigt det så må blive betegnet som tidsbegrændset lejeperioede.

AG112: Ja jeg skal lige have snakket med ham og tror da også han er til at snakke med, ellers er det jo bare at vente.
Syntes bare det står lidt kryptisk, der står lidt om værelser kontra lejlighed.
Mikael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-11 06:58

Citat
Hvor er ulovligheden ?

Den skriver du jo selv....

Der er IKKE noget der hedder MAX.

En dato SKAL fastsættes - ellers er den uopsigelig....

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 24-02-11 08:45

Åhh ja du har ret , men det jeg lige ordret havde skrevet er " Lejemålet begynder d. 01.02-2011 og ophører senest d. 01.02-2013" men det ændre jo ik helt på noget andet end det så ik er helt så ulovligt

Så enden på det er vel så at jeg ik umiddelbart kan tvinge ham til at flytte før 01.02.2011
Medmindre han misligeholder lejeaftalen.

Men nu snakker jeg lige med ham og ser om han går på bagbenene eller hva.
Nu kan det jo evt også være at evt køber vil have lejer med nu får vi se.

Mikael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-11 08:54

Ved SALG af ejendommen har lejere 1 års. opsigelse (hvis den ellers er uopsigelig) og KUN hvis ny ejer SELV skal bruge lokalerne (bo der)

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 24-02-11 08:58

Ja men min er jo tidsbestemt ik så han kan " lovligt " bo der til 1.2.2013 ik ? også selv om jeg skal sælge ik.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-11 09:41

JO

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 24-02-11 10:24

Tak for svaret Stouenberg.
Ja det var jo dig der skrev det rigtige først.

Takker Mikael

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-11 10:34

Hvis det er en tidsbegrænset lejeperiode på 2 år, som påbegynder den 01.02.2011, så skal der i kontrakten stå, at lejemålet ophører den 31.01.2013

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 24-02-11 10:34

- velbekommen Mikael

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 24-02-11 12:27

Hey Ans

Det er også det der står start d.xxxxx og ophører senest d.xxxxx

Mikael

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-11 12:31

Som jeg læste det, så stod der "ophører den 01.02.2013" ... og det er ikke det samme som den 31.01.2013

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 24-02-11 13:30

Jo det er korrekt det er det der står,

ændre det noget ?

og evt hvad andet end det er en dag senere vi holder os jo stadig så det ik er over 2 år

Mikael

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-11 14:29

Hvisl lejeren flytter ind den 01.02.2011 og først skal fraflytte den 01.02.2013 , så har han/hun boet der en dag mere end 2 år.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 24-02-11 14:42

Ups det lyder da til at være rigtigt , det tror jeg bare jeg lader være med at gøre lejer opmærksom på Bortset har jeg lige snakket med ham og han er til at tale med.
Vi snakkede om at det er nok ik lige sælgers marked så der kunne jo gå lang tid, men ok man kan jo være heldig at der kunne være nogen der var interesseret og er der det snakker vi om det og finder en løsning, han havde jo ik regnet med at det skulle være endestationen for ham.

Mikael