/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Windows 7 - Excel ark
Fra : FrejaFlop
Vist : 645 gange
20 point
Dato : 22-02-11 20:39

Hej Kandu
Kan du hjælpe med at ændre på et færdigt regneark (med 6 faner) som jeg ønsker skal begynde med at vise faneblad 1 når det åbnes af anden bruger. Lige nu viser det automatisk faneblad 2 når det åbnes af anden bruger - hver gang. Hvor "styrer"/ændrer jeg dette?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-02-11 20:41

Du klikker på faneblad 1, gemmer arket, og sender det, så er det "indstillet" til at åbne på ark 1.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-02-11 22:09

Med noget VB kode kan det lade sig gøre - eksemplet her er fra Excel 2003

I modulet ThisWorkbook indsættes flg. kode:

Kode
Private Sub Workbook_Open()
Ark1.Activate
End Sub

Det hele gemmes, og efterfølgende vil Ark1 altid aktiveres når regnearket åbnes.

Det kræver selvfølgelig at regnearket gemmes med aktiverede makroer (ekstension xlsm)

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 20 point
Dato : 23-02-11 08:35

Filen vil ALTID åbne på det faneblad/ark hvor det er blevet gemt....

Så det er blot at gå på ark1 (efter en rettele på et af arkene) og derefter gemme.

Er der INGEN rettelser foretaget, vil det ALTID åbne på det ark hvor det sidst blev gemt.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-02-11 18:56

jeps - det er korrekt refi

Kodeforslaget er blot vist som et løsningsforslag der sikrer, at faneblad1/ark1/sheet1 eller hvad det nu hedder altid åbnes som det første, også selvom regnearket er gemt anderledes senere hen.

Og jeg æææælsker bare koder der overtrumfer brugerfumleri

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-11 19:11

Citat
der overtrumfer brugerfumleri

Men desværre kan det på visse mskiner give "sikkerhedsproblemer" og dermed vanskeliggøre åbning...

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 26-02-11 07:57

Tak for svaret refi.