/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Støbning af fundament
Fra : billebie
Vist : 1507 gange
100 point
Dato : 22-02-11 19:58

Hej.

Jeg skal igang med at bygge til.

Terrænnet faldet ca. 1,0 meter fra de to fundamenter under facadevæggene.

Jeg har tænkt mig at støbe i fundablokke (390 mm) og afslutte med to lag lecaterm blokke for optimale kuldebrosisolering.

Men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg aftrapper fundamentet. Fundamentet skal under den ene facade være 1500 MM støbning + 2 lag lecaterm hvor den anden facade kun skal være 500 MM + 2 lag lecaterm.

Hvordan gør man normalt dette? Jeg har lavet en tegning, men kan jeg uploade den her et sted?

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 22-02-11 20:06

Her er et billede/tegning af fundamentet

http://www.billedeupload.dk/upload/files/2011-02/bafb0986.jpg

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-02-11 20:28

Ligegyldigt hvordan du aftrapper undersiden, -bare du hele tiden er 80 cm. under fremtidigt terræn.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 22-02-11 20:36

Du aftrapper bare, så du altid er 900 under terræn. Det ser ikke forskriftsmæssigt ud at terænnet går helt op til nederste skifte. !5-20 cm sokkel skal der til. Evt dør må godt gå ned i soklen.Det er helt efter bogen at aftrappe soklen for oven også. Jeg tror jeg ville flotte mig og isolere den del af soklen, der er fri af jorden indvendigt også. Dræn udvendigt er en god ide, se evt her http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/vag/dranplade-eps. Din ene side er jo tæt på at være en kælder. Er du sikker på at du vil fjerne det eksisterende fundament? Der bliver et vist jordtryk ud af, som måske bliver et problem, hvis du ikke får forbandet helt super. Nøjes evt med at fjerne det ned til under isoleringen, så kan du også føre radonspærren ubrudt igennem. (jeg antager at du bryder gulvet op i den eksisterende del.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 22-02-11 20:47

Tak for input.

Jeg har ikke brug for at lave hul til dør i soklen, da jeg skal have hævet terasse, så det er dejlig nemt.
Hvorfor vil du isolere den del der er fri af jorden indvendig? (Jeg har lige revideret tegningen - se nyt opload)
Det er nok en god ide ikke at fjerne hele det eksisterende fundament, men kun ned til under isolering for ligesom at "holde" sammen på ydermurene.
Der er krybekælder idag, så der skal fyldes med sand samt isoleres med 2x150 mm polysteren.

http://www.billedeupload.dk/photo/2011-02/6c4bc60f/Fundament.jpg.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 21:51

Jeg savner også minimum 900mm. under terræn dog ned til fast grund (ler)
Jeg ville også bare trappe fundablokkene ned.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 22-02-11 21:53

hvis du bruger betong over jorden skal du isolere indersiden af soklen jo mere desto bedre med de varmepriser vi har

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 22-02-11 22:08

De 900 mm er der taget højde for og også til fast bæredygtig grund.

Hvorfor vil I isolere indersiden af soklen? Vil I gøre mere end de 20-50 mm kantisolering mellem 100 mm betonudstøbning (terrændæk) og lecaterm blokke?

Hvis det er selve fundamentet i vil isolere på indersiden forstår jeg ikke hvorfor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 22:22

Jeg har ikke tænkt over isolering af soklen.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 23-02-11 07:33

Den lodrette isolering kan du bl. a. se s. 24 i denne. http://vbn.aau.dk/files/16551945/EFP_stenlose_samlet_rapport.pdf

Min tanke er at isoleringen af terrændækket er baseret på at grunden er 7 grader tror jeg. Med din høje sokkel kan jorden under gulvet risikere at fryse. Det koster energi og kan lave ravage. Jeg har ikke meget belæg for det - kun en fornemmelse.

De skriver at den har lille virkning, men som du bemærker er terrænet højt over det lecatermblokkene.