/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandmåler hvilken bør bruges
Fra : Eyvind
Vist : 3079 gange
100 point
Dato : 22-02-11 18:12

Hej.

Hvilken størrelse vandmåler bør bruges til alm. parselhus.

Jeg har allerede et vandret pasrør siddende som er langt nok.

Skal nyere vandmålere sidde vandret eller må den vippes lidt for bedre at kunne aflæse, da den skal sidde inde under en køkkenvask.

Årsagen til montering af vandmåler er, at kunne dokumentere reelt forbrug overfor kommunen osv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 18:14

Ps. Jeg har set nogle fikse vandmålere her, men er i tvivl.
http://www.billigvvs.dk/Vandforsyning-Vandmaaler.html

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-02-11 19:36

Normalt leverer kommunen en plomberet vandmåler

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-11 19:53

Denne her
http://www.billigvvs.dk/Vandforsyning-Vandmaaler--Vandmaaler-QN-2,5-190282.html

Citat
HELÅRSHUSE.

Vandmåler kan placeres indendørs.

Placeringen skal godkendes af vandværket, og det forudsættes her at:

Måleren anbringes før første aftapningssted. Er der afgreninger i jorden - til f.eks.
vaskehus, garage, anden del af huset el.lign. - skal måleren placeres i målerbrønd - se punkt vedr. målerbrønde.

Måleren anbringes i bygningen så tæt ved jordledningens indføring som muligt og sådan, at måleren er beskyttet mod frost (vinteropvarmet rum), utilsigtet opvarmning og mekaniske ydre påvirkninger.

Måleren anbringes vandret mellem 2 afspærringsventiler, og skal have samme dimension som de tilsluttede ledninger. Der anbringes en aftapningsventil efter vandmåleren mellem de to afspærringsventiler.

Lodret placeret vandmåler kan - under helt specielle forhold - godkendes.

Vandmåleren placeres så den til stadighed er let tilgængelig og bekvem at aflæse. - Frihøjde over vandmåler skal være min. 500 mm. (Dansk Standard 700 mm).

Vandmåleren skal være let at udskifte. Det kan enten ske ved fleksible rørstrækninger eller ved indbygning af ekspansionsstykke.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-11 19:56
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 21:41

Jow jow Klaudi - men vandværket, det er også mig (os)
Vi er nemlig 7 parceller med fælle vandværk. Vi har ingen vandmåler i husene.
Vi betaler alt for meget i afledningsafgift og miljøafgift, ud fra en pålagt mængde.
Men det kunne være rart at betale efter det reelle forbrug.
Jeg prøver bare at zoome ind på den vandmåler som skal bruges til formålet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-11 21:49

Den her er da en god gammel model, som har eksisteret siden de opfandt vandet,
nåe måske ikke så længe men alligevel

http://www.billigvvs.dk/Vandforsyning-Vandmaaler--Vandmaaler-QN-2,5-190282.html

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 22-02-11 21:56

du må ikke selv lave det du skal have en vvs mand til at lave det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 22:00

Ok ja det er en god gammel kending.
Men jeg tænker lidt på denne...................med fjernaflæsningsmulighed.
http://www.billigvvs.dk/Vandforsyning-Vandmaaler--Vandmaaler-Residia-JET-QN1,5-t-koldt-vand-
342403.html

Den du henviser til hedder QN 2,5
"min" hedder QN 1,5

Jeg kan huske noget med at for stor en måler vil give fejlmåling ved for lille gennemstrømning.
Men jeg er i tvivl om hvad den rigtige størrelse skal være.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-11 22:07

Ja og den kan du sætte på skrå, har lige læst at man hellere skal lade vandet små løbe end at åbne og lukke på fuld tryk

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-11 22:08

Her var det

Lad vandet løbe og spar penge
Små aftapninger for fuld tryk kan få vandmåleren til at overdrive dit forbrug. Center for Legalmetrologi undersøger nu, hvor meget forbrugerne risikerer at betale for meget.

http://ing.dk/artikel/94003-lad-vandet-loebe-og-spar-penge

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 22:19

Hmm interessant læsning...................det svarer til når vi fortynder wiskyen i en fart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 22:24

Lukker for i dag.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-11 22:26

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-02-11 05:16

1 fælles vandværk ?
de må et vide hvormange m3 der pumpes op
2 så er "det foreningen" for "vandværket " der skal montere dette for at lovligøre jeres forbrug og lave regnskabet over hvor mange m3 hver parracel bruger og hvormange m3 der pumpes op

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-11 09:26

Vi (jeg) reparerer og styrer selv det vandværk, og der gælder lidt andre regler fordi antallet af tilsluttede forbrugere er mindre end 10.
Men jeg vil stadig gerne vide hvilken vandmåler der er passende i størrelse til alm. parcelhus.
Om det skal være QN1.5 eller QN2,5 for jeg går ud fra at disse tal henviser til gennemstrømning.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-02-11 15:45

- denne er driftsikker og billig:

http://www.417armyvarer.dk/shop/litermaal-hvidt-plast-3755p.html

- undskyld, ku' ik' la'vær...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-11 15:55

Stouenberg >>
Den har vi brugt hidtil, men den er utæt i bunden, så det bliver lidt unøjagtigt.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-11 19:10

Tak for svaret Klaudi. Der er en del gode oplysninger - selvom jeg ikke blev klogere med hensyn til størrelsen................................nå men det må jeg så finde ad anden vej.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-11 19:16

Velbekomme og held med projektet