/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fæstnes tagpap på hårde bats?
Fra : bramgåsen
Vist : 1733 gange
37 point
Dato : 22-02-11 14:07

Jeg har brug for lidt hjælp til hvordan jeg kan fastgøre tagpap ovenpå et lag af hårde bats? Jeg har prøvet at søge på nettet, men har ikke kunnet finde noget.
Venlig hilsen
Bramgåsen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 14:30

Du bliver nok nødt til at montere nogle finerplader evt. på lægter. Ellers der der ikke noget at lime/sømme på.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-02-11 14:49

Spørg i XL byg

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 22-02-11 16:09

Lyder umiddelbart som en dårlig ide.
Tagpap er mig bekendt helt tæt, så evt. fugt kan ikke fordampe fra rockwool'en.
Du skal formentlig have en ventileret luftspalte mellem batsene og tagpappen.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 22-02-11 17:36

Hvad med at ringe til Rockwool eller læse deres anvisninger.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 37 point
Dato : 22-02-11 17:47

Du skal bruge nogen specielle batts, som er primet med bitumen . De skruet så med specielle lange skruer ned igennem det originale tagpak og ned i brædderne. Under skruerne er nogle specielle trykfordelende plader ( kæmpeskiver ). Ny tagpap varmklæbes ovenpå den primede mineraluld. Det er ret dyrt at lave det hele med trædesiker hård mineraluld.
Sædvanligvis bruges ekspandert polystyren som hovedisolering og derpå en ca. 30mm hård rockwool med bitumen på. Du må ikke prøve at lægge tagpap direkte på polystyren. Det er brandmæssigt ulovligt og holder ikke da styrennen bevæger sig for meget med tid og temperatur.

Godkendelse af svar
Fra : bramgåsen

Dato : 26-02-11 10:21

Tak for svaret transor. Nu har jeg noget at gå videre med.
Venlig hilsen
Bramgåsen