/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Mekano gummihjul
Fra : svendgiversen
Vist : 2356 gange
50 point
Dato : 21-02-11 19:04

Vi er ved at lave et kran til et barnebarn, helt unikt af forhåndenværende mekaniske dele.

Den kan nu både hæve/sænke og dreje, og den har en række udskiftelige værktøjer,
men den/undervognen kan ikke køre, endnu...

Da jeg var barn legede jeg ikke med Lego, men med mekaniske ingeniør sæt,
som man tilsyneladende ikke kan købe mere?

Et af hovedelementerne i disse var små gummihjul som man kunne montere på aksler,
Hvor kan man købe dem i dag??
(og da vi kun skal bruge 4 små gumme hjul behøver det ikke være er helt ingeniør sæt)

A fool with a tool is still a fool...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 19:15
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-11 19:22

Ja refi, du har nok også leget med tekno som barn,
det er lige sådanne hjul og aksler jeg leder efter, men ikke til 500 kr for et sæt.

Og helst lidt nærmere Sønderborg??

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 21-02-11 19:22
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 19:23
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 19:25

En velassorteret hobbyforretning er nok også leveringsdygtig i noget brugbart.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-11 19:35

Igen, godt fundet refi, men det behøver ikke at være mærkevarer.
Vor hjemmelavede kran er hverken Volvo eller Ford.

Og sikke priser, bare vi havde gemt de gamle ingeniør sæt.

Og Ja, jeg vil prøve de lokale hobby forretninger i morgen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 20:14

Vil du have "uorginale" varer, er der kun hobbyforretningerne....

Vil du have "originale varer" koster de desværre - det er jo "antikt"...

Personligt kunne jeg nu godt finde på at give 500.- kr for sådan et antiksæt - det bliver MEGET MERE værd med tiden

Citat
Og sikke priser, bare vi havde gemt de gamle ingeniør sæt.

Det er der så nogen der har og derfor tjener lidt på det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-11 21:48

Lego teknik har også gummihjul.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-02-11 22:03

Citat
Da jeg var barn legede jeg ikke med Lego, men med mekaniske ingeniør sæt,
som man tilsyneladende ikke kan købe mere?

Jo-jo da. Meccano eksisterer da endnu. Meget af det er dog plast i dag, men de har også de gode gamle metal ting.

Firmaet ligger i Frankrig idag, og her er et link til deres engelske hjemmeside
http://www.meccanouk.co.uk/

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-02-11 22:07

Det her link, er måske lidt bedre:

http://www.meccanouk.co.uk/models/30s-vintage-set.html/

MVH

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-11 23:10
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-11 01:53

Åååh..... disse minder.
http://www.loghoj.dk/Tekno-ingenioer.htm

Jeg havde en kæmpe bunke, samlet fra jeg var 5-14 år, og som der står i artiklen var Tekno lidt bedre end Meccano, det var grundet 3-hulssystemet i delene modsat andre der kun brugte een hulrække.
Jeg byggede komplicerede kraner på 1 meters højde med gearskift og flere motorer, brugte dem som kran i 5 minutter.........og skilte så lortet ad for at bygge noget andet

Desværre solgte jeg det hele til en kammerat for noget slik, det kunne have indbragt formuer i dag

Fisher laver noget lignende, men det er sikkert dyrt.
http://www.fischerwerke.de/en/desktopdefault.aspx/tabid-253/year1-2010/year2-2011/

Tekno bilerne bliver i dag lavet af et hollandsk firma, men så vidt jeg kan finde ud af er inginiørsættet helt ude.
En eller anden må da ligge inde med patentrettighederne ?????

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 22-02-11 04:04

Der findes faktisk en del, både Tekno og Meccano byggesæt på mange loppemarkeder, så det er bare ud at lede.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-11 08:22

Hvad med at forske lidt i O ringe, de er billige og kan fåes i byggemarkeder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-11 11:35

Lille Nicolai fylder år 6. marts, så ikke megen tid til at opsøge loppemarkeder,
og hvad med kørselsudgifter med benzin til 12 kr pr l, det bliver hurtigt dyrere en 4 små hjul?

Og O ringe gør det jo ikke alene, der skal nav og fælge til...

Men rart at man stadig kan få Meccano, rigtigt med kun én række huller.
Jeg mener iøvrigt at vi havde noget der hed Matallo, før Meccano og langt før Tekno,
også kun med en række huller. Men jeg er ikke sikker, er der nogen der kan erindre det??

Og lidt uden for spørgsmålet,
jeg var ved at skifte en vandhane, lukkede flere gange for vandet,
og da jeg skulle se om det var tæt efter endt montage, havde kommunen lukket for vandet,
prøv at forestille jer mine overvejelser omkring fejlsøgning???

Heldigvis spurgte jeg naboen, der heller ikke har vand,
men når vandet kommer igen? hvornår?? og er det så tæt???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-11 11:52
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-11 12:10

For at vende tilbage til byggemarkedet har de jo o-ringe til afløbsrør i 50-75-100 diameter, ca 6 mm tykke.
Man kunne jo så få en med en drejebænk til at dreje hjul med en rille enten i MDF eller metal, evt. så der kunne sidde 2-3 ringe ved siden af hinanden.

Bliver det MDF skal der nok sidde en metalbøsning i midten af hensyn til slid.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-11 14:48

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-11 14:53

var så lidt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-11 14:54

Selv tak...