/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
3f
Fra : jensviggo
Vist : 4163 gange
20 point
Dato : 21-02-11 14:48

Jeg undrer mig over hvor meget man betaler i kontingent i 3f, jeg ved der er to dele, den faglige del og a-kasse og hvor meget er det, a-kassen og den faglige del.
Hvad er kravene, hvis man går på efterløn, skal man så være medlem af begge dele??

mvh snart efterlønner måske

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 21-02-11 14:58
Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 21-02-11 14:58
Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-02-11 15:10

Citat
Hvad er kravene, hvis man går på efterløn, skal man så være medlem af begge dele??

Du skal have betalt til efterlønnen - det har jo været valgfrit.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 21-02-11 15:12

ja jeg har betalt, mit spørgsmål er nu om man, når man går på efterløn stadig skal betale til efterlønnen pt. 447 pr. mdr.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-02-11 15:23

I følge denne her artikel fra fagbladet 3F, skal du betale efterlønskontingent
http://www.e-pages.dk/3f/670/57

- men tag da en snak med dem - husk de er til for deres medlemmer !

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-02-11 15:25

NB Det er den artikel der hedder: rabat til pensionister - jeg henviser til.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 21-02-11 15:47

Citat
ja jeg har betalt, mit spørgsmål er nu om man, når man går på efterløn stadig skal betale til efterlønnen pt. 447 pr. mdr.

I andre A-kasser slipper man for at betale efterløns bidrag, når man først har fået sit efterlønsbevis. Sådan gælder det f.eks. i HK, og jeg vil tro at det også gælder øvrige A-kasser.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 21-02-11 16:32

Flygt fra 3F, de er sindsygt dyre.

De bruger penge på:

Fodbold reklamer
Dyre lønninger, der er hemmelige (deres tillæg)
Latterlige "rabat ordninger" som er dyrere end hvis du selv undersøger
Store kongresser
Klubber for alt hvad der kan gå og kravle
MASSER PENGE TIL PARTI STØTTE

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-02-11 16:49

http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Akasseh%c3%a5ndbog/Fleksibel+efterl%c3%b8n/Efterl%c3%b8nsbevis.aspx

Når du først har opnået dit efterlønsbevis, skal du ikke længere betale til efterlønsordningen.

Resten af dit spørgsmål har du fået svar på.

Med hensyn til prisen af den faglige del, som kan være forskelligt alt efter afd. du tilhører, får du samtidig en gruppelivsordning og en fritidsulykke forsikring, den sidste er valgfri, men jeg tvivler på du kan finde en der er billigere end 43 kr. pr. md.

Og jeg vil ikke anbefale dig, som een skriver her, at gå væk fra 3 F, som har det faglige kendskab til din overenskomst og som også har forhandlingsadgangen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-11 17:03

Som efterlønner skal du kun betale A-kasse.
Fagligt kontingent og A-kasse hænger ikke sammen.

Men du skal sikre dig at du ikke ryger ud af a-kassen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-02-11 18:27

Iøvrigt, når du går på efterløn, og ikke supplerer med anden indkomst, behøver du ikke at være medlem at din fagforening. Det var alene en kommentar, i forhold til det der blev skrevet om at komme ud af din fagforening nu.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 22-02-11 10:37

jeg er meget taknemmelig for alle de kvalificerede svar, måske kunne jeg få en konklusion, hvad skal jeg, hvad skal jeg ikke betale til når efterlønnen er en realitet...

Jeg vil blive rigtig glad

snart efterlønner

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-11 10:47

jensviggo - hvorfor kontakter du ikke din A-kasse (3f).
De kan svare dig 100%, så du ikke får lavet noget skidt.

Jeg mener følgende er gældende:
- Du skal betale efterlønsbidrag indtil du får du efterlønsbevis.
- Du skal fortsat være medlem af en A-kasse, når du går på efterløn. - det er dem der skal sørge for udbetaling af din efterløn, og du skal hvert ½ år udfylde en erklæring.
- Om du ønsker at være medlem af fagforeningen, er dit eget valg.

Nogle fagforeninger har også nedsat fagforeningsbeløb, når man går på efterløn/pension.
Men det kan 3f fortælle dig om.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-11 11:27

Som IBM760 siger, så er det allerbedst at henvende dig i din A-kasse hvor du kan få den helt klare besked om alt hvad der er omkring efterløn og hvad du skal gøre.
Det er nemlig vigtigt at det hele gøres rigtigt.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 23-02-11 10:40

Ja, der er flere/mange forslag, men den gennemgående tråd er ikke til at tage fejl af, men jeg føler mig "godt udrustet" til at møde 3f, hvilket jeg skal i morgen torsdag, så skal jeg nok referere her, hvad udfaldet bliver.

jensviggo