/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
forældelse skattesag
Fra : snaptil
Vist : 7105 gange
100 point
Dato : 21-02-11 12:39

Jeg leder efter et link til en artikel. Artiklen omhandler en adelsmand? (Greve baron eller deslige) som blev dømt i en skattesag selv om det var mere end 5 år siden skatteoplysningerne var blevet indberettet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-11 12:46

En alm. forældelse er 3 år, men i princippet kan skat tage over 100 år gamle sager op, hvis der findes store uregelmæssigheder.

I princippet forældes skattesager ikke.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 12:47

Hej Granner
Hmm spændende udlægning. har du noget på skrift?
I bogføringsloven opereres der med 5 år, hvor bilagene skal gemmes.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 12:51

http://www.folketidende.dk/dom-momssnyd-efter-otte-ar

Jeg har fundet et link her på en anden sag. men det ser ud som om sagen blev taget op i 2007, og så kan den vel ikke nå at blive for gammel.. så den kan jeg ikke rigtig bruge.

Er der adskildelse immellem moms, selskabsskat eller personskat, i forhold til forældelse?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 12:52

Citat
I bogføringsloven opereres der med 5 år, hvor bilagene skal gemmes.

Ja EFTER godkendelse....

Hvis de ikke er godkendt eller der er fusket, er det jo dig selv dig skal bevise det modsatte - så hjælper det ikke de er "smidt ud" Hvilket firma gør iøvrigt det

De er jo IKKE godkendt blot fordi de er indberettet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-11 12:53

Mon det kan være Otto... det er en sag tilbage til 1997, men - ikke - forældet

http://www.erhvervsbladet.dk/kendis/11-kendisser-der-blev-faeldet-af-skattefar

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 14:54
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 14:57

Citat
plæderet for at sagen var forældet

Det kan man da altid gøre, men det hjælper åbenbart IKKE

SKAT "smider" ikke penge væk - UANSET alder....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-11 15:03

Okay, den sag har jeg aldrig hørt om.... kommer ikke så fine steder

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 15:05

Refi.
Nu er det ikke mig der har problemet (-:
Men hvor læser du at det er efter godkendelse.
Det forkert. Det er efter regnskabsårets afslutning.

nå tilbage til sagen. jeg syntes jeg havde læst et sted at de havde bedt ham om at finde bilag der var mere end 5 gamle frem. Men i de link jeg nu har fundet, ser det ud som om at skatte sagen allerede var indledt indenfor 5 år. Så her er ikke rigtigt noget der taler for at, som granner beskriver, at Skat kan gå 100 år tilbage.
I sagen kan han ikke straffes med fængsel, men kun som erstatningsansvarlig. I det politiet var for langsom.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 15:07

Refi og som du kan læse, hjalp det for ham i forhold til fængsel....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 15:36

Hvad går spørgsmålet egentlig ud på

Du har jo fundet linket selv...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 15:41

Citat
Det er efter regnskabsårets afslutning.

Det er så først afsluttet når det er GODKENDT

Eller kunne vi jo bare gemme afsluttede regnskaber under gulvbrædderne i 5 år UDEN at vise dem til nogen - og så skulle de være forældede

Jeg vil ALDRIG MERE betale skat

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-11 15:52

Det er ikke 5 år mere, men kun 3 år. Prøv selv at ringe til skat.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-11 15:56

Handler man med udlandet skal bilag gemmes længere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 16:03

Citat
Det er ikke 5 år mere

Jo jo..... der var tale om REGNSKABER

Du tænker på de nye regler for gæld

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-11 16:05

Citat
forældelse skattesag

Den forældes i praksis ALDRIG når den først er startet.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-11 16:09

Citat
Kapitel 3

De almindelige forældelsesfrister

§ 3. Forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre bestemmelser

Og hulens til masse andre love og paragraffer her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 16:18

Til Refi

Citat
Opbevaring af regnskabsmateriale

§ 10. 1) Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden muliggør en selvstændig og entydig fremfinding af det pågældende regnskabsmateriale.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=27298

Ps arbejder indenfor for faget

Pss. Enkeltmandsvirksomheder skal aflægge et regnskab, javist, men ikke have det godkendt.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 16:23

Nå velkommen tilbage Granner.

Nu skriver du jeg skal ringe til Skat for at få oplyst forældelsesfrister. Først skrev du 100 år hvis De havde lyst, derefter 3...
En ting ved jeg genereelt hvis jeg ringer til skat, får jeg et svar, hvis jeg derimod skriver til dem, kan jeg få et andet. De er ligesom mere bundet op på et skrevet svar.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 16:26

Refi:

Efter 5 år er du velkommen til at gemme det under gulvbrædderne. Vi plejer at køre det på forbrændingen.
Indenfor 5 år. skal du opbevare det så det nemt at komme til og ikke kommer til skade.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 16:28

i øjeblikket vil jeg gerne lukke spørgsmålet til den kan besvare om

1) Fra det tidspunkt hvor Skat starter en Skattesag, kan de fra dette tidspunkt gå mere end 5 år tilbage?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 16:33

Citat
Ps arbejder indenfor for faget

Hvilket fag

Citat
Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører.

Og du mener så ikke det er GODKENDT indenfor 5 år

Grunden til de 5 år er jo NETOP at man så har mulighed for at få gennemgået år tilbage, da det jo først "endelig afregnes efter afslutning" og GODKENDELSE

Har du lavet den samme "fejl" i 15 år FØR skat brokker sig, vil de næppe gå mere end 5 år tilbage - men har de brokket sig allerede det første år, kommer du til at "hæfte" for alle 15 (hvis sagen har kørt så længe)

Men jeg har stadig ikke fattet hvad dit spørgsmål egentlig var

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 16:36

Citat
Fra det tidspunkt hvor Skat starter en Skattesag, kan de fra dette tidspunkt gå mere end 5 år tilbage?

Det vil du IKKE kunne få et endegyldigt svar på - det kommer HELT AN PÅ HVAD det drejer sig om.....

Er det blot dit kørselsfradrag eller fagforening der er sat for højt, vil de IKKE gå længere tilbage og sandsynligvis ikke en gang så langt....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-11 17:01

Er sagen mere end 3 år gammel så skal skat søge om tilladelse til at tage sagen op, og den får de som regel altid. Iflg. vores tidligere skattechef. Og så kan den være 100 år gammel. Det er ikke sandsynligt at en sag er så gammel, men finder man uregelmæssigheder i f.eks. en ældre rig persons regnskab, så kan man tage sagen op fra den dag da han begyndte at betale skat.

De 3 år er hvor længe vi skal gemme kvitteringer. Enkeltpersoner. Det har været 5 år men er ændret til 3 år.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 17:23

REfi:

1) revision

2) Spændt på hvad du mener præcist med Godkendelse. Der er ingen bestyrelse i enkeltmandsvirksomhed. Og idet ejer opstiller sit regnskab.. så.

Granner.

- du er forkert på den. Ja du og jeg som privat personer skal gemme alm. køb i tre år som vi ikke kan trække fra i Skat, nu var det jo lige Skat jeg spurgte til.

Der er forskel på om du er kontrakter eller ydelser. kender godt ændringer i forældelsesloven.
og deruodver er bogføringsloven ikke ændret.
læs evt. der mv. http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/emner/647.html

samt måske http://www.kandu.dk/Spg153565.aspx

Refi er i tvivl om hvad jeg mener:

De link jeg lagde op blev retssagen afsluttet i 2010.
Det angik forhold i 1998-1999
Første retssag blev afgjort i 2003.
Altså blev sagen taget op indenfor 5 år.

Så spørgsmålet er:

Hvis nu en person viser sig uhæderlig i 2010, ville de så kunne gå tilbage til feks. 2004, i det de måske fandt fejl i 2009, 2008, 2007, 2006, 2005
personen ville jeg jo have brændt sine beviser på at tingene var iorden på daværende tidspunkt.
Jeg ledte derfor efter et avisklip, hvori; j"eg mente" at have hørt det fremstillet. Vores skatteekspert heroppe mente ikke det var tilfældet, men jeg mente at have læst en artikel om at det netop var sket.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 17:55

Citat
Spændt på hvad du mener præcist med Godkendelse

Hvorfor dog det - du indleverer vel selvangilse HVERT ÅR

Mener SKAT ikke det passer forlanger de regnskab (og nu er perioden allerede begyndt 5 år tilbage)

Er der fejl og de mistænker disse også er begået de foregående år - ja så har du dine 5 år.....

Citat
Hvis nu en person viser sig uhæderlig i 2010, ville de så kunne gå tilbage til feks. 2004, i det de måske fandt fejl i 2009, 2008, 2007, 2006, 2005

Normalt NEJ - men hvad er normalt

I den sidste ende vil det nok blive en domstolsafgørelse hvis "svindelen" er stor nok.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 17:58

Så et endegyldigt svar får du først i HØJESTERET....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-02-11 21:07

jaja Refi du har måske ret . Men jeg vil gerne binde det op på noget. Så hvis jeg kunne finde et eksempel på noget der var gået ud over grænsen på de 5 år

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-11 21:25

God jagt - det finder du næppe....

Det du finder vil være sager der går længere tilbage men har kørt i årevis.....

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 29-03-11 14:49

Tak for svaret refi. Kommer vel ikke tættere på.