/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
nyt anlæg
Fra : nopops
Vist : 833 gange
100 point
Dato : 21-02-11 08:45

Hej
nu har jeg ALTID haft sådan et microanlæg (de billige der til 500kr det jeg har nu er et lumatron)har det 3. nu hvor cdafspilleren igen ikke duer, og ærligt det er jeg træt af - og nu har jeg jo så været sammen med den her fyr der havde det grimmeste anlæg med den fedeste lyd!

og nu er jeg noget blondine dum ud i det univers, men jeg vil jo så gerne have et ordenligt anlæg delt i det der forstærker, reciever, cdafspiller,tuner, gulvhøjttaler, subwoofer - tror nok det var sådan det hed MEN!!!
jeg vil gerne nøjes med at bruge 2500 (i alletilfælde i første omgang)
og jeg vil gerne have et godt mærke - men (hjælp) hvordan pokker finder jeg ud af hvad der er super godt (altså ikke lumatron, dantax, osv.) - og jeg kan jo nok godt vente med tuneren men hvor finder jeg et samlet sæt ?

nogen der kan hjælpe??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-11 09:02

Lidt højere budget og du får faktisk et lille fint anlæg http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-02-11 09:16

Først og fremmest, så er receiver og tuner det samme, så du skal ikke bruge flere penge end højest nødvendigt.

For det andet, hvis din grænse er 2500 skal du prøve at finde noget brugt eller finde et ekstra job og spare sammen til noget ordentligt.

Alt efter hvad du stille af krav og hvilken slags musik du hører, så skal du regne med alt fra 4.000 til 400.000 kroner, mindre kan selvfølgelig gøre det og du skal måske også spørge dig selv om du kan høre forskel på et anlæg til 2.500 og et til 4.000.

Det bedste du kan gøre er, at gå i HIFI klubben (eller en anden professionel forretning, hør på nogle af anlæggene og find ud af hvad dine præferencer er (de forskellige mærker har forskellige lydkarakteristika) og så arbejd ud fra det når du evt. kigger på brugtmarkedet.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 21-02-11 09:26

En reciever har både tuner og forstærker, så hvis Du starter med den samt en CD/DVD afspiller kan Du køre med et par billige højttalere.

Så kan Du senere opgradere med andre højttalere og subwoofer........som jo kan koste fra 500 kr til 20.000.

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 21-02-11 09:43

okay nu har jeg googlet lidt mere og syntes stadig ikke jeg blev klogere, jeg kunne da sagtens bruge 10.000 på det men det vil jeg simpelthen ikke - og jeg syntes hver del jeg finder koster ca 2000, og det kan bare ikke passe (i min verden)... extra job er ikke muligt... (er voksen, med unger)
og hifi-klubbens hjemmeside kan ikke rigtig hjælpe mig....

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 21-02-11 09:47

LuffeA se det var en hjælp... er der så brug for en for-forstærker? en equalizer osv?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-11 10:02

Glem al glimmeret. Eq, subwoofer osv osv.

For lige godt et par tusind kan du få et tåleligt anlæg, f. eks http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/nad_c715-argon-6220_system_sysnadarg01.htm

Du kan ikke indenfor det budget få mere, eller få det mere "adskilt". Glemt alt om ekstra (sub's, eq, cassette osv osv). Jo mere, jo ringere kvalittet bliver de enkelte apparater.

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 21-02-11 10:32

det er ikke så meget glimret jeg vil bare gerne have et GODT anlæg med GOD lyd der holder mindst 10 år... og kan jo så se at jeg skal bruge ca 4000 på recieveren og dvd-afspilleren og så 3-4000 ved siden af for et par gulv-højttalere så det bliver noget dyere end jeg regnede med og så er der jo nok kabler osv ved siden af ... men tak for hjælpen for jeg blev klogere - takket været luffeA

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-11 10:42

Ser du ikke links' en vi giver dig?? http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/nad_c715-argon-6220_system_sysnadarg01.htm

2700,- for den sidste fra mig,

Vil du gøre det rigtig godt, vælger du istedet http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/denon_f107_system.htm + 2 stk CERVIN VEGA XLS 6 http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/cerwin-vega_xls-6_hojttaler.htm men så ligger du på det dobbelte budget, Til gengæld spiller det.

Fattes riget penge, ville jeg vælge mit første forslag

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-11 11:32

Selv har jeg dette = 300.- gav jeg for det.
Spiller drøngodt og højt, til mit brug
(ikke mit, men et billede af samme)
http://www.baboom.dk/html/mar_vis.asp?MarID=505632
Der kan sættes alt til det, jeg bruger min harddisk afspiller og en dvd til 100.-
Ellers henter jeg musikken/ radio fra min pc,
så 400.- for et anlæg der virker = billigt

Men det kan alle jo ikke nøjes med.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-11 12:13

Citat
er der så brug for en for-forstærker? en equalizer osv

Næh, en eqalizer er overhalet af ny teknik, dvs at man i dag har mange forudindstillinger af lydbilleder at vælge imellem, ligesom lydkortet i Din computer.
Forforstærker m.m. er for dem der går rigtigt op i god og høj lyd.......og ryster op med hvad det koster.

Desværre ser det ud til at der ikke findes mange "betalbare" recievere på markedet i modsætning til for bare 10 år siden, hvilket betyder at den billigste Sony koster 1600 kr, men den kan som jeg har skrevet før tilsluttes en DVD-afspiller der spiller alle slags skiver samt kan tilsluttes TV......og en sådan afspiller kan fås for under 500 kr.

Jeg er selv imponeret over lyden og designet i de mini-anlæg der dominerer nu, men det er sgu noget møj når CD-delen står af

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-02-11 14:10

Kort og godt det kan du ikke få for kun 250000 kr. som nyt.

Til den pris kan du købe et godt og brugt anlæg på f.eks qxl, dba, guloggratis m.m.
Det er et godt gammeldags anlæg som består af tuner (som modtager dit FM signal, en forstærker hvor du tilslutter din CD afspiller, båndoptager eller pladespiller. Det kaldte man i de gode gamle dage for et HI-FI anlæg.
Køb et godt brugt anlæg og du er godt kørende hvad musik angår. Jeg bruger selv et anlæg der er 30 år gammel med en tuner, forstæeker, pladespiller, dobbelt kasette spiller og en CD afspiller med en CD brænder.

hawaii7

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 21-02-11 14:41

Jeg cyklede en tur i HI-FI klubben og han mente at jeg skulle starte ud med en Denon receiver til sourroundsound og et sæt Dali reolhøjttalere og sætte det til min dvd - så det vil give 3.397 (i første omgang)
så mente han at jeg skulle bruge 2 gulv-højttalere og en center - det giver så 5.199 (i anden omgang)
til sidst skulle jeg slutte af med en sub til 2899 (i 3. omgang)

så mente han at jeg havde en god basislyd + sourround til fjernsynet...

lyd kostede lidt mere end jeg umiddelbart forstillede mig!!

og ved ikke lige om jeg er villig til at betale ca 11.000 for et anlæg der spiller basis-lyd

Godkendelse af svar
Fra : nopops

Dato : 21-02-11 14:58

Tak for svaret LuffeA.

du fik mig til at mere eller mindre forstå hvad det llige gik ud på ved at pille fortidens ting af listen

Kommentar
Fra : nopops

Dato : 21-02-11 15:04

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Ser du ikke links' en vi giver dig?? http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/nad_c715-argon-6220_system_sysnadarg01.htm

2700,- for den sidste fra mig,

Vil du gøre det rigtig godt, vælger du istedet http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/systemer/denon_f107_system.htm + 2 stk CERVIN VEGA XLS 6 http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/cerwin-vega_xls-6_hojttaler.htm men så ligger du på det dobbelte budget, Til gengæld spiller det.

Fattes riget penge, ville jeg vælge mit første forslag

--------------------------------------------------------------------------------

jeg så dem godt men jeg har jo selv kigget alle dem på HI-FI-KLUBBEN og ærligt efter et besøg der nede tror jeg bare deres prisgruppe er for dyr for mig...