/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
For behandling af malet væg
Fra : o.v.n.
Vist : 2262 gange
100 point
Dato : 20-02-11 23:13

Hej i forbindelse med at jeg har fået et helt nyt køkken vil jeg også have den gamle gulnede tapet ned og sat glasvæv op og slutte af med at male.
Væggen er en pudset murstensvæg, ydervæg det meste og oprindelig malet med en eller anden ukendt maling, siden er der sat tapet op, tapet er mange år og nogle steder løsnet fra den malede væg.
Jeg har fået alt den gamle tapet væk og har en fin mønstret glasvæv som er grundmalet, jeg har også vævsklæber og Deco vægmaling fra Dyrup som gerne skulle kunne holde i mange år.

Spørgsmålet er hvad gør jeg ved den gamle malede væg før jeg sætter glasvæven op?

Jeg har diverse skrappe sager på flaske, men er i tvivl om salmiakspiritus, terpentin, renset benzin eller klorin med flere er egnet til at rense væggen

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 20-02-11 23:40

hej o.v.n
Du skal købe noget der hedder malervask og bruge.
Den affedter vægen for gamle rester af stegeos osv.
Så er den klar.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-02-11 00:43

Evt. noget, der forsegler væggen mod f.eks. fugt, nikotin eller lign.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-02-11 10:33

Du skal ikke forsegle , men bare have en ren grund som vævsklæbern kan holde på.
Vask med grundrens, malervask, eller hvad det pågældende fabrikat kalder det. Det har en meget lav pH og ætser den gamle maling i overfladen. Vask bagefter med rent vand, og dy er klar til at sætte filten op.

Du skal have en glat gund, så spartel og slib først hvis der er huller eller ujævnheder. Tro ikke at filten dækker det.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-11 21:18

Tak for svaret piaskov. den jeg købte hedder Grundrens og som undertittel Malerens så mon ikke jeg får en ren mur.
Tak for forslag fra alle

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-02-11 21:44

Citat
Malerens så mon ikke jeg får en ren mur.

Det er jeg sikker på o.v.n. jeg glæder mig til at se resultatet.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 21-02-11 21:57

Rigtig god ide at (fuld)spartle efter nedvaskningen, men husk lige at bruge forankringsgrunder, hvor du er kommet ind til pudsen, eller har spartlet huller ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-02-11 23:08

Citat
Tro ikke at filten dækker det.
huller og revner blev spartlet men muren er gammel og ujævn, det er ikke nær så synlig nu som før, så væven har faktisk skjult noget det var en såkaldt miljøvæv som blev brugt, ikke en glasvæv som jeg skrev i spørgsmålet, miljøvæven er ikke så stærk som glasvæven men har mere fremspringende mønstre:
http://shop.xl-byg.dk/produkter/malervarer/tapet_glasvaev/glasvaev/axo_183_miljoevaev_25mtr_glasvaev_.htm