/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lise Nørgaard kage
Fra : Christa.N
Vist : 5311 gange
500 point
Dato : 20-02-11 21:52

Jeg leder efter en Lise Nørgaard kageopskrift.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-02-11 22:19
Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 20-02-11 22:26

Hej smuller54
Ved du om opskriften er i Lauras gæstebud ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-11 22:47

I bogen er opskriften på "100 års kagen" som blev serveret til Fernando Møghes 90 års fødselsdag.

Du kan låne bogen på biblioteket

http://bibliotek.kk.dk/ting/object/710100%3A25498631

Citat
Og så er der selvfølgelig en opskrift på 100 års-kagen, som blev serveret til Fru Fernando Møghes 90 års-fødselsdag

http://www.boghallen.dk/Mad_og_vin/Kogeboeger/Lauras_gaestebud(9788776803094).aspx

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 20-02-11 23:26

Den kage opskrift jeg søger hedder Lise Nørgaard kage

Jeg er bange for at 100 års-kagen ikke er den jeg søger
- men jeg vil da undersøge det !!!

Jeg har fået det indtryk at Lise Nørgaard kagen ikke har noget at gøre med Matador serien, men simpelthen er en kage opkaldt til ære for Lise Nørgaard.

Foreløbig tak til jer begge - jeg vender tilbage , når jeg har tjekket Lauras gæstebud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-11 13:42

Du må henvende dig til restaurant Amadeus og tigge om opskriften..de har den på kortet

Citat
Vores friske flødekager er lavet af ren fløde og uden tilsætningsstoffer. Prøv eksempelvis vores Elvis-kage eller Lise Nørgaard-kagen.

http://www.restaurant-amadeus.dk/137-99-broed__kager.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-11 13:59

Eller også måske en anden omvej

En Matthias fra en kageklub SAK har på et tidspunkt lavet en Lise Nørgaard-kage

han har sikkert opskriften

http://www.imada.sdu.dk/~svalle/Kageordning/

Rul et lille stykke ned på siden..overskrift:Tidligere tiders kager

Og der kan du klikke på navnet lidt nede og se oplysninger

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-02-11 14:44

altså dova, det er fantastisk at du kan finde frem til en kage-bagnings-ordning på et universitet - JEG ER IMPONERET !
- har kigget lidt på ham Matthias og har da også fundet en e-mail adresse ......

Ej det skal jeg lige sunde mig over.......

Ved ikke om jeg tør skrive til en tysk professer i matematik (eller hvad han nu er)

_________________________________________________________________________

En restaurant......................................... så er opskriften garanteret hemmelig

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 22-02-11 19:01

Jeg sidder nu med bogen Lauras gæstebud og desværre er der ikke den kageopskrift i, som jeg søger

Hvis nogen af jer gerne vil have opskriften på 100 års-kagen, så sig til - ellers skriver jeg den ikke, for den er meget laaang

Jeg søger videre .................. (ved ikke rigtig med den matematik professer)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-02-11 19:43

Her er den som du omtaler fra Lauras gæstebud- den skulle være næsten autentisk:

Savarinkage
10 personer

2 dl mælk
25 g gær
1 spsk sukker
50 g smør
3 æg
500 g mel
6 æggeblommer

Varm mælken op til kogepunktet og hæld evt krydderier i. Lad den køle af til den er fingerlunken. Jeg sætter bare et termometer i skålen og venter til det viser 37 grader. Hvis du har brugt hele krydderier, kan de sigtes fra nu. Gæren opløses i mælken og ca halvdelen af melet tilsættes. Det dækkes til og hæver en times tid. Smørret røres blødt med sukker og et af æggene. Det røres i dejen. Resten af æggene og æggeblommerne tilsættes sammen med det sidste mel, og dejen røres glat. Lad dog være med at røre for meget, for så får du et lige lovlig frisky indhold af gluten i dejen og det gør kagen sej. Smør en randform, eller en savarinform, med smør og fordel dejen i. Det er en meget tyktflydende, klistret dej. Fordel den så godt du kan med en grydeske og lad den så hæve til den er 1 cm fra kanten. Det tog en time her. Formen må kun være fyldt 1/3 op før hævning, så har du dej til overs kan du sætte det i køleskabet et par timer. Så er den hård nok til at du kan forme boller af resterne og vupti er der ingen spildt dej.
Varm ovnen op til 200 grader og bag kagen i ca 20 minutter. Tag den ud og lad den køle af i formen.

Når kagen er helt kold, prikkes der huller overalt på overfladen med en gaffel.
Der koges sirup af 350 gram sukker og 250 ml vand. Kog den til 120 grader og rør så 1,5 dl spiritus efter eget valg i. Rom er populært. Hæld straks siruppen over kagen og lad den trække et kvarters tid, før den vendes ud på et fad og trækker 3 timer før den serveres. Server med frugt i midten og flødeskum ved siden.

Hvis du undlader at hælde sirup over, kan kagen fryses. Hæld da sirup over når den er tøet op, max 3 timer før servering.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 22-02-11 19:48

Citat
Her er den som du omtaler fra Lauras gæstebud- den skulle være næsten autentisk:

Savarinkage

Nej det er ikke Savarinkagen jeg omtaler, men 100 års-kagen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-02-11 19:55

Citat
Nej det er ikke Savarinkagen jeg omtaler, men 100 års-kagen

Nårh- jeg vidste ikke der var flere i den bog

den var bare omtalt på en side fra bogen- aner ikke hvad der i 100 års- kagen, troede bare det var et andet navn

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-02-11 20:07

Du kan da roligt skrive til ham prof. De ser da meget tilforladelige ud alle sammen- ganske almindelige mennesker, med en lille hyggelig kageklub. Han vil sikkert undre sig over hvordan du fandt frem til netop ham, og more sig over det.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 22-02-11 20:17

Citat
Du kan da roligt skrive til ham prof. De ser da meget tilforladelige ud alle sammen- ganske almindelige mennesker, med en lille hyggelig kageklub. Han vil sikkert undre sig over hvordan du fandt frem til netop ham, og more sig over det.

ja jeg tror dælme jeg gør det !

Jeg skal nok skrive her på tråden - så i kan følge med, hvis i er interesserede.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 23-02-11 10:45

Hej i 3, i går aftes skrev jeg til professoren og sørme, jeg har fået svar i dag
- desværre havde han købt og ikke bagt den ....
(her er hvad han svarer mig)

Citat
Hej Christa,

I am afraid that my danish is not good enough yet for a reply, although it served already well for getting that you are asking for instructions.
However, this was one of the rare occasions where, due to lack of time, I had to literally interpretate the cake club's rule that asks for just *bringing* a cake:
That is, I invested part of my salary at Wendorff's in the city center.
Since I think that's one of their (Wendorff's) very successful cakes, I doubt that they'll give any instructions - but maybe you'll get an idea of what is in there if you try it out!

Med venlig hilsen

- Matthias -

Kommentar
Fra : burhenne

Dato : 15-03-11 10:54

Hej Christa
Jeg har ikke en opskrift på Lise Nørgaard kagen, men der er et konditori i København der har en kage der hedder Lise Nørgaard.
Konditoriet hedder:
Amadeus og ligger på Store Kongensgade 62 i København

Vores friske flødekager er lavet af ren fløde og uden tilsætningsstoffer. Prøv eksempelvis vores Elvis-kage eller Lise Nørgaard-kagen

Venlig hilsen Brian