/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Radiosignaler via antennekabel
Fra : webm
Vist : 2021 gange
100 point
Dato : 20-02-11 14:56

Er der mon nogen der ved om der er regler for leverance af radiosignaler via antennenettet?

Jeg har i det nye hus jeg har lejet fået trådløst bredbånd via TDC, men det indebærer at jeg skal høre radio via mit fjernsyn Jeg kunne jo godt tænke mig at slutte min radio til det almindelig antennestik, men der er ingen forbindelse

Hvad gør man så?

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 20-02-11 15:03

Man tager bestik af situationen evt. spør` TDC om der er er stik til radio i antennekablet!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-02-11 15:08

Er det HOME DUO eller TRIO du har? - forklaring mangler

Du har jo muligheden at hente radio ned via internetet. http://www.radioroku.com/welcome.php
Her er der masser af dansk radiokanaler, både landsdækkende og lokale. Her ud over er der et helt hav af udenbyske stationer fra hele verdenen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-11 15:30

Protest!
Det man lytter til via internettet, kan da umuligt være radio.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-11 15:33

Citat
Hvad gør man så?
Undersøger om der er en antenne i den anden ende af kablet hvis ikke så kan du sikkert hente radio signaler med en almindelig stue antenne, eller sætter en antenne til kablet du kan ikke hente radio signaler gennem en TV antenne på taget, der skal en FM antenne til hvis det er en FM radio.
Er det FM eller DAB radio du har?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 20-02-11 16:19

Citat
Man tager bestik af situationen evt. spør` TDC om der er er stik til radio i antennekablet!

Det har man gjort - det er der ikke!

Citat
Er det HOME DUO eller TRIO du har? - forklaring mangler

Det er HOME TRIO!

Citat
Er det FM eller DAB radio du har?

Det er FM radio (midi-anlæg som skal tilkobles et antenneanlæg på én eller anden facon)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-02-11 17:37

Jeg mener ikke at der er radio med i hverken HOME DUO eller TRIO. Det skulle kun være internet, TV-kanaler og telefon i en trio-pakke.

Jeg har hjulpet en ven, med at installere en DUO pakke, og opdagede at når der ikke er strøm til boksen, så er der INTET der virker. (Så det er ikke noget for mig!)

TRANSor's bemærkning:
Citat
Protest!
Det man lytter til via internettet, kan da umuligt være radio.

Jo da, mange af de kanaler som jeg gav link til, er streamet. Når man høre dansk radiokanaler, vil man dog opdage, at de er tidsforskudt et sekund eller to, i forhold til almindelig radio. Det skyldes teknikken.

Prøv selv at ringe til dig selv, via en eller begge mobiltelefoner, så vil du også opdage en tidsforskydelse.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 20-02-11 18:15

Nej, det er der jo netop ikke severino...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-11 21:13

Rafdio er forbindelse via radiobølger. Det kan være en eller tovejs.

Alt andet herunder lyd ud fra ledningsbårne datapakker , som dem via internettet, er ikke radio.
Så er det ligegyldigt om der er en radiosender, som modulerer med den samme lyd næsten samtidig.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-02-11 12:28

Du har delvist ret transor, så er det heller ikke radio jeg kan høre i køkkenet, da det er ekstra højttalere der er tilsluttet med lang ledning!
Men det radio du kan modtage over internettet er dog trods alt hentet ned et eller andet sted fra, og sendt videre via internettet.
Men du transor, har altid været god til ordkløveri!

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-02-11 15:01

Hvad med at købe en dab/dab+ radio...... Kan tage signalet direkte....
http://www.kelkoo.dk/ssc-123101-dab-internet-radio.html

http://www.cableman.dk/product.asp?product=3777

http://www.pricerunner.dk/cl/317/Radio

Det er et forslag, i forhold til hvis TDC skal til at installere kabler til dit hjem/hus for at du kan høre radio.

McBobo

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-02-11 15:38

DAB radio er godt nok, hvis man bor fornuftigt i forhold til senderen. Men geografiske forhold skal tages i betragtning, hvis du skal have noget ud af det.
Signalet fra en DAB sender er langt svagere end de gode FM signal, så her har det sit minus.
Jeg bor selv ca. 5 km fra en DAB sender, men på grund af terræn og bebyggelse, har jeg en meget svingende kvalitet indendørs, alt efter hvor jeg har DAB'ens antenne.
Med det digitale signal er det enten/eller. - Så jeg holder mig til det gode gamle FM signal, så længe de stadig udsender det.
Læg mærke til at DAB og digital TV, er ikke lavet for lytternes blå øjnes skyld, men på grund af kapitalistisk grådighed, hvor man skaber nogle kunstige behov, som man i samarbejde med producenterne, skal øge omsætningen, hvormed lytterne og seerne tvinges til at udskifte deres udstyr.
Det er jo en god foretning, da det drejer sig om hele landets befolkning.

For radioens vedkommende startede det med den gamle AM modtager, så kom FM, der senere blev forsøgt med kørsel af STEREO via 2 modtagere, som så igen blevet lavet om til en stereodekoder i FM modtageren. Senere forsøgte man med DAB i sin første udgave, som senere blev ændret til den nuværende DAB modtagersystem.

TV siden har da også gennemgået en stor forandring. Først det gamle dampfjernsyn i sort/hvis, så kom farverne, som i starten var af tvivlsom karater, men blev bedre med årene. Her skulle der også være STEREO lyd, først A2, senere blev det til NICAM digital.
Nu er kanalerne lavet om til digital, de første forsøg var MPEG2, som man solgte en del af, som snart ikke længere kan bruges da der er ændret på det til MPEG4.
Også ved digital TV, er man gået ned i sendeeffekten, og med langt færre sendemaster, hvilket gør det sværere at modtage, hvis man bor i et geografisk dårligt område med for mange bakker og bebyggelse.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-11 17:02

Holde da op severino.... Altid rart at få genopfrisket historien forløbet inde for den teknologiske udvikling. Og ja, om 10.år hedder det vil dab++++++++++ og MPEG40.
Udviklingen gik fra betamax, VHS, Dvd, blu-ray samt HD HD+ HD++++.... Og nu skyder 3D formatet frem igen.
Med eksembel i bare briller der koster en halv arm, i forhold til ugebladene i 80`erne. Her fik man 3D briller i pap man kunne presse ud.

Og JA.........
Mulighederne er mange?. Om det er lige fra Mono, Stereo, Surround, MPEG2, MPEG4, Avi, Divx, Dab/Dab+, Cd, Mp3, FM, Analog, Streaming, Dvd, blu-ray......
Så stopper udviklingen nok ikke der.

Bare se mobiltelefonens udvikling. En kæmpe klos i 80`erne til en mini computer i dag, som har mere end 1000000000. millioner flere kapacitet mulegerheder/udregninger, end den første lommeregner der blev opfundet. Energi mærkningens udvikling. I starten hed det klasse A, B, C og nu hedder det klasse AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA+, B, C........

Og man kunne blive ved. Jeg elsker nyt isenkram og kan ikke leve hvis udviklingen gik i stå.....

Håber du finder en løsning på dit problem webm....

Mine løsninger kunne være?
Enten købe en Dab/Dab+ radio (prøve den af og se om den virker i dit område)
Få sat en stue antenne op... http://www.nbradio.dk/shop/stueantenne-447c1.html

Eller få TDC til at installere Radio/TV kabler.... ?????

McBobo

Godkendelse af svar
Fra : webm

Dato : 21-02-11 22:08

Tak for svaret McBobo og også tak til severino og øvrige deltagere.

Det bliver jo nok enden af det med en stueantenne... Jeg troede i min naivitet, at det var en menneskeret at få leveret radiosignalerne gennem et antennekabel...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 21-02-11 22:34

Jamen selv tak... Håber du kommer til at høre radio igen meget snart...