/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fryse kød i bakker
Fra : michaelmoeslund
Vist : 3769 gange
100 point
Dato : 20-02-11 13:23

Mener at have hørt, at man ikke må fryse kød i de medkøbte plastbakker, altså at det skal pakkes om inden det fryses

Hvorfor det egentlig??

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 110 point
Dato : 20-02-11 13:27

Citat
Generelt er det en god ide at ompakke kød inden frysning. Kødet pakkes i fryseposer, der skal slutte så tæt som muligt omkring kødet. Det sikrer en hurtig indfrysning og fravær af ilt. Bakker af skumplast og plast skal fjernes, da de isolerer, giver luft/ilt om produktet, og hindrer hurtig indfrysning. Man behøver ikke ompakke vacuumpakket kød.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-02-11 13:29

Iøvrigt er det plastfolie der er pakket omkring kødet ikke egnet til frysning

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-02-11 13:36

Citat
Kød

Det vil ofte være nødvendigt at pakke kødet om, inden du ligger det i fryseren.

Ompakning af kød
Kød, der er pakket i pvc-film, pakkes om, fordi blødgørere fra filmen kan vandre over i kødet.
Bakker af skumplast skal fjernes før frysning, fordi de isolerer og hindrer hurtig indfrysning.
Luftpakket kød (langtidsholdbart) skal pakkes om, fordi luften isolerer og hindrer hurtig indfrysning.
Vakuumpakket kød skal ikke pakkes om før frysning, da det er pakket i kraftig, tætsluttende plastfolie, som er velegnet til frysning.
Kød, du køber frosset, er som regel pakket i hensigtsmæssig fryseemballage. Frosset kød, som du vil dele i mindre stykker, skal lægges i køleskab og skæres ud, så snart det er tilstrækkeligt blødt. Pak det, og frys det igen så hurtigt som muligt.

http://www.kostkalender.dk/Default.aspx?ID=935

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-11 15:06

Der kunne spares utrolige mængder ressurcer hvis man fik kødet i fryseklar embellage.

Hamburgryg, skinker og større stykker kød kan smides direkte i fryseren da det er kraftig og lufttom plast, hvor stort er problemet i at bruge det til også andre produkter ?

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 20-02-11 15:43

Frys det som du køber,ingen grund til ompakning,har aldrig fået påtale fra fødevarekontrollen igennem 40 år,de kan være emsige skal jeg hilse og sige

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-02-11 16:28

Citat
Frys det som du køber,ingen grund til ompakning,har aldrig fået påtale fra fødevarekontrollen igennem 40 år,de kan være emsige skal jeg hilse og sige

Vi gør jo nok hver især som det passer os, med de erfaringer vi bringer med os. Men spørgsmålet var jo også bare - hvorfor egnetlig ??

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-02-11 16:56
Kommentar
Fra : nord47

Dato : 20-02-11 17:23

Hi Pifo
Efter 40 år bag disken,så er der også gået videnskab i ompakning af kød,"verden er gået af lave"
alting skal ind i en"brugervejledning for viderkomne"Se SMULLER54 svar...så let og simpel kan det sige,godt svar.

Vi skal have 5 pund skidt om året,vi er alt for sterile,vi bliver syge af ingenting, der har altid været salmonella,men idag kan alt findes og måles OG publiseret til alle folk uden grund.

Hvem blev syge af første/sidste salgsdato ??,hvad gjorde man før,det gik udemærket

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-02-11 17:36

Nu gik spørgsmålet jo ikke på, om michaelmoeslund bør ompakke sit kød. Spørgsmålet var, hvorfor er det, man siger, det skal ompakkes. Det var dét, jeg svarede på.

I øvrigt synes jeg faktisk, at kød tørrer hurtigere ud, hvis det bliver frosset i supermarkedets indpakning, derfor pakker jeg det altid om.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 20-02-11 18:37

Tak for svaret smuller54.