/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Ang. subwoofer
Fra : dr_scooter
Vist : 450 gange
100 point
Dato : 14-05-03 14:19

Hej...

Er der nogen der kan fortælle mig om de her du ting vil blive til en god subwoofer!!!

http://www.thansen.dk/product.asp?c=141589564&n=517554917&pn=517554952

http://www.thansen.dk/product.asp?c=141589564&n=641764942&pn=792610518

Mvh dr_scooter

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 14-05-03 14:51

Det bliver da en vild lille sag, men spørgsmålet er om du kan brokoble udgangen på forstærkeren!

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 14-05-03 16:09

Det tror jeg... men vis ikke, så bliver jeg vil bare nød til at købe 2 bassbokse!!!

Nogen der ved om den kommer til at få en "rigtig" subwooferlyd hvis jeg bruger min "sub ud" på mit anlæg...

/dr_scooter

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 14-05-03 16:13

Okay

Jamen helt sikkert, ellers er det ret simpelt at lave et delefilter så du fjerne diskant og mellem tone til suben!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-03 16:38

Forstærkeren er normalt opgivet med sin max effekt i mono (dvs brokoblet) 240 Watt, så der har du ingen problemer, sådan som jeg læser det. Eneste problem du skal være obs på er om forstærkeren er stabil i 4 ohm brokoblet. På den måde kigger hver forstærker i teorien ind i en 2 ohm's belastning.

Almindeligvis er en subwoofer udgang forsynet med low pass filter og så er alt plingelig. Har den ikke det kan du vha en parallel koblet kondensator lave et simpelt 6 db/oktav low pass filter. Alternativt kan elektroniske filtre købes, men de er ikke helt billige. Hvis du laver kondensatorløsningen er det fedeste at du anvender en skilletrafo - kan købes som løs stump. Den er rimelig stabil, rent impendansmæssigt. Værdien af kondensatoren skal du udregne (kan ikke formlen i hovedet) og så eksperimenterer du dig frem til det der lyder fedest. Skil et stik ad og kobl kondensatorerne på med krokodillenæb, inden du begynder at lodde.

Husk en god fed strømforsyning direkte fra batteriet til amp'en. Husk sikring ved batteriet.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-05-03 08:17

Hej 3773

Nu vil jeg gerne lige rette dig! du kan ikke parallel koble en kondensator på den måde, hvor vil du have at spændingen skulle ligge sig henne? det ville ende i en afbrændning af kondensatoren!

Nej det som du skal gøre er at seriel koble højtaler enheden med en spole! så virker det! hvis det så var et high pass filter man skulle lave ville man seriel koble en kondensator!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 10:14

kpm10 du læser ikke rigtigt. Jeg gør det på line signalet (ganske få mV og nul Amp). Er du i tvivl om det duer, er du velkommen til at få en lytter!

Den med at dele på højttaleren er gruelig dyr og effekttabsgivende. Iøvrigt bruges en parallelkondensator sammen med en seriespole i et almindelig standard 12 dB/oktav lowpass filter. Forskellen er bare at du er nødt til at rode med helvedes store og hundedyre bipolare kondensatorer (og spoler for den sags skyld) når du deler på højttalersiden. Laver du det på line -signalet som et simpelt RC-led koster det kun få kr at danne et blødt filter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 10:18

Ups kondensatoren ligger selvfølgelig parallel efter spolen i en 12 dB'er.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-05-03 10:26

Okay, det er da selvfølgelig også en måde at gøre det på, men du har ret i at der ikke bliver afsat noget særlig effekt i kondensatoren, men da det er som du skriver et meget lille signal man arbejder med kan du ikke undgå at få dæmpning af dit signal.

En kondensators frekvens karakteristik viser jo også at den vil altid dæmpe lidt uanset frekvens, og lad os nu sige at der er en dæmpning på 1dB ved 75Hz vil det jo få ret meget at sige nå signalet er af en så relativ lille størelse f.eks 500mv imens hvis det er på udgangen(hvor der selvfølgelig også er en dæmpning....ohms-lov) vil det ikke have så stor en betydning!

Men okay, hobby mæssigt har det nok ikke det store at sige, men da jeg er uddannet elektronikmekaniker og underviser i elektronik idag angriber jeg nok det hele fra en lidt anden vinkel.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-05-03 10:28

Lige en til ting, du behøves altså ikke at bruge en bipolar kondensator, du tager bare to elektrolytter og parallel kobler dem i modfase( + til - og - til +) så har du en billig bipolar kondensator!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 10:38

Det trick kender jeg godt, men du er stadig oppe i bamsestørrelsen hvis du vil dele ved 100 Hz på en 4ohms højttaler.

Mht dæmpningen - yes, men de fleste amps kan man justere følsomhed på, så det plejer at kunne lykkedes.

Og jo kpm10 - det er skam en vaskeægte "fuskløsning" men den duer og det er rasende billigt i forhold til at skulle købe et rigtigt elektronisk filter eller en håndfuld "lytter" af de store og nogle spoler.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-05-03 11:16

Jo jo helt enig og hvis det virker er det jo fint nok......men så meget koster sådan en omgang lytter nu heller ikke...

Det vil betyde at du skal bruge lytte på omkring 400uF og det er nu ikke noget specielt i

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 12:48

...men spolen 12 mH koster da lidt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-05-03 12:48

...men spolen 12 mH koster da lidt!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 15-05-03 12:55

Joh det gør den da....alt afhænging af hvad man mener der er meget............

Godkendelse af svar
Fra : dr_scooter

Dato : 15-05-03 22:15

Tak for svaret 3773. det er meget brugbart!!! også tak til jer andre...

Mhv dr_scooter