/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lukke for varmen
Fra : Thyregod8
Vist : 2451 gange
200 point
Dato : 20-02-11 08:13

Min datter har et sommerhus med diverse indbyggede hårde hvidevarer og vandinstallation. Imidlertid er jeg i tvivl om hvordan huset skal lukkes ned efter brug. Indtil d.d. har jeg haft elvarme på for at holde huset frostfrit.
Det tager for tiden voldsomt på elregningen og overvejer at at slukke helt for strømmen, afbryde vandtilførslen og åbne et par haner. Ville der ske noget ved det? f.eks. er jeg bange for at vandlåsene i afløb og wc vil fryse og lave frostskader.
Hvad kan man gøre?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 20-02-11 08:50

KENDER EN SOM INSTALLEREDE EN VARMEPUMPE,
SOM IKKE KOSTEDE RET MEGET AT KØRE MED,
MEN SOM ALLIGEVEL KUNNE HOLDE SOMMERHUSET FROSTFRIT.

MÅSKE VAR DET EN IDÈ FOR JER.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-02-11 08:54

Der er en varmepumpe installeret, og jeg har valget mellem at bruge varmepumpen, som kan holde huset på min 12 gr og lade elradiatorerne køre på frostfrit 5 gr. En varmepumpe er ca lidt billigere end oliefyrsopvarmning, så det koster også.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-02-11 09:12

Normalt når man lukker sommerhuse ned så skal vandet tappes helt af med alle haner åbne, toilettet skal stå i skyllestilling (evt. med en klemme), sådan at der ikke er vand i cisternen. Du skal have groft salt eller kølervæske i afløb og i bunden af toilettet. Du kan gøre det selv eller få en smed til det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-11 09:35

???!?? Ca lidt billigere end oliefyr??!!??? Så må det være en kineservarmepumpe. De gode mærkevarepumper koster en fjerdel af elvarme og ca det halve af olie.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-02-11 09:48

Man investerer 1000 w og der kommer 4000 w ud. altså 3000 w ekstra. El er ca 2,5 gange dyrere end fyringsolie. Altså er det lidt billigere at bruge varmepumpe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-11 09:57

Sikke noget ævl.

Hvilken varmepumpe snakker vi om!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-11 10:04

1 kg olie indeholder i runde tal 10 kWh. Et oliefyr kan nyttiggøre i allerbedste fald 80% Olie koster 10 kr/kg og så skal fyret været endog meget godt.

Ergo pris pr kWh: 10/10/ 0.8 = 1,25 kr

El her hvor jeg bor 1,85 kr pr kWh. En god varmepumpe præsterer en årsvirkningsgrad på 4 måske lidt mindre. Men derhen af, hvis den er god.

1,85 / 4 = 0,46 kr/kWh Altså omkring en tredjedel pris af olien.

Meeen er det en kineser fra Bauhaus eller Bilka, så kan vi regne med årsvirkningsgrad på 2,5 eller 3. Dvs 0,74 - 0,62 kr/kWh

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-02-11 10:06

En anerkendt pumpe, Scan-air, AQINV-12, det er ikke ævl

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-11 10:11

Hvis vi snakker lødig og god varmepumpe, har denne indbygget 8 - 10 graders funktion. Dette bruger man når man ikke er der. Varmepumpen vil køre med forhøjet ventilatorhastighed indenfor. Den noget lavere drifttemperatur, medfører en noget bedre virkningsgrad ved disse temperaturer.

El-radiatorerne indstilles til ca 5 grader for at sikre, hvis varmepumpen skulle svigte. Aller døre åbnes sådan varme fra VP kan komme rundt.

En K2 styring monteres, sådan man får en SMS ved strømudfald, og kan forespørge på temperaturen i huset. Endvidere kan man via SMS eller nettet sætte temperaturen til normal et par timer før man kommer, så man slipper for et iskoldt sommerhus.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-02-11 10:12

I virkningsgraden skal du trække den energi pumpen forbruger, en fjerdedel af det der kommer ud. jeg regner med 2 kr/kw, altså el er 2,5 gange dyrere end olie, så man er oppe mod 3 gange

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-11 10:23

Siden hvornår kan du udnytte olien 100% målt på årsbasis? Det er der ingen der kan. Kan du, hedder det nobelprisen. Alle andre mennesker må give 1,25 kr/kWh ved olie, og selvom du regner el'len til 2 kr, er det da stadig under halv pris at køre varmepumpe.

Scan-Air er et firma, der sælger kineservarmepumper kaldet Air Quality. Det er så ikke i kølebranchen produktet er anerkendt - det ved jeg! Så vidt jeg kan se handles de mest blandt elektrikere

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-02-11 10:31

Ok, man sparer nok noget mere, hvis man regner virkningsgraden af et oliefyr ind. Men mit problem er: skal man lukke ned for hele huset og i værste fald lade det fryse ned, og hvad kan der ske, der er også opvaskemaskine og spabad, kan disse apparater tåle frost.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 20-02-11 10:36

Jeg kunne ALDRIG drømme om at lukke helt ned. Huset har IKKE godt af det. Og faren for alskens ulykker og skader er enorme.

Skulle jeg købe et sommerhus og fik at vide man havde vinterlukket det, hed det omgående 25% afslag (som minimum).

Er huset ordentlig isoleret og hvis den der kineserpumpe kører nogenlund acceptabelt koster det heller ikke alverden at holde huset på grundvarme.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-02-11 10:50

Tak for svaret 3773. Vi kom jo lidt omkring varmepumper. Interessant nok med kineservarmepumpe, men mon ikke de kan være lige så gode, måske. Din holdning bekræftede også det jeg havde på fornemmelsen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-11 10:58

Her for nyligt indkøbte teknologisk institut en række varmepumper. Blandt andet IVT's som man efterfølgende bare orienterede om: Den overholder det man lover i brochuren. Derforuden vejede man kølemiddel (dette er stærkt afgiftsbelagt og er et sted der kan snydes)

Men ikke mindst havde man købt 4 varmepumper i Bahaus, Harald og Bilka. Fælles for disse, var en katastrofal dårlig virkningsgrad. En enkelt var korrekt mærket med B og var B. Resten sminkede sig med energiklasse A men var faktuelt langt langt dårligere læs http://ing.dk/artikel/113466-test-snyde-varmepumperne-kommer-fra-samme-fabrik-i-kina

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-11 11:21

Jeg har da kendt sommerhuse, som i 100 år har stået helt uden varme om vinteren, andet end naturlig solvarme naturligvis.
Det forudsætter at der ikke er installationer med vand i. De skal tømmes helt forinden huset lukkes ned.

Des uden vil jeg bemærke at årsvirkningsgrad målt på sædvanlig måde for en varmepumpe ikke er helt relevant for et sommerhus.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-11 12:26

Nej Transor. Derfor henviser jeg til dokumenterbare tal fra en nærliggende kommunes energirådgiver, der faktuelt har målt sådanne årsvirkningsgrader.

At sammenligne md gamle dårligt tætnede og skidt isolerede huse er irrellevant. Er sommerhuset nogenlunde tætnet og isoleret, vil det have bedst af at have varme på. Alt inventar ligeså.

Kommentar
Fra : Mette117

Dato : 18-03-11 23:51

Hejsa

Inden du beslutter dig, kan det være en idé, at snakke med dit forsikringsselskab. Kender nogen, der lukkede forkert ned for vinteren, og det kostede dem desværre dyrt.

Mvh
Mette117

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 23-05-11 21:26

Hel enig i at man ikke skal lukke sit sommerhus ned om vinteren.
Jeg havde et sommerhus hvor prisen ca.var 5000kr pr.år i opvarmning til ca.10 grader, med hjælp fra en luftsolfanger.