/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Små ikoner på nederste linie
Fra : lham
Vist : 1165 gange
100 point
Dato : 20-02-11 06:39

I nederste linie til venstre for uret er der en række små programikoner. De kommer for mig at se op lidt forskellig rækkefølge ved opstart. Kan man ikke indstille dem til hver gang at blive vist i samme rækkefølge-så så man ikke skal "lede" efter dem.
Hvis JO så hvordan ?

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 20-02-11 07:31

Hej lham

De ikoner du taler om, er de prosser der køres under opstarten og er aktive. Det kan f.eks. være dit antivirus eller din skærmdriver.
Nu skriver du ikke, hvilket styresytem du anvender (Linux, MacOS, WindovsXP, Win7 osv).
Jeg kører WindowsXP.
Her kan du klikke på den blå linje med den højre musse tast, og vælge "Egenskaber". Hvis du sætter flueben i "Vis hurtig start" kommer der en tilsvarende linje frem ved siden af "Start" knappen i venstre side.
Denne linje kan du trække programikoner ned til og flytte dem rundt, til de sidder som du vil have dem.
Jeg mener det er nogenlunde det samme i windovs 7, men jeg husker íkke fremgangsmåden præcist.
Det kan være der er andre herinde der anvender Win7 der kan hjælpe dig.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-02-11 07:51

f.elsborg

Jeg bruger også XP
Når jeg sætter flueben ved vis hurtig start kommer der godtnok en række ikoner th for start -men forskellige fra dem tv for ur.Dem vil jeg gerne have væk , men hvordan ,og forøvrigt kan jeg ikke trække "ur-ikonerne" hen på "start" ikonernes plads -du skriver godt nok trække ned , men de ligger i hvertfald hos mig på samme linie. Kan du "pinde det lidt mere ud" er meget lidt PC nørd

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-02-11 07:57
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-02-11 08:41

Du kan ikke sortere ikonerne i systembakken uden du skal bruge et program som f.eks.
PS Tray Factory
http://www.pssoftlab.com/pstf_info.phtml

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-02-11 10:05

Dette er også et godt program til at organisere dit skrivebord/ genveje
http://www.stardock.com/products/fences/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-11 15:40

Klaudi ...her ret !!!
..for en sjældent gangs skyld

Der er forskel på : Quick-Launch ..og så: System-Tray !!!

..på Dansk: Hurtigstart og System-Bakke !!!

Begge ligger på Process-linjen:

Hurtigstart = Quicklaunch

..og Systembakke = Systray

Opstatsrækkefølge kan du IKKE vælge i Windows XP ...så vidt jeg ved?

..men du kan sætte deres prioritet.

Dette gøres ved en 'manøvre' som omhandler prioritets hierakiet i Win XP.

Læs mere hér:

a.) http://www.raymond.cc/blog/archives/2009/02/25/permanently-set-process-priority-in-windows-task-manager-with-prio/

b.) http://techblissonline.com/run-program-process-cpu-priority-windows-vista-xp/

c.) http://www.techspot.com/vb/topic3913.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 20-02-11 17:23

Hej igen lham.
Du må undskylde, at jeg ikke har svaret dig hurtigere - alle de der små gøremål som du sikkert kender.

Som det er forklaret så udmærket ovenfor, så er der forskel på system-bakken, som ligger ved uret, og hurtigstarts bakken som ligger ved startknappen.
Systembakken indeholder nogle af de programmer, som Windovs starter under opstart af systemet, og som er en del af dit styresystem.
Det er altså ikke programmer i gængs forstand som f.eks Office eller Notepad/Notesbog.
Du kan ikke flytte dem til hurtig start, fordi de allerede er startede af systemet og ikke kan undværes/stoppes, hvis din computer skal fortsætte med at fungere, som du kender den.
Der er jo ikke meget ide i at starte antivirusprogrammet længe efter maskinen kan være blevet inficeret, og du får ikke dobbelt op af monitorer ved at starte skærmdriveren 2 gange.
Derfor er det vigtigt, at det er styresytemet der starter disse ting op på de rigtige tidspunkter og i den rigtige rækkefølge.
Der kan være nogle funktioner indbygget i disse programmer, som du kan have brug for (f.eks skærmopløsning eller virus scanning af hele computeren), derfor er det smart at kunne komme til disse programmer, uden at skulle rode en masse rundt inde i dine systemfiler.
Det er formentligt derfor du ikke kan flytte dem osv.

Hurtig start derimod indeholder de programmer du selv ønsker at kunne komme hurtigt til.
Programmerne her kan du rykke rundt, tilføje og slette stort set som du lyster.
Disse programmer er ikke en del af styre systemet (Windovs), men der i mod nogle programmer du selv har valgt skal være der, fordi du ønsker at kunne komme til dem hurtigt.

Jeg håber, dette var lidt mere forståeligt.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-02-11 17:36

Hovedparten af de ikoner der er i systembakken kan undværes, det er "lir" som starter op sammen med windows og er ikke som sådanne nødvendig, man kan starte programmerne fra Start menuen når de skal bruges...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 20-02-11 19:44

Klaudi

hvordan fjerner jeg så visningen af koner i systembakken( " det er lir " ) uden at gøre "skade " på computerens funktion

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-02-11 20:23

Det kan du f.eks. gøre med ccleaner, http://www.piriform.com/ccleaner/download/slim

Når det er startet kan du klikke på Værktøjskassen, klikke på Opstart, der kan du se hvad som starter, der er sikkert flere ting der kan slåes fra, marker det og klik Deaktiver

Du kan i flere tilfælde os slå det fra i selve programmet der er i systembakken...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-02-11 07:03

Klaudi
Jeg har et program der vistnok hedder Soluto her kan jeg også bestemme hvad der skal med i start, men ligesom det du foreslår piller det vel programmerne ud af start? Det jeg gerne ville bare have fjernet visningen af ikonerne tv for uret og ikke noget med at mængden /valget at "start" programmer ændres.
Jeg har måske misforstået/ikke forstået det rigtigt !!!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-11 09:20

Ok, så skal du bare højreklikke på proceslinjen og vælge egenskaber,
på fanen Proceslinje vælger du Tilpas,
i vinduet der nu åbner kan du vælge om ikonet skal vises hele tiden,
skjules altid eller skjules når det er inaktivt

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-02-11 09:45

Klaudi
knappen tilpaser aktiv så den kan jeg ikke vælge ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-11 10:18

der skal være markeret i Skjul inaktive ikoner lige til venstre for Tilpas ellers virker knappen ikke, det er jo så os derfor at du har fået så mange ikoner frem ved siden af uret,
de bliver ikke skjult når du ikke har brugt dem et stykke tid!

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 21-02-11 16:28

Du klaudi - der bliver spurgt sådan her: "Kan man ikke indstille dem til hver gang at blive vist i samme rækkefølge-så så man ikke skal "lede" efter dem"

Hvordan løser det problemet, at du får lham til at lukke en hel stribe programmer som han måske/måske ikke har brug for, og som måske efterlader hans system med manglende funktionalitet fordi et af programmerne (f.eks antivirus) ikke kører?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-11 16:38

Du elsborg, læs lige mit første indlæg og læs lige lham's indlæg 21-02-11 07:03
Citat
Det jeg gerne ville bare have fjernet visningen af ikonerne tv for uret og ikke noget med at mængden /valget at "start" programmer ændres.

og man skal selvfølgelig ikke fjerne AV fra starten

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 21-02-11 21:06

klaudi: Du har ret - sorry. Jeg synes bare det skinnede lidt igennem, at lham måske ikke kender så meget til systemfunktionerne, så jeg synes ikke rigtigt det var et godt sted at starte, at begynde at deaktivere systemproseser under opstart.
Måske du skulle forklare, hvad han kan undvære, og hvad han bestemt ikke kan.
At skjule inaktive programmer er helt ok ... de kører jo stadig, bare i baggrunden.
Men han kommer jo så stadig til at lede efter de programmer han angiver at bruge.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-11 21:24

Ja det skader jo ikke at skjule dem, men det var vel egentligt et spørgsmål om at sortere ikonerne,
og det kan man ikke uden et 3.parts program som f.eks. PS Tray Factory, der er det jo lidt
nemmere i Win 7, der kan man bare trække ikonerne i den rækkefølge man vil

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 21-02-11 23:07

Enig, men når XP nu fungerer så godt, hvorfor så bruge 1000kr på at skifte.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-11 23:21

1000,- ! jeg brugte 1500,- og har da os installeret det,
men bruger stadigvæk mest min gamle pc med xp på

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 22-02-11 06:59

Tak for svaret Klaudi.
og felsberg mfl
Det blev ikke helt som ønsket , men nu har jeg "skjult" så mange at "vis altid " er så få at de nemt med et blik kan overskues, skulle jeg ønske flere er det jo bare at trykke på pilen dernede tv-smart synes jeg

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-11 09:13

velbekomme...

Hvis der f.eks. er til mus og grafikkort kan du slå dem fra,
dem kan man jo komme til i Kontrolpanel,
grafik også ved højreklik på skrivebord.