/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundelov §2.Hundehold i kolonihaver.
Fra : tibihund
Vist : 597 gange
20 point
Dato : 14-05-03 14:17

HundeVi har en hund ,en Tibitansk terrie (Tibi) Verdens sødeste naturligvis..
Vi har også en Andels-kolonihave, her har det indtil for nylig været forbudt andelshavere at have deres hunde med , men besøgende kunne komme med hunde om dagen. Vi var nogle stykker der var utilfredse med ikke at kunne tage vores firebenet familiemedlemmer med i haven, og stillede et ændringsforslag til Generalforsamlingen 2003-.Uden at ændre noget i vores love ,blev det vedtaget at vi kunne tage vores hunde med om dagen i haven- men der var nogle stykker der protesterede og truede med at få det totalt forbudt med hunde på området ,ved en ekstraordinær generalforsamling- Så var der en der fortalte mig ,at man i følge Hundeloven's §2. kan få tilladelse af Politimesteren i den pågældene Kommune, til at holde hund ,i det de kalder ubeboet kolonihaver ol.-Der kunne overrule et evt. forbud.. Er der en der har erfaring i ligende sager ,ville vi blive glade for et svar her i dette forum.
Hilsen En hundeven..

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 20 point
Dato : 14-05-03 16:33

Her er et Link til lov om hundehold

http://www.kreds33.dk/lov_om_hundehold.htm

Desværre er det nok generalforsamlingens beslutning der er afgørende, så det er et spørgsmål om hvem der er mest aktive og kan skaffe et flertal.

Og det kan igen afhænge at om det er velopdragne og rolige hunde der er tale om. Et enkelt uheldigt eksemplar med en ubetænksom ejer kan nemt ødelægge det hele.

Men tag det roligt indtil der evt. bliver indkaldt til den omtalte ekstraordinære generalforsamling. I har jo fået tilladelsen.
mvh
også en hundeven

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 14-05-03 16:43

Et lille tillæg

Citat
§ 2. Det er forbudt at holde hund på steder, hvor der ikke er beboelse, såsom i kolonihaver, medmindre politiet meddeler tilladelse dertil. Sådan tilladelse kan kun gives, når der skønnes at være sikkerhed for, at hunden vil blive passet forsvarligt, og tilladelsen kan til enhver tid tilbagetages.

Jeg tror at denne § 2 drejer sig om forhold hvor hunden har "fast bopæl" i haven - altså også om natten og ellers når der ikke er mennesker tilstede.

Kommentar
Fra : tibihund

Dato : 14-05-03 20:06

Tak for dit svar "Rfou" -vi krydser fingre og forsøger at holde lav profil med vovserne-der er såmænd kun to rolige af slagsen..så vi håber..
Jan

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 04-06-03 00:05

Hej igen.
Jeg håber det stadig går godt med hundene. Men gider Du lige lukke tråden.
Du skal bare klikke der hvor der står: "accepter svar" og så sende beskeden. Der er ingen grund til at det vedblivende, skal stå som: Ubesvaret spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : tibihund

Dato : 04-06-03 11:46

Tak for svaret Rfou.

Kommentar
Fra : tibihund

Dato : 12-06-03 15:14

så er den gal-der er indkaldt til ekstraordinær generalforsamling, emnet -forbud mod hunde, både besøgende og parcelejere's.
Nu er min tanke ,at den lov jeg omtalte i mit første indlæg , er måske 10 år gammel og da vi har anskaffet hundene under denne lov. har vi handlet i god tro,og så må det vel være sån' at hvis hundehaderne vinder (det står ca. 50/50 )at vi må komme med hundene til de ikke er mere-er det ikke sådan de gør i fks. ejendomme ??
Er der nogle der ved hvon' reglerne er i sådanne sager ?
Tibihund..

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 12-06-03 16:20

Desværre tror jeg at det er generalforsamlingen der har det sidste ord i denne sag, så Du/I bør nok gå i gang med et energisk agitations arbejde, for at sikre, at der møder tilstrækkelig med tilhænger, til Dit synspunkt op.
Desuden vil det være klogt, at have udarbejdet et modforslag f. eks. gående ud på, at de hunde i har nu må blive; men at det ikke vil være tilladt at anskaffe nye.
Men prøv i hvert fald at finde ud af hvad der er den almindelige holdning i havekolonien. Du/I vinder ikke sagen uden at slås for det.

Jeg bor selv i en ejendom, hvor vi ikke må holde hund. Det blev vedtaget på en generalforsamling, hvor der mødte ca. 35 hundehadere op, og 50 personer ialt, og vi har 650 lejligheder. Vi må dog godt have hunde på besøg i "kortere perioder".

Problemet er, at de fleste ikke syntes, at det rager dem, så derfor møder de ikke op. Men forslagsstillerne har som regel sikret sig en flok tilhængere, der nok skal møde op. Du er nødt til at ha' en flok der lidt større, og så håbe på at Du kan stole på dem.
Jeg krydser fingre for Dig/Jer