/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Undgå møl fra Müsli?
Fra : Maksimus
Vist : 1796 gange
69 point
Dato : 19-02-11 02:14

Hejsa.

Jeg køber altid en masse Müsli når jeg får løn, ca 12-15 pakker. Når det har stået noget tid, så kommer der møl. Jeg er helt sikker på at det er derfor. Kender også andre der siger det samme, og jeg spurgte i en forretning der ikke længere solgte Müsli om hvorfor de ikke gjorde det mere, de bekræftede at de også havde problemer med det. De sagde dog at hvis jeg stiller det i kølige omgivelser, så kommer der ikke møl.
Ellers sagde de at jeg kunne anvende frisk lavendel.

Men kan jeg komme pakkerne i køleskab? Ville det hjælpe?
Eller er der et andet godt råd?

Tak.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 19-02-11 02:39

Føj sir jeg bare. Har tjekket mit müsli hehe

http://bolignyheder.boligsiden.dk/2010/07/m%C3%B8l-i-madvarerne/

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 69 point
Dato : 19-02-11 05:31

Det sker ekstra tit med økologiske varer, også mel og korn.

Jeg starter altid med at sætte den slags ting en dags tid i fryseren, så sker der ikke noget, og opbevarer mel, gryn osv i lufttætte glas, så "smitter" det ikke, hvis der alligevel sker en smutter.

Men hvis du først har fået dem, skal der virkelig gøres rent i alle kroge, ikke kun i skuffer og skabe i køkkenet, sidst jeg havde besøg af de små sataner kunne jeg simpelthen ikke forstå de blev ved med at dukke op, indtil jeg opdagede at en eller anden havde sat en skål med gamle nødder på toppen af en reol, hvor de ikke kunne ses, men møllene kunne sagtens finde dem

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-02-11 07:45

Møllenes larver bliver udklækket i uldtøj. Her lægger et møl omkring 200 larver, som så lever af uldtøjsfiberne. Jeg tror de må være et andet insekt, der ligner møl. Ellers er møl uskadelige, bortset fra at larverne æder ens tøj. De kan nemt fanges i luften og den vej udrydde skadedyret. Jeg har selv haft møl og de blev bekæmpet som nævnt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-11 09:12

Det der er tale om her er melmøl

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/melmoel.htm

ikke klædemøl http://www.dpil.dk/dpil2005/html/moelitex.htm

De ligner hinanden en del, men melmøllet er meget større

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-02-11 09:31

Har Du ikke nogen firben eller store edderkopper i terrarium som kan blive fodret med melormene ??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-02-11 09:35

Tudser ved jeg af egen erfaring er glade for melorme, men melorme er larver af melbillen/skrubben, og har ikke noget med melmøl at gøre

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/melbille.htm

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 19-02-11 16:24

Hejsa. Tak for jeres svar. Jo det er melmøl, kan jeg se på billederne.
Jeg prøver at smide dem i fryseren en dags tid næste gang. Har allerede købt lufttætte krukker.
Har ikke så meget imod St de flyver rundt og er i min lejlighed, det jeg ikke har lyst til er at æde dem

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-02-11 16:25

Som vagnr skriver i fryseren, lufttætte beholdere eller som du selv foreslår, sæt pakkerne i køleskabet!

http://sondagsavisen.dk/2010/41/flere-mol-i-mel-og-mysli.aspx

Sådan undgår du uventede gæster:
Pak alle dine fødevarer om og opbevar dem i lukkede beholdere eller plasticposer, så du undgår, at et eventuelt angreb af tofarvet frømøl kan sprede sig.
http://www.fyens.dk/article/717288:Fritid--Moel-i-koekkenet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-11 06:04

Selv tak, Maksimus