/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dampspærre eller ej??
Fra : sks009
Vist : 2756 gange
100 point
Dato : 18-02-11 15:05

Hej alle,

I forbindelse med vort nye badeværelse er jeg gået igang med at lægge an til et nyt gipsloft, der bliver sænket ned under det gamle loft (panelloft). Det gamle loft har frie hanebånd, og disse er brugt til at skrue forskallingsbrædder på, og der bliver så sat vådrumsgips op herpå (så det nye loft bliver plant uden hanebånd - som så er gemt væk mellem det gamle og det nye loft).

Det gamle loft er beklædt med dampspærre på oversiden (altså på loftet under isoleringen), af den slags med sølvside der vender nedad mod badeværelset.

Mit spørgsmål er nu: Skal jeg sætte dampspærre op på forskallingsbrædderne i det nye loft, eller lade være da det gamle loft har dampspærre på oversiden mod loftsrummet?

Håber nogen kan kaste lidt lys over dette?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-02-11 15:07

Hejsa.
Citat
gamle loft har dampspærre på oversiden mod loftsrummet

Så er det nok...ingen grund til mere.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-11 16:04
Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-11 16:40

Jeg går ud fra at det nye gipspladeloft ikke får isolering .

Hvis så bare den gamle isolering er god nok, så hulrummet mellem gammelt og nyt bliver så varmt at der ikke dannes dug vil der ikke blive problemer og du behøver ingen ny dampmenbram.

Lige præcis i et badeværelse kan man dog opleve, især ved varmt brusebad at selv normal rumtemperatur kommer under dugpunktet.Med varm fugtig luft op gennem det nye loft vil du så også få fugt på det gamle loft.

Det gælder da om at have nogeet luftskifte i hulrummes så det kan tørre ud. luftskifte kan formentlig med fordel laves til et andet rum.

Husk at der fra bad / tioletrum skal være udluftninfskanal eller oplukkeligt vindue til det fri.

Hvis udluftningen er i det gamle loft, skal den føres ned gennem det nye loft, med en forlængerkanal. Du får fugtproblem uden udluftning.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 19-02-11 07:39

Mange steder laver man ikke dampspærre i badeværelser...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 19-02-11 08:44

Husk nu hvis der er mere end 35 mm mellem det gamle loft og det nye skal der isolering i for ellers kan ( i tilfælde af brand ) lede ilden ud i den anden side af huset.....

Bassebo....

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 21-02-11 10:21

Tak for alle jeres input.

Da jeg rodede rundt oppe på loftet i weekenden fandt jeg ud af at dampspærren på loftet (der jo så har ligget der i 35 år ikke er 100% tæt, så jeg har besluttet mig for at være på den sikre side og montere en ny dampspærre i det sænkede loft. Der er rigelig udluftning til hulrummet mellem det nye og gamle loft, da den tidligere ejer har boret et ca 250mm hul til en 100mm flexslange til ventilatoren...

Den gamle flexslange udskifter jeg med en ny (nu jeg alligevel har fat i det), og den bliver naturligvis ført ned til en ny ventilator i det nye sænkede gipsloft så der er ventilation i badeværelset.

Så skulle det vel være en fin-fin løsning?

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 23-02-11 08:35

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-02-11 10:12

Jeg be`r